De HDTV en Digitale Televisie Thread [Deel 24]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    B&O BeoVision 7-55

    Toevallig kwam ik net langs een B&O speciaalzaak die de nieuwe BeoVision 7-55 hebben staan. Ongelovelijk dat ding doet echt zwart in een zeer donkere ruimte. Ik heb even wat op internet gezocht en kwam deze review tegen. Dit laat wel even zien waartoe een LCD in staat kan zijn wanneer geld geen optie is. 0,0cd/m2 zwartwaarde, grote kijkhoeken met minimale of geen terugval en goed geluid. Uiteraard voor een onschappelijke (B&O) prijs. De onderstaande foto komt van de website. Aan de andere foto's te zien mag de tv wel wat beter gecalibreerd worden op schaduwdetails.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2010
  2. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Local dimming icm led lcd (full led dus) is the way to go voor de lcd's en dit gaat helemaal de goede kant op.

    Wel vraag ik me af of deze B&O hetzelfde vorige led panel van Samsung gebruikt. Deze kon namelijk alleen een absolute black weergeven als er geen ander content werd getoond.
    Ik vind de native contrast van 4000:1 nogal laag. Dynamisch moet deze sky-high zijn en zelfs off the scale zijn.
    Inputlag is wel belangrijk om te weten.

    Ben wel benieuwd naar de nieuwe Samsung full leds, want daar verwacht ik nog meer van! Het worden mooie tijden :)
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2010
  3. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    4000:1 statisch contrast is juist super hoog. Op dit moment kunnen alleen de Pioneer (8G doet 10000-15000:1, 9G doet 30000-35000:1 en KRP doet 45000-50000:1), Samsung B8500 (doet 30000:1), Panasonic Z11 (doet 10000-15000:1) en Sharp XS1E Europese en Japanse model (ongeveer 20000-30000:1) hoger dan 4000:1 ANSI contrast behalen. De Panasonic V10 haalt misschien net 3000:1 ANSI.

    Deze B&O heeft gewoon een zeer goed zwartfilter (Pioneer stijl) die licht lekkage totaal uitsluit. Kijk trouwens eens naar het plaatje, zoals je duidelijk kan zien zijn die twee witte bolletjes duidelijk zichtbaar. Ook in de review laat FlatspanelHD zien dat met het pauze logo van de PS3 er totaal geen sprake is van halo's.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2010
  4. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    4000:1 lijkt heel weinig natuurlijk, omdat 95% van alle fabrikanten met contrasten gooien terwijl ze altijd dynamisch bedoelen (compleet wit en compleet zwart beeld). En B&O neemt direct een native ANSI contrast.

    Zou wel gaaf zijn als die B&O een beetje betaalbaar is? Ben trouwens ook wel benieuwd naar de rest van de beeldkwaliteit, er is meer dan alleen zwart natuurlijk.

    Maar, is een zeer goed zwartfilter dan zo kostbaar voor fabrikanten om dit ter verwerken in de tv's?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  5. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    B&O koop naar mijn weten gewoon de beste onderdelen op van andere tv bedrijven en maken daar dan 1 tv van. Zo is in de BeoVision 7-55 het paneel van Sharp namelijk het UV1A (zit ook in de Philips 9704H en Sharp LX70x), de processing van de backlight is van Philips (9704H) en de BeoVision 3 is dezelfde system-on-chip als de Sony Bravia 3 engine. Het zwartfilter is volgens mij dezelfde als gebruikt bij de Pioneer LCD/Plasma series, dit is een gok naar aanleiding van mijn hands-on.
     
  6. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    De U10 is dus inderdaad een uitgeklede versie van de S10, heb een mailtje terug gehad van Panasonic (goede snelle service trouwens).

     
  7. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Super hoog? Mn PX80 van €700 (tegenwoordig n stuk goedkoper) heeft al een native van 10.000:1.
    Statisch contrast is natuurlijk hetzelfde als native contrast en dus heel wat anders als het ANSI contrast ;) Het zou inderdaad beter zijn als alle tv's alleen met ansi contrast werd aangeduid. Denk dat je daar minder/niet mee kunt rommelen.

    Als ze de local dimming zó ver door kunnen voeren dat achter iedere pixel een led zit, dan kan de hele term dynamisch contrast vervallen, wanneer er geen nadelen meer zitten aan deze techniek (inputlag en halo's).

    En de reviewer ini jouw link zegt duidelijk dat het toetstel wèl last heeft van de Halo's?!
    http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1266502570

    Naturally, I examined this issue in the BeoVision 7-55 as well, and have to state that Bang & Olufsen has not succeeded in eliminating the halos.
    Weet niet wat die kost trouwens? Ik zou zelf eerder de Samsung gaan testen. Vind die toch mooier.



    Als dit alle verschillen zijn dan is zo'n U10 best interessant. Alleen de 2 hdmi zijn karig, vooral als je ook nog je pc eraan wilt hangen.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  8. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Denk jij echt serieus dat die PX80 10000:1 doet? Een statisch contrast is hetzelfde als native en ANSI. Het betekend maximale zwart- en witwaarde tegelijk op het scherm. On/off contrast is het maximale witwaarde en zwartwaarde afzondelijk, hierbij zijn dynamische technieken zeer effectief en vandaar dat on/off contrast ook onbelangrijk is.

    De BeoVision geeft alleen een halo vanuit een grote kijkhoek, dit heeft meer te maken met de paneel techniek dan de LED backlight.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  9. Rebel8319

    Rebel8319 XBW Addict

    Berichten:
    2.784
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey !

    ik heb in me kleine game hokkie normaal mn 26 inch full hd lcd'tje staan , maar dacht doe is voor de grap me 32inch uit de slaapkamer in het hokkie zetten , en grappige is dat het precies past !
    Maar nu heb ik mijn pc hier aan hdmi van deze JVC 32 gezet , en al is het een HD ready ,kan hij wel 1920x1080 aan en staat hij daar ook op.

    Maar op geen enkele resolutie is het beeld "scherp"!!?
    Ik snap dat ik er redelijk dichtbij zit , maar als ik me xbox aanzet dan is het een heel stuk scherper qua beeld , dus waar zal het hem dan inzitten ?
     
  10. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Volgens mij niet.

    Een native contrast is het contrast wat een scherm kan weergeven zonder elektronische hulpmiddelen, maar ik neem aan dat ze het witte en zwarte scherm apart meten.

    Het dynamisch contrast is wanneer het scherm de backlight dimt/feller zet, de local dimming op de leds uitvoert of wanneer de plasma de cellen meer/mindere hoeveelheid spanning geeft.

    Het ansi-contrast (en dat weet jij ook wel) wordt verkregen wanneer op het scherm tegelijkertijd witte en zwarte vlekken worden getoond, zoals een schaakbord.
    Het verschil tussen wit en zwart is het ansi contrast.
    Doordat een conventionele lcd een backlight heeft, is het ansi contrast veel lager dan in vergelijking met leds of plasma.

    Dat Halo zal best wel meevallen. Ik geloof niet dat je zoiets zult zien bij t kijken naar een film ofzo.

    Ben benieuwd of de tests een beetje in de buurt komen van de voor de nieuwe serie opgegeven 5.000.000:1 contrast.
    http://www.hardware.info/nl-NL/extc...t_50000001_native_contrast_ratio_coming_soon/
    Zeer waarschijnlijk heb je de overscan aanstaan op je videokaart in je pc.
    Als je die uitzet zijn de letters waarschijnlijk wel scherp.


    Bij een ati kaart even naar catalyst control center gaan, opties schermgrootte kiezen, en underscan uitzetten.
    [​IMG]

    Nvidia:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  11. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Net de volledige review gelezen en kwam toch nog wat dingen tegen.

    Je ziet de halo's ook als je er recht voor zit, niet heel erg opvallend maar ze zijn er wel.

    The halo effects are not very visible from directly in front, which is attributable in part to the panel and in part to the glossy contrast surface that the BeoVision 7-55 uses. However, they become clear if you are viewing the TV from an angle.
    So if you are viewing the BeoVision 7-55 from directly in front, you will not be overly irritated by the halos – even though you will still notice them.


    Verder is het ANSI-contrast inderdaad met een schaakbord bijvoorbeeld Ferry en niet hetzelfde als Native en Statisch. Ik had de review nog niet gelezen en ik dacht dus dat ze een 4000:1 ANSI hadden gemeten, omdat Onslaught het contrast ANSI noemde.
    Het 4000:1 contrast staat in de specs. Maar als ik de Native specs moet geloven, dan heeft ook de 42PX80 een hoger native contrast (wat denk ik niet is). Als ze een ANSI contrast meten, dan is het echt te vergelijken, nu zijn we nog niks wijzer. Er staat wel een zwartwaarde + helderdheid, maar is dit met content gemeten?

    Toch blijft de kijkhoek bij die B&O blijkbaar een issue.

    The BeoVision 7-55 does not have perfect viewing angles, but the colour and contrast maintain a decent level even when viewed from an angle.

    Ik ben iemand die daar echt kritisch in is, we zitten hier nogal vaak met een man of 8 om de tv heen en dan wil ik echt een kijkhoek zoals de plasma's.

    De inputlag is minder dan de BeoVision 10, maar hoeveel is dat dan? :b: En zonder 100hz nog minder, maar dan schiet de motionresolution weer naar beneden. Toch wel jammer en wat kleine minpuntjes.

    Komen B&O's ook in normale winkels? of alleen bij erkende dealers? Ben wel erg benieuwd naar het daadwerkelijke beeld wat je hier op krijgt.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  12. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    De vraag is wel hoe de inputlag is. Die kan nogal fors zijn door de local dimming van de leds.
    Er moet echt een game-mode opzitten.

    Één ding is echter zeker: de beeldkwaliteit van een local dimming ledtv is een grote stap voorwaarts tov een conventionele lcd. Waarschijnlijk wordt het zelfs moeilijk om ze onderscheiden van een plasma.
    Ik denk toch echt wel dat dit soort toestellen de nabije toekomst is voor wat betreft lcd.


    Ik denk dat het zo nog 3-4 jaar duurt voordat er een betaalbare 50 inch OLED op de markt is. Sony is trouwens gestopt met de fabricage van die 15 inch oled door de geringe vraag.
     
  13. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat geef ik toch ook aan ;). Ze zeggen dat hij minder is dan een bepaald type, maar neit hoeveel.

    En een game-mode -> heb er altijd zo me twijfels bij. Je levert beeldkwaliteit in om een snellere respons te krijgen. Koop dan gewoon een tv die die beeldkwaliteit levert zonder technische troep :+
     
  14. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Een paar exotische Full LED LCD en Plasma modellen die ik een paar posts eerder heb benoemd hebben een veel hoger ANSI contrast. In andere gevallen verliezen Edge LED LCD en Plasma modellen het van CCFL LCD TV's. Ik zet graag mijn zwaar verouderde twee generatie oude CCFL LCD tegen een Panasonic G10 of een Samsung B650 voor een ANSI meting.

    De nieuwe Panasonic gaat ongetwijfeld goed worden anders zou de VT20 niet mijn nieuwe tv worden maarja daardoor verlies ik niet uit het oog dat in een best case scenario het ANSI contrast nooit hoger zal zijn dan 100.000:1.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  15. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Alleen jammer dat het hier altijd bij praten blijft, we hebben geen goede apparatuur om dit echt een keer te meten. Zou wel gaaf zijn though, dan kunnen we elkaar ECHT een keer de mond snoeren _O_

    Is 100.000:1 niet voldoende voor je dan? Ik kan trouwens geen website vinden waar gemeten ANSI contrasten staan van verschillende modellen. Elke fabrikant geeft een native contrast op, maar kunnen dit alleen onderbouwen omdat ze het hebben gemeten op een compleet zwart en wit scherm zonder hulpmiddelen. De PZ80 had 2 jaar geleden ook al 30.000:1 volgens de specs, maar ik wil graag het echte gemeten ANSI-contrast weten!
     
  16. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Een ANSI van 100.000:1 zou natuurlijk iets ongekends zijn. Geen hdtv die ook maar in de buurt komt daarvan. Ook niet op een kwart daarvan of een tiende daarvan volgens mij.

    Ik zou wel s een overzicht willen zien van het gemeten ANSI contrast van recente hdtv's. Ik gok dat we op dit moment op maximaal 10.000:1 zitten en dan gok ik nog hoog).
    (de door de fabrikanten opgegeven native contrasts van hdtv's zijn Full on/off Contrast, zoals je hier kunt lezen.
    http://www.practical-home-theater-guide.com/contrast-ratio.html)

    Iemand een linkje met zo'n overzicht? Ben zelf ook wel benieuwd.

    Edit:

    Misschien dat iemand roept dat ik er helemaal naast zit en mn ansi-contrastwaarde veels te laag inschat, dan post ik hier het gemeten ansicontrast van de LG 42LH55 full hd lcd.
    Deze heeft ongecalibreerd een ansicontrast van 167:1 (hoeveel zeg je?? ;) )

    http://reviews.lcdtvbuyingguide.com/lcdtvreviews/lg-42lh55-review.html


    Is dit heel erg? Nou dat valt ook wel mee. Het is gewoon wennen voor ons wat betreft de lage cijfers omdat we gewend zijn veel hogere te horen.

    LG lists a dynamic (read dubiously tested) contrast ratio of 80,000:1. Our post calibration ANSI contrast measured modest but respectable 167:1. This TV has great balance and during viewing we did not sense a lack of deep blacks or of bright whites during sunlit scenes.

    Dus we lezen hier over een dynamisch contrast van 80.000:1 en dat dit eigenlijk 167:1 is, maar ook dat wat betreft de beeldkwaliteit weinig mis is.


    De meer bekende Samsung 46B650 full hd lcd heeft een ansi van 187:1 en dus zal een ansi van 100.000:1 niet lukken.

    http://reviews.lcdtvbuyingguide.com/lcdtvreviews/samsung-ln46b650-review.html

    Black Level/Contrast/Contrast Ratio: Contrast ratio measures a respectable 187:1. We believe contrast is enhanced by the Ultra Clear Panel that Samsung uses for this LCD. Blacks appear rich and there is no lack of brightness.

    Ook hier is volgens hun niets mis met de beeldkwaliteit

    Om kompleet te zijn meld ik ook de Panasonic G10 plasma met 277:1, wat volgens de testers laag is voor een plasma
    http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic-tcp50g10-review.html

    en dat klopt want de Samsung 58A650 plasma doet 580:1 en zelfs 680:1 na calibratie
    http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/samsung-pn58a650-review.html
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  17. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Die reviewers moeten toch samen met tweakers wel de domste tv reviewers aller tijden zijn. Welke professionele reviewer zet bij een Samsung LCD de backlight hoger dan 3 of zet de brightness bij een Panasonic Plasma op 74? Trouwens hoe wil je op een Samsung B650 een helderheid van 44,77cd/m2 halen zonder de backlight helemaal uit te zetten samen met de helderheid en het contrast? Helemaal gek. Zoals ik al een aantal keren in het verleden heb gezegd haalt mijn Samsung een ANSI contrast van 2860:1 (123cd/m2 bij 100IRE en 0,043cd/m2 bij 0IRE op een 8x8 checkerboard), dit maakt mijn tv niet uniek of apart zo'n beetje alle knappen LCD's van Samsung (A656/756 en B450/550/650/750), Sony (W4000/4500/5500, Z4500/5500) en Sharp (LX70x) kunnen dit na een goede calibratie halen.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  18. Loonens

    Loonens Mclovin!!

    Berichten:
    1.928
    Leuk Bevonden:
    0
    Kunnen we die waardes ook ergens terugvinden of heb je die zelf gemeten?

    Jammer dat het meten van een ANSI-contrast geen prioriteit krijgt bij bijvoorbeeld hdtvtest.co.uk.
     
  19. g of war

    g of war Active Member

    Berichten:
    182
    Leuk Bevonden:
    0
    wat me opvalt is, als je op google gaat zoeken naar ansi contrast van tv's kom je allerlei hele verschillende waardes tegen. (daar bedoel ik mee 2 de zelfde tv's maar 2 verschillende 'calibrateurs', en alle bij totaal verschillende waardes)

    komt dit misschien omdat de helft wat van die hobby calibrateurs zijn? die er minder van weten/kunnen dan ze denken of licht dit zo verschillend per tv?

    stond wel bij alle tv's dat ze gecalibreerd waren

    verder vind ik het zeer mooi om telezen hoe dit allemaal in elkaar zit
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  20. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Ik denk dat Onslaught het verkeerd meet of zn apparatuur is niet goed.

    Hier heb ik een gemeten ansi contrast op een 60 inch full hd Pioneer plasma en die is 3542:1 en het is al duidelijk dat dit veel hoger is dan welke tv dan ook. (2008?)

    http://www.hometheatermag.com/flat-panels/1107piokuro6010/index5.html

    The ANSI contrast ratio of the Pioneer, using a 16 square checkerboard pattern, measured an equally impressive 3,542:1

    Eind 2007 hadden ze een vorig topmodel van Pioneer gemeten op 3239:1 en dat was bijna 3 keer hoger dan de beste plasma's en meeste lcd's. En het was 50% hoger dan de tot dan toe hoogst gemeten ansi ooit!

    The measured ANSI contrast of 3,239:1 is almost three times better than the best plasmas and most LCDs, and a full 50 percent better than the highest we've previously measured

    Jouw Samsung A656 uit juni 2008 met conventionele backlight doet volgens jou 2860:1?

    De betere Samsung LE40B750 heeft een ANSI van 2000:1
    http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le46b750-le40b750-20090526151.htm
    (zie de lijst in Benchmark Test Results en in de test staat het ook nog
    With [Backlight] value set to 2, the Samsung LE46B750 produced an excellent dynamic range of 3500:1 on-off and 2000:1 ANSI.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina