[HULP] Verschil tussen beide nassen

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 26 mrt 2010.

1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik ga binnen een maand of twee ws een NAS kopen. En ben gewoon maar eens bij populaire hits gaan kijken op Tweakers

De nas is bedoeld voor opslag, streamen, moet betaalbaar zijn en iig 4tb kunnen huisvesten. Ik kwam op deze twee

De LG N2R1D
    http://tweakers.net/pricewatch/249050/lg-n2r1d.html#tab:info

http://www.lge.com/nl/computer-producten/netwerk-opslag/LG-nas-N2R1.jsp

De synology DS210j
    http://tweakers.net/pricewatch/248709/synology-ds210j.html#tab:info

http://www.synology.com/enu/products/DS210j/index.php

wie geeft me wat tips mbt een keuze :)

2. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Bij de eerste staat dat hij tot max 2TB kan opslaan.

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    per schijf :)

4. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Die Synology's zijn echt awesome, volgens mij is dat hét merk als je een NAS wil hebben. Ik hoor mensen (Tweakers forum enzo:+) alleen maar daar over praten. Heb zelf ook ervaring met Synology, staat er een op het werk als file- en streaming mediaserver te pruttelen.

Laatst bewerkt: 26 mrt 2010
  5. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Synology all the way , heb er zelf 1 (hiervoor ook 1) en gebruik ze op t werk ook altijd. Zijn fantatische apparaatjes (helemaal in combinatie met sabnzbd:D )

Heb zelf een iets ouder model, maar ook met 128 mb intern en Sabnzbd speelt t klaar om met dat beperkte geheugen toch met 2MB/s te downloaden. Enige wat ik je zou willen meegeven als je gaat kijken voor een Synology is dat je wel 128 aanhoudt als minimum voor t intern geheugen, anders wordt dat als snel de bottleneck en dat is zonde

synology's zijn met speels gemak snel genoeg om alles te streamen wat je wil (*hangt natuurlijk een beetje van de schijf die je erin stopt) , je kunt er torrents en nzb's automatisch mee leechen ( en je krijgt netjes een mailtje als ie klaar is). Je kunt heel simpel nfs shares aanmaken mocht je mediaspeler dat prettig vinden (mijn Xtreamer wel). Je kunt er van buitenaf simpel bij. Je kunt makkelijk verschillende gebruikersaccounts met verschillende rechten aanmaken.Hij kan dienen als iTunes server en Upnp server en welk ander soort server je maar kan bedenken. Je kunt in een paar tellen er een mailservertje van maken etc etc etc. Ben echt zeeer tevreden over niet alleen het apparaat maar ook over de software.

edit:// heb nog even gekeken naar die LG maar volgens mij heeft die niks wat de synology niet heeft op de interne dvd rewriter na. Syno heeft ook backup scheduler en e-sata aansluiting etc. Daarnaast is LG ook gewoon een k*tmerk :+

edit2:// was jij niet degene die mij newzbin aanraadde voor nzb's ? of was dat Gerjan? Hoe dan ook, een Synoloy + Sab + Newzbin = fantastisch. Het enige wat je hoeft te doen als je bijv op je werk zit is naar Newzbin gaan en te bookmarken wat je wilt hebben en de Synology stuurt je een mailtje als hij klaar is :)

Laatst bewerkt: 26 mrt 2010
  6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
  7. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    2 x zoveel geheugen en een snellere processor. Die 209 is echt een beest :) Maar goed , tenzij je thuis 100mbit glas hebt liggen en die snelheid ook haalt bij t downloaden zou ik me er niet te blind op staren.

Al is het wel zo dat hoe meer geheugen hoe vlotter de interface blijft werken als je nas druk bezig is met van alles en nog wat.

Ik zou persoonlijk voor de 209 gaan maar als dat niet iets meer is dan je uit wilt geven is de 210 een mooi alternatief

8. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Kan je niet beter een independent site zoeken waar ze beide vergelijken in plaats van de site van de fabrikant? :+

9. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Mja, ik heb ook naar die dingen gekeken en ik vind ze nogal duur qua prijs/kwaliteit.
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor een cheapo quad core pc-tje voor streamen en downloaden en dat gaat zeer lekker. Usenet met 14MB/s ;)
    En geen enkel probleem met 3 simultane streams + downloaden + unrarren en parren (autounpack). Dat zie ik die synology nog niet doen :)

10. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    dat kan de 209 met gemak aan , voor de versies met 128mb is het idd handiger om de downloads te pauzeren als er geparred en unrarred wordt.

(is een standaard optie in Sab)

Ik download zelf ook altijd met 3 threads en haald dan 1,8 MB /s. Dat is mijn max download bij ziggo. Durf niet te zeggen of mijn 128mb DS107+ de 14MB/s zou halen. Qua doorvoersnelheid haalt hij het makkelijk maar Sab start een perl proces voor elke thread en die eten wel wat geheugen.

Maar dat is inderdaad voor Kevf wel het overwegen waard. Als hij ook zulke snelheden gewend is (14MB/s of meer) dan zou ik gaan voor een model met 256 of 512 geheugen

Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  11. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Mja, maar 14 MB/s downloaden en drie clients streaming a 10 MB/s is volgens mij wel wat heftig voor zo'n nasje. Maar goed, ik wilde ook liever een servertje die ook nog andere dingetjes kan doen ernaast, zoals databases draaien, etc :)

12. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Synology's kunnen ook mysql draaien maar dan zou ik wel voor een dikke uitvoering gaan denk ik (zelf nog niet mee gespeeld)

@Kevf, als je nog twijfelt over welk type je moet hebben dan staan hier wel wat gebruikerservaringen mbt snelheid

http://www.synology-forum.nl/index.php

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    @Lenny: veel positieve verhalen over Synology dus van breed naar smal :)
    @ Gakkie: geen optie: ook omdat ik naast gebruik, verbruik ook erg belangrijk vind.
    @Delphiki: thanks voor de url, zal eens neuzen. 'Probleem' is het prijsverschil. 160 tov 230.....

Wat haalt een 'gewoon' netwerk zelf aan snelheid dan? Mijn DL snelheid is 1MB per seconde, dus dat is het probleem niet.

Het is meer de overdracht van bestanden in het netwerk zelf wat ook niet te traag moet gaan.

14. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Als jij een 100mbit netwerk hebt dan zal je rond de 8 a 9 MB/s halen , ook met de 210. Het geheugen speelt alleen een rol als je een 100mbit internet lijn zou hebben, omdat elke thread van Sab een perl proces opstart en dus extra geheugen pakt

Net even gekeken en ik schommel met m'n 107+ tussen de 7 en 8MB/s , dit is dus een wat ouder model met een tragere processor dan de 210 (maar wel ook met 128mb)

@Gakkie, welke usenet provider heb je eigenlijk? Zat net ff te denken maar 3 threads op 14MB/s is niet misselijk, volgens mij krijg ik per thread max 750 kb/s van Eweka

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    je bedoelt een gigabit zeker?

hmmm maar dingen als uitpakken en repareren icm downloads pauzeren vanwege intern geheugen staat me dan weer wat minder aan...... dan voelt de 209 toch een stuk meer futureproof.

16. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    met 100mbit haal je rond de 8MB/s (ik heb zelf ook een 100 mbit netwerk)

als je thuis gigabit hebt liggen zou je potentieel ergens rond de 70MB/s moeten halen maar dan spelen er meer factoren mee. De snelheid van je schijven en je switch e.d gaan dan ook meespelen. Bij gigabit kan zo'n beetje alles wel een bottleneck vormen

Ik zit er zelf niet mee dat de downloads gepauzeerd worden tijdens t parren en unrarren, het gaat allemaal automatisch en duurt maar even.

dit is bijvoorbeeld de history van een bluray rip die ik afgelopen week heb gedownload

Download
    Downloaded in 1 hour 14 minutes 55 seconds at an average of 1.54 MB/s

Repair
    [clash.of.the.titans.bluray-dimension] Quick Check OK

Unpack
    [clash.of.the.titans.bluray-dimension] Unpacked 1 files/folders in 9 mins 56 seconds

Category
    movies

Path
    /volume1/public/SABnzbd/complete/Movies/Clash of the Titans (1981)

een bestand van 8 gig unrarren en parren duurt dus 10 minuutjes.

Maar ik moet je wel gelijk geven dat als je een futureproof NAS wilt je beter voor een snellere / duurdere variant kunt gaan. Wie weet, misschien is je internet over een jaar wel 5 of 10 keer sneller en dan zou je wel eens kunnen balen dat je niet een wat duurder model hebt genomen

17. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Al jaren en jaren usenetserver.com. Max 10 threads, SSL, 570 dagen retentie, etc. Altijd gewerkt naar volle tevredenheid. Ik haal meestal de max van mijn lijntje (120Mbit), maar soms 'slechts' 9-10 MB/s :D

En als client gebruik ik ook al eeuwen newsleecher :b:

18. Corona

Corona Active Member

Leuk Bevonden:
    82
    Wat ik nou niet snap aan dit hele verhaal. Een NAS is toch een soort van centraal opslagpunt? Is dit met snoeren verbonden met de computer waarop je download? Of kan het ding zelf downloaden?

Stel ik download iets, download ik op de harde schijven op de NAS of doet de NAS alles zelf?

19. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    NAS= network attached storage

Dus een NAS zit met een netwerkkabel verbonden aan je router.

Een NAS kun je als opslagpunt gebruiken, maar ook zelf taken laten uitvoeren zoals downloaden.

20. Corona

Corona Active Member

Leuk Bevonden:
    82
    Ah oké, wel een ideaal dingetje dan. Zeker niet te gebruik als mediacenter?

Deel Deze Pagina