Jawel, maar in het filmpje zag je ook het volk dat dat spelletje aan het doen is. . . lief gezellig amerikaans gezinnetje. Ik verwacht niet dat echte Forza of GT fans nou met hun handjes en voetjes gaan lopen wapperen om een haarspeld bocht perfect te nemen. Komt er dus geen forza-achtig spel voor Natal? Vast wel, maar dan wel met andere verwachtingen.
Hardcore games komen er ook vast wel en Black & White is uiteraard een perfect voorbeeld waar ik destijds met de muis grote problemen had om de spells te casten. Dat zou met Natal een hele portie beter moeten gaan.
Maar de primaire doelgroep voor Natal is gezinnen en kinderen. Ik heb een game gespeeld waarbij ik 100% zeker weet dat mijn eigen 7-jarige dochter niet meer van de xbox af te krijgen is. Dat wordt nog knokken in huize Naber tussen pa, zoon en dochters (ma zal wel nooit gecharmeerd raken van welk spelksysteem dan ook).
Kijk, je hebt lag en je hebt lag. Ik heb zelf gespeeld en de "lag" die er is is niet anders dan op de Wii. Ik mag het niet zeggen, maar het bowlen gaat bij Natal echt vele malen beter dan op de Wii met de Wii-mote. Ik heb ook geracet en een aantal van mijn collega's die van racegames houden ook en die vonden het fantastisch. De respons is prima voor een racegame. Maar volgens mij is er ook geen enkele prof-gamer die met een stuurtje racet tijdens wedstrijden, ze gebruikken, volgens mij, allemaal een controller. Voor het echte werk, snelheid, precisie, responsiveness blijft een controller onontbeerlijk.
Echter met Natal zijn er op eens mogelijkheden in racegames die er vroeger niet waren, denk bijvoorbeeld maar aan instappen in een auto . . .
Ook voetballen gaat perfect, weet ik uit ervaring. Kijk als je het over lag hebt, dan moet het wel heel gortig zijn wil je er echt last van hebben hoor. Voor een shooter a la call of duty of een racegame al la Forza 3 is Natal niet bedoeld. Het zal voor die spellen wel komen, maar dan vanuit een spelvariant. Het zal fun zijn, maar een hele andere ervaring geven dan nu met een controller. Nogmaals, die controller gooien we niet weg, we voegen Natal toe die hele nieuwe ervaringen gaat opleveren. Ik heb al eens eerder gezegd bijvoorbeeld gewoon je controller gebruiken voor Call of Duty, maar een granaat gooien met Natal. Dan heb je de voordelen van beide werelden. Gaat het sneller om op linkerbumper te drukken? Uiteraard. Kan het met Natal? Ook prima, maar een andere ervaring. Direction pad omlaag is bukken, je kop in je schouders duwen, doet hetzelfde, etc. etc.
Natal opent mogelijkheden die ongekend zijn. Verzin het, het is mogelijk.
Laatst bewerkt: 1 apr 2010