[gb]Games muziek[/gb]
Het voor mij inmiddels duidelijk ondergeschoven kindje in de games industrie is de muziek van videogames. Waar het in de eerste jaren van de Power Unlimited nog normaal was dat de muziek van een spel ook een cijfer kreeg is het nu een gedeelte van een spel dat soms niet eens wordt besproken. Tuurlijk, bij een spel als Fable 2 waarbij de makers ook duidelijk aangeven hoeveel tijd ze er in hebben gestoken komt het even naar voren. Maar bij vele andere spellen is dat niet het geval. De muziek van videogames kan voor mij soms zo belangrijk zijn dat ik een spel daarom goed of slecht vind. Van Final Fantasy X heb ik bijvoorbeeld al enorm genoten door de soundtrack. En op de SNES speelde ik een spel soms alleen maar uit om het ending theme te horen.
Goede games muziek van vroeger
Super Mario World
Dit nummer komt bij mij snel naar boven als ik aan dit spel denk. Het mooie van zo'n nummer is ook dat ik in mijn gedachte weer het level opnieuw doe. Ik zie mezelf al over het vuur springen en door gangetjes glijden. De castle theme is voor mij één van de beste nummers van Super Mario World. Als kind sprak het helemaal erg tot de verbeelding.
Warcraft 2
Dit is waarschijnlijk de eerste RTS die ik heel veel heb gespeeld en veel van heb genoten. De campaign was pittig en als je daar geen zin meer in had kon je eenvoudig zelf je levels maken. Dit is het eerste spel voor mij waarin je bezig was met een strijd tussen het humans en orcs/ good vs evil in rts vorm.
Final Fantasy X
Dieper dan dit gaat muziek in het algemeen niet vind ik. Ik heb het spel niet eens uitgespeeld op de Playstation 2 maar de soundtrack heb ik ontzettend vaak geluisterd. Heerlijke muziek ook om bij te ontspannen of na te denken.
Goede games muziek van nu
Games muziek is gedeeltelijk door het nostalgische effect erg mooi. Dit neemt niet weg dat er bij de huidige generatie games ook veel goede OST's zijn gemaakt.
Gears of War 2
Muziek met een hoog "fighting to save the world gehalte" wat mij goed bevalt. De singleplayer van dit spel was heerlijk en de multiplayer is in mindere mate ook wel goed. Gears of War 2 ondersteund het spel ontzettend goed met zijn sound track. Duidelijk te horen dat werknemers die vroeger de OST verzorgen van UT99 ook aan Gears of War hebben gewerkt.
Fable 2
Ook deze kan niet ontbreken, denk je aan een bekende "sprookjes game" dan denk je snel aan Fable 2. Los van dat het spel simpel was kon je niet ontkennen dat het een heerlijke soundtrack had.
Castle Crashers
Wat kan ik hierover zeggen? Beste arcade spel? Het speelt heerlijk weg, heeft een goede sfeer, heerlijke muziek en ik vraag me slechts af waar het vervolg blijft. Ook de muziek van dit spel leent zich goed om op je IPOD te zetten of op je X360. Snelle catchy muziek!
|
Laatst bewerkt: 15 apr 2010