1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Programmeren

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Modder-Eter, 5 apr 2007.

  1. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Ben er al uitgekomen. Na wat gepruts ben ik erachter gekomen dat ik de regel die met if begint en eindigt met exit do in de Loop moest verplaatsen naar onder de regel 'Activecell = i'. In die formules van PPMT en IPMT moet je o.a. aangeven welke termijn je zit en ook het aantal termijnen en doordat mijn exit do regel te laag stond, wilde die termijn 61 van de 60 berekenen bijvoorbeeld en daarom kwam de foutmelding. Nu ik de regel naar boven heb verplaatst, gaat ie eerst na of de loop moet eindigen en zo ja, dan komt ie dus niet eens meer bij de onderste regels.
     
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Dit is meer een showcase dan een vraag, maar ik post m toch maar:

    Zoals sommigen van jullie weten moet ik momenteel voor een project een game in XNA maken. Nu loopt niet alles even vlotjes, aangezien een 3D game met verschillende eisen (physics, particles, goede AI, shaders, etc) een toch best te overschatten taak is.

    Nu heb ik eindelijk een best aardig particle systeempje in elkaar geprogrammeerd (voor een gedeelte met iemand samen) en vond het wel leuk om er wat screens van te showen. Het was nog een behoorlijke hell om de alphablending en pointsprites eindelijk goed te krijgen.

    [​IMG]
    Spark particles voor bijvoorbeeld kapotte electronica (in de verte de andere twee mogelijkheden)

    [​IMG]
    Vuur dichter bij. Je ziet hier ook dat hij op dat moment duidelijk anders is dan op de volgende screen iets later.

    [​IMG]
    Rook dichterbij (vuur op de achtergrond)

    Let niet op de omgeving, want die komt uit een erg vroege fase van een tijdje geleden.
     
  3. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    en die eerste pic is de ontbranding?
     
  4. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Dat aan de voorkant? Of de vlam aan de achterkant?

    Dat aan de voorkant zijn gewoon van die electriciteitsspatjes die je in games vanaf electronica ziet knallen.
     
  5. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    elektrische crate?

    ben wel nieuwsgierig nu, waar is dat morale voor? :D
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Nouja, dit is een pure Particlestest, he. ;)
    Uiteindelijk zal het inderdaad toegepast worden op iets elektrisch.

    Morale is gewoon onze variant op Health.
     
  7. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    okay cool , maar eh heb je ook bewegende beelden? :)
     
  8. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    [yt]NgH3SYQLNiQ[/yt]

    Kwaliteit is niet geweldig, dankzij Fraps trial.
     
  9. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Vet :) Is dat trouwens een gargoyle uit Fable II die ik hoor?
     
  10. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ja, die was ook even op bezoek. :+
     
  11. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Is er iemand die zich bezighoudt met Processing?

    Zoja, post eens wat werk van jezelf? Moet voor school een game maken dat je door middel van je webcam moet besturen. Dus wat voorbeeldcodes zijn nooit weg! :)
     
  12. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Hoe en waarmee? Dat is misschien wel handig om te weten.

    Edit: Laat maar. Processing dus. Geen idee. Zitten daar ook standaard thresholding libraries bij etc.?
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Net eindelijk het two-tiered A* algoritme waar ik een tijd mee bezig was werkend gekregen. Dit algoritme is voor de pathfinding van de AI en berekent dus het korste pad naar een bepaald punt.

    In eerste instantie had ik een normaal enkel A* algoritme gebruikt, maar hiermee werden paden veel te lang (tot een max van 16.000 elementen in een lijst) en werd de game enorm slow. Daarom heb ik ervoor gekozen om het op twee schalen te doen: Een hele groffe schaal met waypoints die hardcoded in de wereld staan en de kleinere 'echte' pathfindingschaal.

    Het idee daarachter is dus dat je eerst het pad op grote schaal berekent en dan tussen elke set waypoints van dat path het werkelijke pad met de echte pathfinding berekent. Na wat kleine codefoutjes en enkele uren debuggen verder eindelijk werkend gekregen.

    Ik vond dit best een leerzame ervaring, aangezien ik tijdens mijn projecten eigenlijk nog nooit problemen had met efficiëntie en de code eigenlijk zo makkelijk mogelijk kon schrijven. Maar hier moest ik echt manieren vinden om het geheel efficiënter te krijgen door middel van nieuwe ideeën en optimalisatie. :)
     
  14. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Lukt het nog een beetje met die complexiteitsmeuk? Ik zag je nog zorgen maken in het huiswerktopic.. Dat boek die ik in de reply gepost had vind ik zelf iig erg fijn om mee te werken :)

    \edit: waarom A* boven de andere shortest path-algoritmen?
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  15. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    i.t.t.. bijvoorbeeld Dijkstra (waar A* grotendeels op gebaseerd is), is A* efficiënter dankzij heuristische scores die je meeneemt in de keuze voor het volgende zoekpunt.
     
  16. Conquistador

    Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.869
    Leuk Bevonden:
    5
    Heeft er iemand toevallig een voorbeeld van een programma in C++ waarbij Polymorphism en inheritance word gebruikt? Ik probeer al via google wat te vinden, maar dat schiet niet echt op.
     
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ik heb je toch al geholpen. :+
     
  18. 1nfinity

    1nfinity Show your Skill

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb snel een antwoord nodig op de volgende vraag:
    hoe ik kan ik met decimalen rekenen,met mijn gemaakte rekenmachine in visual basic ik gebruik nou ''integer''
     
  19. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    floating point gebruiken, dus doubles of floats.
     
  20. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Volgens mij kon dat ook door je code in te sluiten met de Round functie en dan op het einde van de regel achter een komma aangeven hoeveel decimalen je wil. Werkt eigenlijk hetzelfde als de afronden functie in het gewone Excel.
     

Deel Deze Pagina