WOW wie had dat verwachten. Bijna IEDEREEN dacht dat de flash sideways een parallelle alternatieve realiteit voorstelde, ha WRONG. Het is 'purgatory' een plek die de personages na hun dood hebben gecreëerd om samen 'heen' (naar de hemel) te gaan en los te laten van hun aardse levens. Het werd allemaal opgezet, zodat wij dachten dat het een parallelle realiteit was gecreëerd door de atoombom die ze hadden afgestoken. Het doet me denken aan de eerste flashforward die we zagen, waarbij iedereen dacht dat het een flashback was totdat kate verscheen naast bebaarde jack. Juliet zei nadat ze doodging 'It worked', dit deed mij en waarschijnlijk veel mensen denken dat de flash sideways inderdaad een parallelle realiteit voorstelde en dat juliet dit gezien had, maar 'it worked' was blijkbaar wat Juliet zei nadat sawyer de snoepautomaat weer aan de praat kreeg.
Tijd bestond dus niet waar zij waren, de personages die wij niet dood hebben zien gaan (kate, lapidus, ben, hurley etc.) zijn pas NA jack zijn dood heengegaan. Bewijs hiervoor is dat hurley tegen ben zegt dat hij een geweldige nummer 2 was, wat dus betekent dat zij ook nog herinneringen hadden lang na de gebeurtenissen in de serie.
Ze leefden uiteindelijk allemaal een leven die ze graag wilden in 'purgatory' (bijvoorbeeld jack en zijn zoon), maar werden 'wakker' nadat ze elkaar weer gevonden hadden. Ze hadden namelijk elkaar nodig om 'heen te gaan' ze waren verbonden in hun relaties, vriendschappen en liefde voor elkaar. Ze waren op elkaar aan het wachten, totdat ze samen konden 'loslaten'. Persoonlijk vond ik het een prachtig einde en werd emotioneel bij heel veel scenes. Vooral het einde waarbij jack teruggaat naar de plek waar hij wakker was geworden en vincent naast hem komt liggen terwijl hij doodgaat heeft me diep geraakt. Vaarwel lost, bedankt voor de geweldige 6 jaar!