Letters From Iwo Jima
Interessante film, die de kant van de 'tegenstander' beter belicht.
Ik ben deze film gaan kijken na The Pacific, omdat het hetzelfde team is die het produceert.
Allereerst ben ik blij dat Clint Eastwood goed de tijd heeft genomen om het beeld achter de oorlog heeft laten zien. Vooral de indoctrine van de Japanners, die een soort van gehersenspoeld worden door hun officieren, is erg interessant om te zien. Het is nogal lastig om voor te stellen wat de Japanners allemaal doen voor hun vaderland, maar deze erecode wordt mooi duidelijk gemaakt door Clint Eastwood. Er zijn zelfs bepaalde momenten in de film die me echt ontroeren, want deze film rust helemaal niet op zijn actie momenten.
Letters From Iwo Jima zijn sterkste momenten zijn de gesprekken tussen de soldaten, waar de kijker bewust wordt van de motivatie van zijn acties.
Al met al een hele goede oorlogsfilm die het niet moet hebben van zijn pief paf poef momenten, maar erg ontroerend en de oorlog achter de soldaten goed weergeeft.
Cijfer: dikke 8, iedereen die the Pacific heeft gezien moet dit zeker kijken, veel beter dan die serie IMO.
Laatst bewerkt: 27 mei 2010