Ik ben nu bezig met de calibratie van de BD van UP. Maar ik heb een prolbeem. Ik heb net e Brightness ingesteld, op -5, en nu ben ik bezig met contrast voor de witten. Ik moet eerst het contrast op de laagste stand zetten tot alle kleinere witte balken zichtbaar zijn. Dan moet ik het contrast verhogen tot alleen de 4 verticale balken links nog nauwelijks zichbaar zijn en de verticale balken rechts moeten niet te zien zijn.
Maar zelfs als ik contrast op zn allerhoogst zet, wat dus niet goed is de eerste 200 uur, zijn de balken rechts nog heel erg grijs en prima van elkaar te onderscheiden, terwijl die allemaal geheel wit moeten zijn, en de balken links zijn niet nauwelijks zichtbaar, die zijn gewoon heel erg donker grijs, en de donkerste gaat al een stukje op weg richting zwart
Ik kan dat wel compenseren met de brightness, maar dan kloppen de zwarten weer niet. Hoe doe ik dit? Als ik een scherm verder kijk waar het hele scherm volstaat met grote verticale balken van zwart naar wit lijkt het redelijk, maar zijn de witten allemaal veel te donker en dat met contrast op maximum. Dit is dus waar ik bang voor was met plasma. En het kan ook niet meer aan de zon liggen.
En de gamma-instelling is nog aparter. Ik neem aan dat dit de kleurverzadiging is? Ik moet die bijstellen totdat de vierkantjes op het testscherm overlopen in vage verticale lijnen, met half dichtgeknepen ogen, nou ik kan kijken hoe ik wil, maar ik zie geen verschil, dus dat doe ik maar op smaak.
Ik zag trouwens net dat er in de grote witte balk een blokje knipperde met wat tinten wit, die waren nog net zichtbaar, ik dacht eerst dat het een beeldfout was, toen bedacht ik me dat die wss net zichtbaar moeten zijn voor de juiste instelling. Maar in de zwarte balk zag ik niks, dus ik heb de Brightness iets hoger gezet zodat ook daar zo'n knipperend blokje met tinten zwart(donkergrijs) net zichtbaar werd, nu staat de Brightness op 0, de Contrast op max, de kleur op de helft en scherpte op 3vd10, want bij meer scherpte zie ik halo's om de zwarte letters.
Klik om te vergroten...