En in Australie doet voice het dus niet (Overigens is de drempel 60%, ofwel als we 100 man lukraak van de straat plukken en minder dan 60% spreekt de voice commands zodanig uit dat Kinect het herkent, dan wordt de voice recognition voorlopig uitgezet. Kortom in Australie had meer dan 40% van de bevolking moeite om de tekst goed uit te spreken, althans had Kinect moeite het te begrijpen)
Mensen in NL zouden vrijwel allemaal een vrij slechte ervaring krijgen alleen al met de naam. Voor elk commando moet je eerst "Xbox" zeggen, ofwel een commando klinkt als "Xbox Play". Nou denk ik dat niemand een probleem heeft in NL met "Play", maar op "iksboks" reageert hij dus niet en voordat men daar achter komt heb je het apparaat al verrot gescholden. Het moet dus "eksboks" zijn waarbij er wellicht nog een nuance zit tussen buks, baks en boks. En aangezien het zo'n gewoonte is om iksboks te zeggen, denk ik dat velen dat zullen doen niet begrijpende waarom de eksboks niks doet. Of je nou goed engels kunt of niet.
Het zijn kleine verschillen, maar niemand zit er op te wachten om tien keer je Xbox te laten weigeren wat je gezegd hebt.
Laat onverlet dat het speelplezier er niet minder om wordt. Ook zonder voice command is het een erg leuke spelervaring voor families. Eens te meer: de Kinect zal bij de start niet echt bedoeld zijn voor hardcore audience en dat geldt ook voor voice. Dat komt allemaal heus wel, maar daar zul je op moeten wachten.
Vorige week in Athene heb ik de bevestiging gekregen dat er vrij snel 2 grote hardcore Kinect titels aan komen. Ik vermoed dat het om hybride games gaat, ofwel Kinect + controller, maar zeker weten doe ik dat niet. Overigens betekent vrij snel toch nog zeker 6 maanden na launch. Dus niet voor de kerst. Voor de kerst is geloof ik wel die titel van UBI, die feitelijk ook wel als hardcore te bestempelen is.
De prijs van EURI 150,- is wellicht hoog, maar EURI 299,- wordt door de doelgroep voor wie de Kinect bundel is bedoeld toch als zeer schappelijk ervaren. Ik heb tijdens de MediaMarkt tour en Intertoys avonden vele tientallen mensen gesproken en niemand trok zijn wenkbrouwen op bij 299.
Anyways, we zullen zien hoe het gaat. Ik ben hoopvol dat het een groot succes gaat worden.
Laatst bewerkt: 6 sep 2010