Ik zal maar eens een poging doen om hier een reactie op te geven, de gebruikelijke gasten zijn zoals gewoonlijk alleen maar met hun eigen dingen bezig, laat staan dat ze moeite doen om zo'n lange post te lezen.
Hoe Fifa op de Wii speelt kan ik geen oordeel over geven, omdat ik geen Wii heb, speel het op de PS3. Ook online heb ik vrij weinig ervaring mee. Ik heb Fifa 2009 wel een paar keer online gespeeld, maar was na een paar keer het spelen tegen Barcelona, Real Madrid en dergelijke zat. Als er wel een gast bereid was om met een niet über team te spelen, dan was hij als je met 2 of 3 doelpunten verschil voor stond, in 9 van de 10 keer voortijdig verdwenen. Ervaring met Ultimate en Be a pro heb ik ook niet, die dingen boeien me totaal niet.
Verder moet je helemaal niet op dergelijke promotiefilmpjes afgaan, daar wordt toch alles positiever voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is. Ook van de demo kan je niet zoveel afleiden eigenlijk, vooral omdat het maar aller waarschijnlijkheid een vroegere build is en de daadwerkelijke game anders is, is zoals je zegt de demo ook veels te kort. Ik zet ook graag een aanval rustig op om zo een gat te vinden of te forceren in de defensie van de tegenpartij, heb je in de demo amper tijd voor want het is zo rust of helemaal om. De enige mogelijkheid die je dan hebt als je twijfelt, is afgaan op de ervaringen van anderen. Het liefst gefundeerde meningen, want het fan-boy gehalte is hier groot.
Hetgeen je schrijft over het overdreven fysieke geweld in de demo, kan ik alleen maar onderschrijven. Dit is in Fifa 10 op de PS3 niet anders en voor mij ook de reden om Fifa na twee en een half jaar de rug toe te keren. In Fifa 10 slaat het verdedigen van de AI soms helemaal nergens op. Ik heb al te vaak gehad dat als ik rustig de bal rond probeer te spelen om een gaatje in de verdediging te vinden, je gewoon lomp omver gebeukt wordt. Vaak ook nog door een aanvaller van de AI, die met een rotgang terugkomt en die dan in volle vaart tegen je aan ramt. Zie je het op de radar gebeuren en je zorgt ervoor dat hij je eventueel in de rug beukt, hetgeen in normaal voetbal een overtreding is, in Fifa 10 niet, wordt nooit voor gefloten. Verder ben ik ook bepaalde standaard situatie in Fifa beu. Bijvoorbeeld: als je tegen de rust of het eind van de wedstrijd gelijk staat of een krappe voorsprong hebt en je krijgt rond het strafschopgebied een vrije trap tegen, die gaan er 9 van de 10 keer in, welke Jan Doedel hem ook neemt of vanuit welke hoek ook. Verder het oneerlijke fluiten van de scheidsrechter klopt niets van, een overtreding waarmee de AI met een waarschuwing wegkomt, zelfs met overtredingen van achteren, staat hij bij mij met een kaart te zwaaien. Ik vrees dat al deze zaken, in Fifa 11 niet anders zijn.
Wat betreft je verhaal over eventueel kloppende gezichten, helemaal mee eens, dat interesseert mij ook helemaal niets. Als je speelt zie je het verschil toch niet en de tussen filmpjes heb ik na een paar keer ook wel gezien en druk ik weg. Ik begrijp eerlijk gezegd ook nooit, waarom mensen zich daar druk over maken.
Ik heb ook de PES demo, die gelukkig behoorlijk langer is, gespeeld en hoewel daar ook enkele frustrerende zaken in zitten, vooral de slechte keepers, kan die mij behoorlijk bekoren en waarschijnlijk dit jaar na twee en een half jaar, terug naar PES. Daar wordt je in elk geval niet door een of ander op hol geslagen stier van de bal geramd.
Laatst bewerkt: 17 sep 2010