PES is op het gebied van details in en op het veld inderdaad heer en meester. Echter is het zeer zwak dat een shirt van Groningen niet klopt. Ze hebben immers de licentie bemachtigd. Typisch Konami.
Overigens heeft FIFA denk ik net zoveel lijkende gezichten als PES hoor, alleen zie je die niet terug in de kleinere competities. Dat is weer typisch luiheid van EA.
Ehh... Licenties zijn zéker niet hetzelfde als competities. Een licentie geeft aan dat jij rechten hebt gekocht om alle officiele emblemen, logo's en namen te mogen gebruiken. Competities zijn gewoon competitites, met clubs erin.
Ik vind het belachelijk dat PES geen neppe Schotse, Duitse, Deense, Noorse, Portugese, Turkse, Griekse, Russische, Amerikaanse, Zwitserse, Oostenrijkse, Belgische, etc. competities heeft. Waarom niet? Clubnamen hoefen niet overeen te komen. De spelernamen kun je gewoon toevoegen. Dan is het aan ons die te bewerken. Daar is die edit-mode voor.
Ik vind dat Konami daarin gewoon laks is. Luiheid, niets meer, niets minder.
FIFA kun je de snelheid ook van instellen, maar dat terzijde. Ook FIFA is niet perfect. De perfecte game bestaat ook niet. Echter betrap ik Konami erop dat ze bepaalde zaken nog steeds niet hebben aangepakt.
Als ik een doeltrap neem, kan ik nog steeds niet naar de verste speler passen. Gaat altijd naar de dichtstbijzijnde speler. Keepers zijn nog steeds zeer matig. Laat ze dat eens fixen. De keepers zijn sinds PES 4 en 5 echt niet aangepakt. Laat ze nu eens écht vanaf de grond af aan iets opbouwen. Bouw een nieuwe engine met een ander team. Je zal er toch aan moeten geloven, want deze engine kan gewoon niet lang meer mee. Motion-capture alle bewegingen opnieuw en voeg ze niet toe, zoals ze nu gedaan hebben. Je ziet duidelijk verschil tussen nieuwe (soepelere) en oude (houterige) captures.
PES is op dit moment een samengeraapt zooitje, wat mooi oogt hoor, maar niet meer kan anno 2010. Het spel is best leuk om te spelen en dat is het belangrijkste uiteraard, maar als ik FIFA11 speel heb ik ook genoeg fun. Bovendien is FIFA11 gewoon overcompleet.
PES2011 is, ook al lijkt het eindelijk weer op een oude vertrouwde PES, nog niet sterk genoeg om FIFA van de troon te stoten. Ik hoop echter dat Konami doorvaart op deze koers en het FIFA volgend jaar echt moeilijk gaat maken. Ook bij FIFA mogen er zaken aangepakt worden (paal-magneet bijv). Ik blijf een zwak houden voor PES, maar Konami moet mij echt overtuigen en dat doet het op dit moment niet.
Klik om te vergroten...