Wellicht geen algemeen bekend feit, maar Microsoft is juist degene met de minste marketingdollars. Zo worden wij in Nederland bijvoorbeeld doorgaans 5 tot 10 tegen 1 weggeblazen qua spenderen tov zowel Nintendo als Sony.
Ms geeft ontzettend veel geld uit aan R&D ($10 miljard per jaar), maar, net als Philips, heeft vervolgens moeite om het aan de man te brengen. Marketing zit niet in het DNA van het bedrijf.
Wie zegt dat MS er wel weer geld tegenaan smijt heeft het volkomen bij het verkeerde eind.
Als je tegen een Heineken of Coca Cola, of Unilever vertelt wat wij hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld de launch van Windows 7 of Office 2010, of Xbox360 of nu Kinect, dan zakt hun de broek af. Dat is slechts een fractie waar normaal marketeers bij een consumer organisatie over beschikken.
Sony bijvoorbeeld spendeert aan de sponsoring van de Championsleague in Europa meer dan Microsoft aan totale marketing heeft voor Xbox 360 en Kinect in heel Europa. En dat is dus slechts hun sponsor deal met de UEFA.
Laatst bewerkt: 20 okt 2010