Ik heb altijd een beetje medelijden met SWS. Het is echt helemaal geen slechte acteur, en ook in Role Models haalt ie een goede voldoende, alleen zal hij met zijn imago altijd vastzitten aan filmrollen in Amerikaanse komedies waarin hij een domme dude speelt met onderbroekenlol.
Het is namelijk precies hetzelfde wat hij doet in Role Models.
Role Models is namelijk een echte Amerikaanse komedie: humor zoveel mogelijk naar voren brengen. Dat levert in vrijwel alle gevallen een flauwe film op. Soms helt dat over naar hilarisch (The Hangover is echt niet slecht, leuke film), soms niet (American Pie 4 of 5 en dergelijke). In dit geval is de humor niet sterk genoeg om de film in het rijtje van The Hangover te noemen.
Achteraf gezien zitten er net wat te weinig echt goede grappen in, en zijn er te weinig komische gebeurtenissen die nog blijven hangen na het kijken van de film. SWS die naakt in het kamp wakker wordt vond ik nog wel grappig, en ook kon ik me niet inhouden toen ik Ronnie zag in zijn alter-ego outfit voor de laatste veldslag.
Echter, deze goede grappen worden vooral afgewisseld met lange saaie stukken waar de grappen op 2 vingers te tellen zijn. En dat is voor een film als Role Models echt fataal. In films als deze moet je in een flow komen, en waar je pas na de aftiteling uitkomt.
Vaak is 1 hilarisch karakter in een film dan genoeg (Doug in The Hangover). Hier ontbreekt dat. Je zou kunnen zeggen dat Augie zo'n type is, maar hij kan de film niet dragen. Mintz-Plasse speelt het wel weer erg sterk, zulke rollen liggen hem dan ook echt goed.
Wat ik ook vrij belangrijk vind in komedies, is dat de hele irritante factor moet ontbreken. Komedies moeten soepel verlopen. Echter, in Role Models zitten meerdere irritaties, waarvan de oprichtster van het Sturred Wings project er met kop en schouders bovenuit steekt. Werkelijk geen 1 woord van haar kan als komisch worden beschouwt. Wat deze snol in de film doet is mij dan ook een enorm raadsel.
Wat overblijft is een matige film die niet lang blijft hangen. Ik zou hier een 4 voor geven, maar het feit dat de mannen Pro Evolution Soccer spelen ipv FIFA maakt dit toch nog een mager 5je*
.
Klik om te vergroten...