Eindelijk is ie er dan. Het zou eigenlijk gisteren moeten zijn maar door problemen is het vandaag pas online gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Ik ben nou pas klaar met kijken. De film duurde iets 2 uur en 40 minuten en het kan behoorlijk langdradig worden. Opvallend is dat de film totaal niet te vergelijken is met z'n twee voorgangers. De eerste Zeitgeist is de best bekeken internet documentaire ooit gemaakt en heeft veel awards gewonnen. De documentaire voelde behoorlijk anarchistisch aan. Het Christendom werd afgemaakt, het monetaire systeem(de centrale bank) kreeg er van langs en de feiten van 911 werden getest(de makers hebben hiervan afstand gedaan om onbekende redenen).
Voor de mensen die nog nooit eerder een Zeitgeist docu hebben gezien zal ik ff proberen kort samen te vatten wat het is. Hiermee doe ik Zeitgeist geen eer aan. Het is eigenlijk een hele brede movement dat verschillend kan worden opgevat. Maar ff in een nutshell. Zeitgeist wilt af van het oude monetaire systeem, politiek en oorlogen. Geld maakt succesvolle mensen egoïstisch en veranderd de meeste mensen in loonslaven. Politiek heeft maar een functie en dat is het vertrouwen winnen van de samenleving en oorlogen zijn vaak alleen gebaseerd op het winnen van grondstoffen.
Moving Forward richt zich niet meer op de problemen maar op de oplossing. Een nieuwe wereld dat bestaat uit technologie en grondstoffen management(een eerlijke verdeling van grondstoffen over alle mensen van de wereld). De film begint heel sloom wat best jammer is. Het gaat over de menselijke genen waarvan veel mensen denken dat het de oorzaak is van hoe een mens zich daadwerkelijk gedraagt. Maar wat vaak vergeten wordt is dat met name de omgeving cruciaal is in hoe een mens zich uiteindelijk gedraagt. Het volgende onderwerp is de consumptie maatschappij waar wij in leven. Dit is iets wat wij altijd als 'normaal' hebben beschouwd. Dit komt dus omdat we in een consumptie maatschappij zijn opgegroeid. Een systeem wat niet lang vol te houden is omdat grondstoffen uiteindelijk opraakt en opkomende economieën steeds meer grondstoffen zullen opeisen. Daarna wordt ff het verband uitgelegd tussen de consumptie maatschappij en het economische systeem dat steeds meer geld opslokt en de honger kan alleen gestild worden als we blijven consumeren. Wat dus gewoon niet meer kan uiteindelijk.
Dit was voor mij al langer bekend. Het werd pas interessant toen ze 'The Venus Project' gingen uitleggen. Een technologische globale samenleving gebaseerd op wetenschap. Een samenleving zonder geld, stress, politiek en geweld. Ik vond de docu zeer de moeite waard. Maar ik was al langer fan van de Zeitgeist films.
Wel ff een waarschuwing. De afsluiting van de film is echt te corny voor woorden. Ik hoopte eigenlijk op rellen en een massale vechtpartij!
Laatst bewerkt: 26 jan 2011