1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[TV] Documentaires

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Tyrant, 22 dec 2010.

  1. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    De nieuwe Human Planet ziet er weer tof uit! Deze keer gaat het over the Arctic.
     
  2. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    Prachtig, Nu een paar dagen online en al bijna 1 miljoen views op Youtube.
    Ik vraag me alleen af waarom youtube hem van de Main page heeft gehaald als meest bekeken.
    Het zal toch niet echt censorship zijn vanwege de boodschap?

    Ik denk dat het best een goede film is geworden om mensen met erg weinig verstand van "Hoe de wereld in elkaar zit" en hoe mensen in elkaar zitten, op deze manier makkelijk te betrekken en aan het denken te zetten.

    Ik neem aan dat je het niet over Zeitgeist 3 hebt? Want dat begin gaat over menselijk gedrag en hoe slecht dat past in deze culturele vormgeving.
    Misschien moet je het uiteindelijke idee niet te serieus nemen (Een rond gevormde stad, omdat alles dan dichtbij is? En waarom zou er wereldwijd in een keer veranderd moeten worden, een betere wereld begint toch bij jezelf?).
    Maar er zit veel in de film om drastisch over na te denken!
     
  3. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    De film gaat daarom ook over de overschakeling naar een RBE. Ik zou me echt kapot schamen als we over 500 jaar nog steeds geld gebruiken.
     
  4. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0


    Doe mij maar:
    Overheid alleen voor orde handhaven en veiligheid tov andere landen.
    Volledige vrijheid van het individu en bedrijven.

    :thumbs:
     
  5. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Ik vind het vaak zo nutteloos. Alsof we gaan leven zonder geld, geweld etc. C'mooon. Daarnaast boeit het me trouwens echt geen reet. Het leven loopt hoe het loopt.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Dat is of heel pessimistisch of heel bescheiden :+
     
  7. Sloober

    Sloober Active Member

    Berichten:
    2.312
    Leuk Bevonden:
    16
    ZOMG RAPTURE!!! Hebben ze helemaal geen Bioshock gespeeld om te zien wat van deze idealen kan komen???? :)
     
  8. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Meer dat ik niet het verschil wil maken om iets wat toch niet gaat gebeuren.
     
  9. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Maar waarom, dat is de vraag.

    Wat is dat nou weer voor rare redenering? :+

    Ik studeer Marketing en ik vind de documentaire juist erg interessant. Mensen kijken documentaires om er iets van op te steken. Niet om over te gaan tot actie.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  10. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    Ik zal eerlijk toegeven dat ik aanvankelijk niet eens van plan was om je filmpje te bekijken, maar ik heb het gedaan en daar heb je natuurlijk een punt.
    Een individu kan nooit keuzes maken die in het algemeen belang zijn, omdat individuen, of een groep representanten altijd uit gaan van een persoonlijke perceptie. En een land laten sturen door iedereen, dat is onmogelijk.

    Maar jij zegt: vrijheid voor bedrijven.
    Sowieso wordt deze vrijheid al ingeperkt door overheidsingrijpen (in Nederland en dat is maar goed ook). Bijvoorbeeld hoe ze om moeten gaan met werknemers, mileu, andere bedrijven etc.
    Het probleem is vaak dat bedrijven informatie hebben die anderen niet hebben en dat het in het markt mechanisme altijd voordeliger is om deze informatie voor jezelf te houden. De genen die dit het best kunnen, die maken de meeste winst, dus zullen overleven.
    Dit heeft tot gevolg dat informatie wordt: achter gehouden, gemispresenteerd en dat er wordt gelogen/bedrogen.

    Aan AVHAHA zou ik willen vragen:
    Hoe ver zou je zelf willen gaan om goed te leven?
    Altijd tweede hands spullen kopen?
    Alleen biologisch/fair trade eten?
    Werk doen voor goede doelen?
    Ik vind het veel te makkelijk om te zeggen "De hele wereld moet veranderen". Waarom zou je niet eerst zelf veranderen? Of vind je stiekem toch dat Nederland er op achteruit gaat als het kapitalisme wordt afgeschaft?
     
  11. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    Rapture is juist het tegenovergestelde:9.
    Totaal kapitalisme zonder wat voor overheid dan ook.
     
  12. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Lastige vragen opeens. Het is geen geheim dat ik me gedraag als een kapitalist. Ik kies voor de laagste prijs en doe m'n inkopen bij internationals. Het enigste wat ik nooit zal doen is geld vragen aan vrienden voor hulp.

    2de hands spullen heb ik tot nu toe nooit gekocht. Ja, misschien een paar games maar ik heb er nooit bij stilgestaan wat ik allemaal 2de hands kan kopen. Het is meestal ook meer moeite dan iets uit de winkel kiezen. Daarnaast heb je bij een 2de hands aankoop ook niet de luxe van garantie, service en breed assortiment.

    Nederland zal absoluut niet achteruit gaan bij een afschaffing van kapitalisme. Als je weet wat de productie kosten zijn van een paar sneakers en dat je alleen betaald voor het merk, promotie en de onderhoud van de dure winkel. Kan je niet anders concluderen wat we onze welvaart verstrekken via een omweg. Een andere reden is omdat ik bang ben dat we het economisch nog wel eens heel zwaar kunnen krijgen wanneer de dollar valt. Het is slechts een kwestie van tijd wanneer dit zal gebeuren. Om deze redenen denk ik dat de manier van hoe we aan onze welvaart komen zal moeten veranderen. Waarom spreken we niet gewoon met elkaar af wat we met z'n alle nodig hebben om gelukkig te zijn en doen we alleen het werk waar we gelukkig van worden. Deze manier van een samenleving lijkt veel op het mislukte communisme waar mensen door een overheid werden gedwongen om kut baantjes te doen. Maar met de technieken van vandaag zal automatisering veel werk voor ons kunnen doen waardoor er waarschijnlijk minder werk is dan dat er beroepsbevolking is. Een RBE zal mogelijk moeten zijn.
     
  13. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste gaan is kapitalisme goed geweest. Als we de afgelopen jaren nou eens vergelijken met andere systemen. Cuba, Rusland, N-korea zijn slechts een paar voorbeelden. Kapitalisme is gewoon het systeem dat werkt, en het zou nog veel beter zijn als de overheid zich niet zoveel ermee bemoeid. Dan waren de falende banken gewoon weg geweest en had goed management het kunnen vervangen.

    Ten tweede, de sneaker die zo duur is. Wij willen het ervoor betalen. Ik neem aan dat iedereen hier vraag/aanbod begrijpt. Dus daar moeten we ook niet over klagen, als jij goedkope schoenen wilt die niet in een dure winkel worden verkocht zijn er dankzij ons kapitalisme ook goedkope winkel.

    Ten derde de dollar valt niet, het kan hooguit (waarschijnlijk) verstoten worden door een andere valuta. Euro/Yen

    Over RBE weet ik niet zo veel, dus kan ik niet veel over zeggen.

    EDIT; zoals Milton Friedman al zei (geldt ook voor RBE): "Your taking a lot of thing for granted, where are you going to find these angels ..." dan weet ik het niet meer :p heb geen geluid op schoolpc's.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2011
  14. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Maar wat goed is geweest, is geen garantie dat het goed zal blijven. Toen de mens nog onderontwikkeld was, weinig afwist van wetenschap en een laag moraal had, kwam religie in opmars. Het christendom werkte misschien goed een tijd terug, maar wordt tegenwoordig gezien als een achterhaald concept. Iets wat goed is, kan overbodig zijn in de toekomst. De tijd staat niet stil, de wereld veranderd continue.

    M'n punt is niet dat ik de prijs te hoog vind om het er voor over te hebben. De meerderheid van de bevolking vindt deze prijs prima, anders zou het niet voor deze prijs verkocht worden.

    Waar ik op doelde is dat Kapitalisme veel banen creëert die geen maatschappelijk nut hebben. Zoals reclame bureaus en dure managers. Daarnaast worden er ook een heleboel nutteloze goederen geproduceerd die niet van belang zijn. Verspilling van grondstoffen vind ik. Omdat we zoveel grondstoffen gebruiken stijgt ook de prijs van grondstoffen waardoor onze welvaart verminderd.

    Dat is een voorspelling, net zoals ik voorspelde dat de dollar zal vallen. Maar de geschiedenis leert dat dit vaker is gebeurd. Alleen tijd zal het leren.

    Ik wil wel ff melden dat ik absoluut geen communist ben oid. Ik probeer gewoon zo realistisch mogelijk te kijken naar de wereld en zie dat er anno 2011 nog steeds veel armoede in de wereld is terwijl er mensen zijn met zoveel geld dat ze geen idee hebben wat ze er mee moeten doen. Ik vind dit oneerlijk voor m'n medemens en accepteer dit niet. Ik blijf gewoon net zo lang research doen naar dit onderwerp totdat ik weet wat er fucked up is aan deze wereld.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  15. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    Het is inderdaad een krachtig argument om te beweren dat mensen zelf kunnen en moeten kiezen wat ze willen kopen.
    Maar het lijkt me niet te ontkennen dat mensen bijzonder irrationeel zijn in hun keuzes (en erg te beïnvloeden) en daarnaast zijn er ernstige gevolgen aantoonbaar van de megaproductie waar wij voordeel van ervaren.
    Namelijk:
    Grondstoffen raken op. (Olie, fosfor->voedsel, schaarse metalen waarvan chips worden gemaakt ed.)
    De gang van het milieu wordt aangetast (vervuiling, bomenkap, aanleggen van dammen ed.)
    Eigendommen worden bij arme/onwetende landen vandaan gehaald en verkocht als zijnde eigen eigendom. (zoals Ruimte om te produceren, grondstoffen, complete land is van indianen gestolen en daarna zeiden ze: Afblijven, het is ons eigendom en stelen is slecht!).
    Daarnaast is het toch vrij "oneerlijk" hoe wij met de rest van de wereld omgaan.

    De vraag is dus hoe je deze problemen op kunt lossen en feit is dat de kapitalistische ideologie er niet op gericht is om deze problemen op te lossen (in feite werken dit soort externe gevolgen juist vaak in het voordeel van de bedrijven. Iets negatiefs creëren en het daarna oplossen als voor geld/werkt).

    Ik denk dat dit het ultieme voorbeeld is dat informatie wordt achtergehouden. In dit geval dus omdat de media grotendeels gestuurd worden door de basis ideeën die grote bedrijven graag willen verspreiden. Het gedachtegoed dat er voor zorgt dat mensen graag hard werken, graag veel spullen willen kopen en niet in aanraken komen met informatie die dat verstoord.

    In ieder geval staat er allang een back up munt klaar. De "Amero", een fusie tussen Canada, VS en Mexico. Deze heeft reeds een beurswaarde. Er is hier heel even een stukje over geweest op CNBC, een kort nieuwsbericht. En de rest van de Amerikaanse media hebben dit genegeerd en geen van de Nederlandse nieuwszenders hebben hier (naar mijn weten) aandacht aan geschonken.
    Wat blijkt is dus: Economie is gewoon doen wat kan. Proberen wat voordelig kan zijn en dat wordt met de dollar ook gedaan, als hij valt dan is het heel even jammer maar er is allang een back-up gecreëerd, dus het risico wordt niet gedragen door de genen die de dollar zelf geleend hebben, maar voor hen die het hebben uitgeleend.
    Conclusie: ze zullen proberen steeds extremer hun voordeel uit te buiten. Dit kan door mis/gebruik te maken van het vertrouwen die nog steeds wereldwijd bestaat in de dollar. Maar eigenlijk is het al te laat, niemand kan de 9000 miljard aan schuld nog terugbetalen. Dus het enige logische plan lijkt mij: Zoveel mogelijk het vertrouwen uitbuiten door te lenen, dan gigantisch laten inflateren (bijv. 10%), dan hoeft nog maar 1/10e van de originele schuld te worden terugbetaald. Als dat mislukt, dan stappen ze over op de nieuwe munt.

    [yt]6hiPrsc9g98[/yt]
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  16. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Ik weet niet of mensen dit al hebben gezien, maar hij is nu te downloaden.

    [yt]kOg5SWXddzU[/yt]
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Net nog even de Tegenlicht aflevering van gisteren gekeken..
    'Money & Speed: Inside the Black Box'.

    Het is een docu over financiën ja, dus wel je hoofd er bij houden ;).
    Gaat erover dat steeds meer bedrijven niet zelf een fysiek persoon op de stockmarket zetten, maar vaker gebruik maken van computers (oftewel de Black Boxes), die met behulp van onwijs geavanceerde algoritmen zelf koopt er verkoopt. Omdat computers tegenwoordig allang niet meer in dezelfde tijdsgeest zitten van nu, is hier eigenlijk geen controle op. Computer opereren in milli- en nanoseconden en zijn daardoor de investeerders altijd te snel af.. Nu blijkt dus dat dit systeem waarin computers eigenlijk de mens overnemen heeft geleid tot die Flash Crash in mei 2010.

    Erg interessant om te zien, hij is nog op de site van Tegenlicht te zien!

    http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/the-future-of-finance/money-and-speed.html
     
  18. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij denk dus dat als we al die managers, reclame bureaus en andere nutteloze banen. Dat AL die mensen in een keer in een labaratorium gaan zitten en de hele wereld op zijn kop zetten. Denk dat een hele boel mensen dat niet willen/kunnen. En dan zit je met een hele hoge werkeloos zijn maar die mensen krijgen wel alle voordelen die werken de mensen krijgen. Zie "alle goederen zijn van iedereen". Weet niet of ik er nu naast zit maar klinkt niet echt motiverend. Ipv te gaan studeren en werken zou ik niet lekker vliegen in mijn eigen straaljager. Of de auto van de buurman lenen om een stukje offroad te gaan.

    Je kan wel zeggen dat de consument inrationeel is en makkelijk te beinvloeden maar dit gaan ook tot een bepaalde hoogte. Als ik mijn oordopjes koop uit china voor 2 euro dan weet ik ook dat er iemand ergens heel erg onderbetaald wordt en dat het waarschijnlijk niet op zo'n millieuvriendelijke manier gemaakt is. Of net als al het niet-biologische vlees. Iedereen wil milieuvriendelijk scharrel vlees maar om een euro meer te betalen doen wij niet. Dus wij bepalen ook dat, als mensen schoenen willen die in nederland gemaakt zijn en waar de arbeiders goed voor betaald worden en de consument heeft hier geld voor over zou er echt wel een bedrijf zijn die daar voor gaat zorgen.

    Voorbeeld: Toen Nike werd beschuldigt van kinderarbeid heeft dat echt miljoenen gekost voor dat bedrijf.

    Dit lijkt erg veel op zimbabwe, alleen daar heb je echt veel inflatie. Bij een inflatie van 10% in de VS is het bijna onmogelijk om nog vertrouwen in die valuta te hebben. Vooral als je ziet dat wij op 2/2,5 % zitten. Wat Amerika moet doen is heel veel bezuinigen en tegelijkertijd de economie stimuleren. Dus best lastig.

    Wij hebben het stukken makkelijker, wij hoeven allen te bezuinigen.
     
  19. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Klinkt goed, even downloaden.
     
  20. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik snap niet dat je nu de vergelijking trekt met een RBE. Aangezien je niet precies weet wat het is heeft het ook geen nut. In een RBE hoeft er niet gewerkt worden. Het is gebaseerd op vrije wil.

    Rare vraag trouwens, maar mag ik vragen wat je studeert?
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011

Deel Deze Pagina