Eh ik vond Gone Baby Gone toch minder gebash dan The Town? Met 3 bankovervallen denk ik juist dat The Town een van zijn meest geweldadigste werkjes is .
Mystic River (200
Na het zien van Mystic River wist ik wel dat de film een hele goede en diepe indruk had achter gelaten. Ik kon (en kan) eigenlijk moeilijk mijn vinger erop leggen waar de film nou echt het beste in is. Als ik nu nog eens rationeel door de film heenga kan ik helaas niet anders concluderen dat de film voorspelbaar is. Ikzelf ben iemand die niet vaak het einde 'raad' of zelfs een poging waagt tot, maar dit had vrijwel iedereen zien aankomen. Toch vond ik dit absoluut geen reden om de film gelijk te laten vallen. Maar het script is dus in mijn ogen niet wat deze film zo erg goed maakt.
Uiteindelijk hou ik het er maar bij dat het de cast is en de bijbehorende fantastische acteerprestaties die deze film zo overtuigend brengen. Robbins die een soort verloren ziel speelt, geweldig. Het is net alsof al het vrolijke uit het leven al uit hem is onttrokken op het moment dat hij die auto instapte. En uiteraard ook Penn, de vader die, wat het ook moge kosten, zijn dochter's wil plaatsen en rechtvaardigen.
Daarnaast lukt het Clint om de sfeer van Boston, met name Flats, goed over te brengen. Ook heb ik het idee dat er geen shot te lang of te kort doet. Eastwood als director ben ik echt steeds meer gaan waarderen, inmiddels toch wel een persoonlijke held van me. De scene in de bar met Dave, Jimmy en de broers was echt onwijs goed, de beklemmende sfeer die daar hing kwam bijna mijn eigen woonkamer binnen. De scene in het park met Jimmy die vraagt of het zijn dochter is, is tevens een scene die erg lang blijft hangen. Fantastisch acteerwerk!
Wel vind ik dat de film inderdaad net iets te lang doorgaat, het gebeuren met de Boston Parade had er wel af gemogen. Datzelfde geldt voor dat gedoe met de relatie van Sean. Ik snap zelfs nu nog niet wat daar de toegevoegde waarde van was? Heel vreemd. En daarnaast is het motief van de moord mij nogal onduidelijk gebleven....
Laatst bewerkt: 11 feb 2011