Nah ja, laatste wat ik er over kan zeggen is dat ik het zelf moeilijk zou vinden om een film een 8.4 of 8.3 te geven. Dan neig ik eerder naar een 8.5 of een 8.0. Sowieso vind ik het moeilijk om een cijfer te geven aan een film. Een oordeel in woorden is makkelijk te vellen, maar om het dan in een cijfer uit te drukken vind ik best tricky. Toch ga ik het nu weer proberen!
Knowing (2009), met o.a. Nicholas Cage
50 Jaar geleden hebben schoolkinderen hun visie over de toekomst op papier gezet en in een zogenaamde tijdscapsule gestopt. Je raadt het al: 50 jaar later wordt de capsule opgegraven. Caleb (de zoon van Nicholas Cage) krijgt uit de capsule een briefje met slechts getallen. Wat blijkt? Die getallen voorspellen de precieze tijd, locatie en slachtoffers van aankomende rampen en rampen uit het verleden.
De film was hooguit vermakelijk, niet meer dan dat. Voor een film met determinisme en toeval als thema zat er wat mij betreft veel te veel toeval in. Er wordt in de film te veel als 'gegeven' beschouwd, waardoor gebeurtenissen irreëel op mij overkwamen. Eigenlijk vind ik alle gebeurtenissen in de film veel te ver gezocht: het kwam op mij over als een aaneenschakeling van onwaarschijnlijke toevalligheden. Daar houd ik niet van.
En tsja, ik zal verder niet spoilen, maar het einde wist werkelijk waar een grote grijns op mijn gezicht te toveren, zo slecht! Wat een draak van een eind heeft deze film zeg.
Ik ben niet een heel groot fan van Nicholas Cage. Enige films die me van hem zijn bijgebleven zijn Adaptation en Lord of War en Leaving Las Vegas. Alledrie wel vermakelijke films, maar voor mij absoluut geen toppers. Ik weet niet in hoeverre dit iets over Cage zegt of over de films waarin hij speelt, maar goed. Cage laat bij mij met deze film in ieder geval geen blijvende (positieve) indruk achter.
5/10Klik om te vergroten...