Spanning is een belangrijke factor die een multiplayer maakt of kraakt.
Idem voor Gears 1
Wat is er met de Torque Bow, Boomshot, Frag Grenades gebeurd? Player matches in Gears 1 geven nou niet bepaald een erg accuraat beeld van hoe het er competitief aan toegaat. (Hoewel shotgun wel overheerst ja)
Het grote probleem voor mij bij de Gears 2 multiplayer is helemaal niet dat het geen shotty sniper meer is, maar dat de balans zoek is. De sniper is nu een proppenschieter die je niet eens meer als serieuze optie kunt aanmerken door de belabberde hit-detectie en het verwijderen van de active down. Goed, misschien was de Gears 1 active reload wel wat overpowered, maar ze hadden ook gewoon de reload time van de sniper een stuk op kunnen krikken zodat mensen snel achter elkaar downen een stuk moeilijker wordt, bovendien kunnen mensen nu wegkruipen dus is het een stuk minder krachtig dan in deeltje 1. De Torque bow daarentegen is nu wel erg gevaarlijk. One shot kill en zo'n gigantische hitbox? Frags zal ik nog maar niet eens over beginnen. Mortar en Mulcher zijn leuk in een normale casual match, maar in echt competitief spel ben je gewoon te traag en ga je te snel down. En ja, de shotgun is ook behoorlijk over de top nu. Een lancer hoort het niet af te leggen tegen een shotgun op de middelgrote afstand.
Het grootste probleem is denk ik dat Epic gewoon verkeerd dacht toen ze zeiden more = better, wat dus als we terugkijken niet per se het geval is. Ik zeg niet dat Gears 1 beter is dan 2, want Gears 2 pakt een hoop leuke nieuwe dingen waar ik zeker het nut wel van zie (o.a. meatshield, poison grenades) maar doordat ze zoveel wapens hadden voelden ze zich denk ik ook geneigd om hun maps ook gewoon tjokvol met die krengen te gooien, wat ertoe leidde dat datgene waar de Gears multiplayer om draaide, namelijk het vechten om de power weapons en die goed gebruiken, helemaal zoek was. Ik denk niet dat Gears 2 als zo traag werd ervaren omdat de nadruk meer gelegd werd op Lancer/Hammerburst, want kijk maar eens een competitieve Gears 1 match, daar wordt ook onwijs veel gelancerd. Het grote probleem ligt meer bij het feit dat potjes lang duren omdat mensen elkaar niet meer treffen bij de power weapons, maar verspreid worden over de map. Een soort van divide and conquer, maar dan voor beide teams en dat verlaagt het tempo van de rondes gewoon. Ook de geplante granaten zijn een gigantische misser. Leuk hoor dat je ze op de muur kan plakken, maar maak ze dan tenminste geen one hit kill.
Wat betreft het feit dat mensen de shotgun niet kunnen loslaten. De shotgun is in Gears 1 nooit overpowered geweest, maar de mechanieken van het spel maken het gewoon tot een uitstekend wapen. Het draait in Gears 1 om het controleren van de power weapons. Dat betekent dat je tegenstanders op korte afstand zal treffen, en welk wapen is nou net krachtig op de korte afstand. Jawel, de shotgun.
Als Gears 3 de Gears 2-spelelementen zou gebruiken maar een beetje spaarzaam zou gaan doen met de power weapons zie ik het nog wel een goede multiplayerervaring worden. Helaas ziet het er naar uit dat we alleen maar meer troep krijgen dus ik vrees dat ik deze maar laat liggen, of alleen haal voor de singleplayer.
Laatst bewerkt: 25 feb 2011