3 mei 2011
Beste klant van Sony Online Entertainment,
Bij ons lopende onderzoek naar illegale indringing in de Sony Online Entertainment systemen is ontdekt dat hackers mogelijkerwijs persoonsgegevens van Sony klanten uit de SOE-systemen hebben verkregen. Wij informeren u daarom hierdoor dat de persoonsgegevens die u ons in verband met uw SOE-account hebt verstrekt, misschien zijn gestolen tijdens een cyberaanval. De gestolen informatie omvat, voor zover u ons zulke informatie hebt verstrekt, mogelijk het volgende: naam, adres (plaats, postcode, land), e-mailadres, geslacht, geboortedatum, telefoonnummer, inlognaam en versleuteld wachtwoord. Klanten van buiten de Verenigde Staten dienen er van op de hoogte te zijn dat wij verder bewijs hebben gevonden waaruit blijkt dat mogelijk ook informatie uit een verouderde database uit 2007, met ongeveer 12.700 creditcard- of debetkaartnummers plus vervaldata (maar geen beveiligingscodes) van niet-Amerikaanse kaarten en ongeveer 10.700 directe debetgegevens van bepaalde klanten in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Spanje, is verkregen. Wij zullen elk van die klanten spoedig berichten.
Er is geen bewijs dat onze belangrijkste creditcarddatabase is gecompromitteerd. Deze database bevindt zich in een volledig afzonderlijke, goed beveiligde omgeving.
Wij dachten vooralsnog dat er geen SOE-klantgegevens waren verkregen bij de cyberdiefstallen op het bedrijf. Op 1 mei jl. hebben wij geconcludeerd dat er misschien toch informatie over SOE-accounts was gestolen en wij berichten u hiermee dan ook meteen daarover.
Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak dat door de cyberdiefstal veroorzaakt is en ten gevolge van de cyberaanval hebben wij:
1. tijdelijk alle diensten voor SOE-games uitgeschakeld;
2. een extern, erkend beveiligingsbedrijf in de arm genomen om een volledig en compleet onderzoek te verrichten naar wat er is gebeurd; en
3. snel maatregelen genomen om de beveiliging te verhogen en onze netwerkinfrastructuur te versterken om u nog meer bescherming van uw persoonsgegevens te bieden.
Wij doen al het mogelijke om deze problemen zo snel en efficiënt mogelijk op te lossen. Hiervoor vragen wij uw geduld en begrip.
Voor uw veiligheid raden wij u aan om vooral bedacht te zijn op frauduleuze berichten per e-mail, telefoon of post waarbij om persoonsgegevens of gevoelige informatie wordt gevraagd. Sony zal u op geen enkele wijze benaderen, ook niet per e-mail, om u om uw creditcardnummer, burgerservicenummer of andere persoonlijk identificeerbare informatie te vragen. Als iemand u om deze informatie vraagt, kunt u er zeker van zijn dat de entiteit die daarom vraagt niet Sony is. Wanneer de diensten van SOE volledig zijn hersteld, raden wij u met klem aan om in te loggen en uw wachtwoord te veranderen. Als u uw inlognaam of het wachtwoord voor uw Station- of SOE-games ook voor andere, niet-gerelateerde diensten of andere accounts gebruikt, raden wij u met klem aan om die gegevens ook te veranderen.
Om u tegen mogelijke identiteitsdiefstal of eventuele andere financiële verliezen te beschermen, raden wij u aan om op uw hoede te blijven, de maandoverzichten van uw account na te zien en uw rekeningafschriften/afschriften van uw creditcard transacties te controleren.
Wij zijn vastbesloten om u te helpen uw persoonsgegevens goed te beschermen en wij zullen u een gratis aanbod doen om u te helpen om zich inschrijven voor diensten die bescherming tegen identiteitsdiefstal bieden en/of soortgelijke programma’s. De uitvoering hiervan zal op lokaal niveau plaatsvinden en verdere gegevens hierover zullen binnenkort verkrijgbaar zijn in regio’s waar zulke programma’s in de regel worden gebruikt.
Wij danken u voor uw geduld terwijl wij ons onderzoek naar dit incident voltooien en wij bieden u onze excuses aan voor het eventueel veroorzaakte ongemak. Onze teams werken hier 24 uur per dag aan en de betreffende diensten voor SOE-games zullen zo snel mogelijk worden hersteld. Sony neemt informatiebescherming zeer serieus en zal alles in het werk blijven stellen om ervoor te zorgen dat aanvullende maatregelen worden genomen om persoonlijk identificeerbare informatie te beschermen. Het bieden van hoogwaardige en veilige entertainmentdiensten aan onze klanten heeft onze hoogste prioriteit. Mocht u nadere vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen op (+1 49 180 500 7774; +44 870-600-0267).
Met vriendelijke groet,
Sony Online Entertainment LLC
Klik om te vergroten...