Gothic IV

Discussie in 'Algemeen' gestart door Ashavan, 21 mrt 2008.

1. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Jij niet alleen Gakkie ;)
    Ook ik heb Arcania gekocht. Door cronisch tijdsgebrek ben ik er gewoon wel even mee gestart (toen ik het kocht), maar nog steeds niet toe gekomen om verder te spelen !
    (zelfs de DKS én TW II blijven liggen ..., alle games dus!) :'-(

En die DLC van Arcania, zou die dan "gratis" te downloaden zijn voor op m'n xbox? Of hoe gaat dat in z'n werk?

2. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    DLC is meestal, helaas, betaalde content. Ik vrees dat dat hier ook zo gaat zijn ...

3. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb voorbije weekend eens Arcania begonnen. Ben nu net Level 4, maar ik ga een stukje wel opnieuw spelen, want ik wil nog enkele plekken verkennen van het "startgebied"(Feshyr?) vooraleer in Argaan gedropt te worden !
    Ik ga misschien zelfs helemaal overnieuw starten, want kan ondertussen niet echt meer goed "volgen" wat betreft de verhaallijn.
    Vraagje : zijn er in dit spel ook boeken die je kan lezen die je méér vertellen over Arcania ... (of kan je dialogen met NPC's ergens herlezen?) ??

En ook: kan je in het startgebied al aan Alchemy of Crafting doen en zo ja, hoe? En kan je in Feshyr ook al handel drijven met een NPC ?

Ik vind over het algemeen dit spel wel vermakkelijk. Voorlopig wel vrij eentonige Quests. Hoop dat dit nog een beetje verbeteren zal. (?)

Het systeem van met de boog schieten vind ik goed gemaakt. Ik vind het combat systeem best oké.

4. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Heb nu geheel Feshyr verkend en alles uitgekamd ... en ben begonnen in het volgende gebied, als ik het goed voor heb is dat South Stewark . Heb nu wel ontdekt dat ik in feshyr nog geen handelaars kon vinden, maar nu heb ik Mudra gevonden waarmee ik kan handelen. Ook het Crafting systeem nu wat grondiger onderzocht en snap het nu wel .

Alleen die skills vind ik gek opgebouwd. Ik ben level 5 heb heb moemnteel nog maar 2 of 3 punten in mijn skillsysteem gestoken omdat ik nog twijfel in welke soort skills ik vooral wil investeren ... ik denk die voor het verbeteren van de boog alvast zeker omdat ik deze al vaak heb gebruikt en tof vind ! Maaar snap het verschil niet tussen Unique skills, Active & Passive skills ... zijn die unique skills nu active of passive?

Al bij al vind ik deze game goed en in verschillende opzichten toffer dan Risen en ook meer mijn stijl (sfeer vooral!) dan Risen.

EDIT :nog een vraagje .
    Is the startgebied Feshyr het ENIGE dazt je na het verlaten NIET meer kan betreden of is elk gebied na voltooiing van de main quest voor de rest van de game afgesloten ?
    (ik ben in ieder geval voorzichtig en los niet meteen de main quest op, maar tracht eerst zoveel mogelijk de omgeving uit te kammen :D ! )

Laatst bewerkt: 15 jun 2011
  5. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Behalve het kleine start eiland kun je later overal naar terug keren. Het spel speelt overigens als een MMO. Elk nieuw gebied dat je betreedt heeft monsters precies voor jouw level en pas als de quests in dat gebied klaar zijn ga je naar het volgende gebied ...

6. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Ha, dat is goed nieuws. Dan kan je het starteiland zien als een tutorial, maar wel een leuke in feite.

MMO ? ...
    Als ik het goed begrijp dan levelen de vijanden mee met je held z'n level? Of toch niet helemaal ?

7. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ondertussen reeds level 9 (wat gaat dat levelen snel). Veel skillpoints kan ik nog investeren. Heb op dit moment alleen nog maar in "Precision" geinvesteerd (voor meer damage met boog/kruisboog enzo ... ). Heb ook enkele goede melee wapens gevonden (hamer en een wapen van een Goblin chief) :)
    De quests blijven voorlopig vrij ééntonig en dat vind ik persoonlijk een iets mindere kant aan Arcania. De graphics, hoewel niet steeds optimaal, zijn oké en aangenamer rondwandelen dan in Risen (Xbox). Wel regent het nogal vaak in Arcania lol ...

Persoonlijk vind ik de wijze waarop de "controller commando's" zijn ontwikkelt in Arcania ook veel intuïtiever gemaakt dan bij Risen ! Met Risen heb ik veel meer moeite om de controls onder de knie te krijgen en met Arcania (en ook de DKS) gaat dit zowat vanzelf ! Dat heeft als gevolg dat ik eerder Arcania zal uitspelen dan Risen. De sfeer en het verhaal spreekt me in Arcania ook méér aan dan in Risen.

Ook meer soorten loot en meer mogelijkheden qua uitrusting dan in Risen (so far). Maar in vergelijking met DKS scoort Arcania bij mij heel magertjes ... maar goed, het is en blijft een goede afwisseling van tijd tot tijd ;)

Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  8. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    Nou heb ik alleen de Arcania demo gespeeld, maar ben er bijna wel zeker van dat Risen de vloer veegt met die game. Alleen de cutscenes en stemmen al, wat een ramp. Ondanks de slechte controls in Risen waar je gewoon even aan moest wennen heb ik echt genoten van de game maar ik zie dat niet gebeuren met Arcania eigenlijk. Elke review die ik ook las zei dat het gewoon eigenlijk geen RPG is. En al helemaaaaaaal niet Gothic waardig.

9. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Dat het niet de naam Gothic waardig is zou best kunnen (ik heb vorige Gothic games niet gespeeld, dus spreek me daar niet over uit) en dat er maar triest weinig RPG elementen een grote rol spelen is inderdaad zo. Toch biedt bijvoorbeeld het Skilsysteem in Risen voor mijn persoonlijke voorkeur ook maar bitter weinig "speelplezier".
    De controls "even wennen" ? Ze zijn imo gewoon slecht uitgewerkt, sorry ... niet intuïtief gemaakt en daar blijf ik bij! Risen is de enige game op m'n Xbox waar ik zo'n problemen mee heb om ze onder de knie te krijgen ... Dit is niet het geval bij Oblivion, DKS, Arcania, ...

De stemmen in Arcania vind ik net leuk en grappig uitgewerkt ... moet kunnen om alles niet al te serieus te maken in een game ... tenslotte speel ik games om me te amuseren en humor in een game, in welk opzicht dan ook, vind ik een pluspunt . Risen heeft weinig humor (of toch niet DIE humor waar ik van hou,... mocht er al humor in zitten ? ).

En uiteindelijk : ik amusser me met deze game, ook al zijn het eentonige quests. Maar het combatsysteem vind ik leuker dan in Risen (dit is echt "persoonlijke voorkeur"!) .

Laatst bewerkt: 20 jun 2011
  10. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556

Ik vond de stemmen zo lachwekkend in die demo dat het niet meer leuk was, en zeker niet humoristisch, maar inderdaad iedereen zijn ding :). De combat voelde ook zeker niet slecht aan, maar uit reviews begreep ik dat de quests idd vreselijk eentonig zijn en weinig variatie bied, en als je dan naar Risen kijkt...nou daar had je genoeg variatie. Ik werd ook echt in het verhaal gezogen en de verschillende keuzes (van facties die je kon joinen) vond ik erg tof. Je kon duidelijk zien dat Risen een Piranha Bytes game was en Arcania niet.

11. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Tja, ik lees bitter weinig "reviews" ... misschien wel dom van me ... Anderzijds zijn al die reviews niet altijd dé referentie voor veel speeluren plezier ...
    en verder : ik heb amper tijd om alle RPG's die reeds zijn uitgekomen te spelen en laat staan om alles op te volgen wat nog komen gaat (Kingdoms of Amalur .., Skyrim, etc ..) en zeker al niet om reviews te lezen ... ik koop meestal een game op m'n intuïtie ... dat kan ook best eens wat tegenvallen, maar meestal niet ! ;)

12. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Heb je ook wel gelijk in, ik laat een review ook nooit mijn aankoop beslissen, ik vond de demo van Arcania leuk maar had gewoon geen haast om de game te halen omdat ik nog een vreselijke backlog heb. Maar er zijn meerdere keren geweest dat sites een game afkraakte en ik had er volop plezier van.

13. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.439
    Ik ben wat minder subtiel: Gothic IV vond ik gewoon een zwakke RPG. Of eigenlijk was het nog niet eens een RPG, eerder een actie spel. Maar dat moeten de makers dan ook duidelijk aangeven. Als ik het als een echte "Gothic" beoordeel voldoet de game niet aan de standaard die zijn voorgangers hebben neergezet.

Het enige wat ik echt goed vond aan Gothic IV was de menu indeling, inventory en skills enzo. Spartaans, maar ontzettend overzichtelijk. Daar kunnen de makers van Two Worlds II nog wat van leren.

14. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Leuke actie game, zeven, zeven en een hald, te weinig RPG en zeker geen waardige opvolger in de Gothic reeks. Toch vermakelijk om te spelen, als actiegame. Risen (op de PC) is beduidend beter en meer Gothic-like...

15. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556

Ben eeeeeeerg benieuwd naar Risen 2, er is onlangs een videotje gelekt waar je een kamer ziet en dan heeeeel eventjes een scherm met ingame Risen 2 erop. Zag er heel nice uit :D

16. Kirimo

Kirimo rpg'er

Leuk Bevonden:
    0
    Risen 2 spreekt mij NOG minder aan dan Risen ! GEwoon niet echt mijn 'ding' (of hoe zal ik het zeggen?).

Ik kijk véél meer uit naar Kingdoms of Amalur, Diablo III, TES V Skyrim, ... dan naar Risen II ....

Deel Deze Pagina