Speciaal voor jou dan:
Kingdom of Heaven (2005)
Wegens de naderende seizoensfinale van de HBO serie 'Game of Thrones' maar besloten om er lekker voor te gaan zitten: de 3 uur durende Director's Cut van Kingdom of Heaven.
En het was me weer een spektakelstukje. Scott is een fan van alles wat met The Crusades te maken heeft, en is daarom all in gegaan qua entertainment. In het drie uur durende epos wat volgt krijgen we niet alleen spetterende (letterlijk...) acties te zien, maar ook de nodige intriges en romances. Al moet 1 ding duidelijk zijn, dit hoeft niet te worden gekeken voor het fantastische script. Een smid die opeens de zoon blijkt te zijn van een crusader en daarom naar The Holy Land mag (waar alles hem aan komt waaien, van een titel baron tot een heuse prinses) is allemaal niet bijster boeiend. Het is echter Scott die er een geweldige film van maakt. Shots met uiterlijke precisie die mij doen denken aan het detailvermogen van Lynch gecombineerd met het oog voor achtergrond en sfeer van Morricone. Ik vond de grauwe stukken in Engeland en Frankrijk visueel echt geweldig, met de ambush op Balian als mooie uitschieter. Tijdens het kijken van de film ontdekte ik dat een film een uitstekend medium is voor entertainment zoals het 90 jaar geleden bedoelt is, en deze film is daar een uitstekend voorbeeld van. Dit is de reden waarom je een 40 inch LED tv met Dolby surround hebt staan, dit is de reden waarom je een IMAX theater bezoekt. Heerlijke ervaring vind ik dat, en ik val er ook altijd voor.
Alhoewel het op het eerste gezicht een lange zit lijkt (in dat geval ben ik ook blij dat ik voor de LED tv thuis heb gekozen en niet voor de bioscoop), maar de film heeft het echt nodig. Omdat er zoveel ontwikkelingen plaatsvinden, zoveel karakters en toch ook weer zoveel actie, is er tijd nodig om karakters te introduceren en te ontwikkelen. Ik las dat dat in de normale versie wat ontbrak, maar in de DR vond ik dit prima uitgewerkt. Het is dan alleen jammer dat Bloom en Green geen geweldige cast vormen (itt Neeson en Thewlis) die hun rollen met weinig passie en overtuiging spelen. Daarnaast hadden ze voor Sybilla een wel een echte lekker wijf mogen kiezen (plus wat minder westers ogend), en dan had ik helemaal tevreden geweest .
De muziek valt ook wat tegen. Hoewel sommige scenes worden begeleid door geweldige muziek gebaseerd op de locatie (bv. de scene waarin ze het land van Balian irrigeren), maar vooral in de battlescenes ontbrak dat ene vleugjes epicness waar ik wel op had gehoopt. Een Hans Zimmer (die overigens eerst de score voor zich zou nemen...) had dit vast en zeker wel kunnen brengen, en ik was ook wel benieuwd geweest wat hij er van had kunnen maken. Ben er van overtuigd dat hij de echte epische scenes zoals de legers van Saladin die aan de horizon verschijnen nóg indrukwekkender had kunnen maken!
Al met al heb ik gewoon echt 3 uur zitten genieten van de film. Nu weet ik (geef het zelf ook toe) dat het verhaal niet geweldig is en het acteerwerk maar matig, maar ik ben gewoon een sucker voor Crusaders, ridders op paarden, vlaggen en massale gevechten tussen cavalrie. Ik voelde me net weer een kind tijdens het afsluitende gevecht in Jeruzalem. Dus qua entertainment scoort de film in mijn ogen een dikke 10.
8/10
Laatst bewerkt: 20 jun 2011