Ben erg positief over het nieuwe beeldmateriaal. Ja, het ademt zeker de sfeer van Oblivion uit, maar met serieus interessante nieuwe features.
Feature impressions (*minor spoiler ahoi!* ).
De menu's zien er inderdaad heel strak, kaal, bijna zakelijk uit. Persoonlijk vind ik dat niet erg (het is juist heel overzichtelijk), maar ik kan begrijpen dat sommigen daardoor de RPG fantasy sfeer missen. Het geheel is inderdaad redelijk kleurloos en er is weinig plaats voor frivoliteiten (zoals opgerolde draken in de afrastering). Aan de andere kant: alle objecten zijn 3d gemodelleerd en bekijkbaar (zoomen, draaien etc)! En dan heb ik het niet alleen over de boeken. Daar ga ik zeker gebruik van maken.
Ook interessant is de feature waarbij je traploos uitzoomt naar de (world)map. Doet mij een klein beetje denken aan de strategie game Supreme Commander (ook op 360), waarbij je niet meer letterlijk in het hoofdscherm een kaart ziet of los een symbool voor een kaart moet selecteren. Nee, je zomt gewoon uit van de actie op de grond naar een overzichtskaart. Zeg maar een soort satelliet kaart. Het ziet er niet alleen puik uit, het werkt erg gebruiksvriendelijk en breekt niet de immersie.
Skills, nog steeds even uitgebreid, maar wel hetzelfde systeem. Alhoewel, volgens mij hebben ze het verschil tussen primaire skills en secundaire skills wel verwijderd. Nu is alles aan elkaar gelijk. Vind ik persoonlijk niet erg, zo is er simpelweg geen enkele barriere voor je karakter om ergens goed in te worden... zolang je in die skill traint (veel gebruiken dus). Makes sense, no?
Het skills menu ziet er in tegenstelling tot het equipment menu wel heel slick uit en ik vind het inzoomen op een enkele skill voor extra traits (nu zelf te selecteren en het zijn er meer!) erg sfeervol gedaan.
Combat animaties en monsters: erg mooi gedaan! Ik vind de monsters en beesten eerlijk gezegd wel nog steeds iets mooier dan die van de menselijke NPCs en tegenstanders... het modelleren is natuurlijk lastig, zeker als je die menselijk touch in alle animaties wilt laten overkomen. De vachten van de dieren vielen mij trouwens erg op... ziet er realistisch uit!
Unit scale super! Giants, mammoeten en draken zijn lekker groot en het beweegt allemaal mooi. Ook de animaties van je eigen held zien er redelijk soepel uit.
Two weapon combat en magic combat: we kunnen eindelijk met twee verschllende spreuken tegelijk aanvallen. Hoe logisch, één spreuik per hand! Mijn gebeden zijn beantwoord! ^^
Omgeving, natuur en vooral de gebouwen zien er prachtig uit. Ik zag ook mooi natuurlijk sneeuwstorm en een niet zo natuurlijke regen- & bliksemstorm. Die bliksem haalde die draak uit de lucht. Gelukje? Speciaal voor de demo gemaakt? Ik hoop het niet. Het zag er wel cool uit.
Bovenal: het ziet er allemaal prachtig uit en draait wonderbaarlijk goed op de inmidddels verouderende 360 hardware. Oke, de schaduwen blijven een beetje fuzzie (ze laten het heel eerlijk aan het begin van het filmpje zien), maar een kniesoor die daar op let als de framerate strak 30 FPS blijft, zelfs tijdens de wat heftigere actie in de demo. Dit belooft ook veel natuurlijk voor de PC bezitters met een high end systeem, maar als ik zo de demo versie moet beoordelen hoeft niemand zich voor de console versie te schamen.
Afrondend: ik ben erg positief over wat ik heb gezien. Ik hoop nog wel op iets meer afwisseling in het terrein. Natuurlijk moet het allemaal in de setting passen, maar toch zie ik graag nog wat meer gebieden met loofbossen en groen. One can only hope. Mijn vertrouwen dat Skyrim nog steeds een echte Elder Scrolls game is, is bij deze in ieder geval weer helemaal hersteld.
EDIT: Oh ja, de Dark Brotherhood is ook terug. Zeer nice, maar hopelijk gebruikt Bethesda voor die quests wel dezelfde scenario schrijvers?
Laatst bewerkt: 8 aug 2011