Okee,
Mijn
Mening
Op Gamescom werd voor de beoordeling van het beste spel NIET als maatstaf aangelegd welk spel de meeste progressie heeft gemaakt.
Er werd meer een algemene mening gevraagd over het populairste spel en dat werd FIFA 12.
Het was m.i. niet eens het beste spel ( dat zou ook de nieuwste Battleground kunnen zijn als je deze criteria aanlegt ) want voor mij zou Gamescom moeten kijken welk spel de meeste
vooruitgang heeft geboekt en dat is zonder twijfel PES 2012. Het gaat op Gamescom toch om de nieuwste spellen te tonen?
Maar ja, laten we het ons niet afvragen hoe FIFA eerste geworden is.
PES 2012 is zonder meer hèt meest geëvolueerde spel van allemaal. Daarom is PES dit jaar met recht Pro
Evolution Soccer.
Hieronder volgt een puntsgewijze beoordeling van mij ( wat natuurlijk puur subjectief is
).
Animaties / soepelheid van spelen:
Animaties zijn dit jaar slechts iets verbeterd, maar door de soepele gameplay toont het veel beter. Spelers maken de bewegingen meer af dan vorig jaar, toen sommige bewegingen vaak abrupt werden afgebroken. Omdat de response van het spel nu zoveel beter is en het soepeler loopt, blijken de animaties toch zo slecht niet te zijn.
Natuurlijk kunnen de animaties beter maar het ziet er toch goed uit.
Licenties:
Ikzelf vind die licenties niet zo belangrijk. In de tijd van ISS was er helemaal geen licentie, maar toch tornde het spel huizenhoog boven de concurrentie uit. Hedendaags wordt er - vooral door spelers ná het ISS-tijdperk - nogal een punt gemaakt van licenties. Ik heb gehoord dat er weer een paar licenties bij zijn, maar ik weet niet welke omdat het me niet interesseert.
Grafisch
Er ligt over de PC-demo die ik speel een bepaalde waas. Volgens kringen rond Konami heeft dat met de samenstelling van de demo te maken: De demo mag maar een bepaalde grootte hebben en dus heeft men wat in het grafische deel gesnoeid. Ik neem aan dat dit probleem in de retail-versie niet bestaat.
De spelers hebben allemaal fotografische gelijkenis met de spelers zoals ze in het echt zijn. Dit is altijd al een superieur punt t.o.v. de concurrentie geweest en ook nu is dit onderdeel verder geperfectioneerd.
Modes
Tsja, modes, we kunnen er maar een paar dingen van zeggen omdat hierover in de eerste week van september pas meer bekend wordt.
- Nu kunnen we wel zeggen dat een hele leuke mode terug van weggeweest is, namelijk de
trainings-challenge. De speler kan de besturing van het spel spelenderwijs leren door de verschillende challenges te doen,waarmee je spelenderwijs ook ( virtuele ) bekers kunt winnen!.
Je wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe je een off-the-ball speler kan selecteren en hem vervolgens aan te spelen.
In de demo is Aanval en Verdediging beschikbaar, voor de rest van de challenges moeten we op het gehele spel wachten.
- Ook de Master League en Be A Legend zitten weer in het spel, maar ze zijn samengevoegd met een nieuwe mode die je kunt vrijspelen: De Boss-mode, waar je dus een steenrijke voorzitter speelt à la Abramovic en waarmee je je eigen sterren-club kunt kopen. Het lijkt me erg leuk, maar ja, nog niet gespeeld dus...
- Verder zijn de Champions League en Copa Libertadores weer present. Van de Copa Libertadores heb ik begrepen dat er meer Zuid-Amerikaanse teams bij zijn.
- Online modes zijn nog onbekend. Er is alleen bekend gemaakt dat je in de community-mode nu ook kunt spelen tegen spelers uit andere communities.
De rest moeten we afwachten, mogelijk tot de aankondiging van begin september.
Gameplay:
Eigenlijk zou ik het woord 'Gameplay' in goud moeten schrijven. Het is zonder meer het paradepaartje van Konami en in zijn eentje zorgt de gameplay ervoor dat het spel uitstijgt boven de concurrentie. Om gameplay gaat het. Hoe mooi je spel ook is, als dit punt minder is, dan mis je het hart van het spel en de essentie van het inleven in het idee dat je een voetbalwedstrijd speelt.
De grootste vooruitgang is het feit dat spelers die niet de bal hebben, betere looplijnen maken. Backs komen op, spitsen trekken gaten; er wordt goed in de open ruimte gesprint, kortom alles wat je in echt voetbal terug ziet. Het is kortgezegd een genot om te spelen.
Ook als je het niet als aanvaller bekijkt maar als verdediger, dan is er genoeg te genieten. Het komt nu aan op de juiste timing want de CPU speelt een geweldig sterke pot voetbal en als je verkeerd timed, wordt je gegarandeerd uitgespeeld! Zo is het belangrijk dat je de jockey-knop gebruikt als de tegenstander aanvalt en vooral niet te vroeg tackled. Met dat jocky-en zorg je er ook voor dat je de verdediging in lijn blijft, iets wat niet zo is bij teveel druk zetten. Kortom, goed verdedigen is moeilijk; het is een kunst die je moet beheersen.
Tactiek
Het tactische deel is aardig veranderd. Het is er bijna allemaal nog wel, maar het is op andere plaatsen te vinden.
Ik zei dat het er 'bijna' allemaal nog is en dat klopt, want de tactieken die je in PES 2011 van minuut tot minuut kon instellen is verdwenen ( zat in ieder geval niet in de demo ).
Het samenstellen van je opstelling moet je met beleid doen, want de pijltjes voor looplijnen uit vroegere delen bestaat al lang niet meer en dat deed je in PES 2011 d.m.v. kaarten. Die zijn er nu in zekere zin nog wel, maar worden door sterren gerepresenteerd. Als een speler bij zijn algemene beoordeling een ster heeft staan dan betekent dat dat hij één ( of meer ) van die bijzondere eigenschappen heeft. Met die eigenschappen bepaal je mede welke tactiek je gebruikt.
Bijvoorbeeld, Rooney heeft als een van de sterren de 'bliksemafleider' ( Dummy Run in de Engelse versie ), waarmee hij bij aanvallen spelers met speciale runs uit het centrum wegtrekt. Daarmee is hij inderdaad een soort bliksemafleider, waarmee hij ruimte voor een medespeler trekt.
Het is duidelijk dat een team beter speelt als je bij de opstelling aandacht besteed aan die ster-attributen.
Dat soort zaken maakt PES 2012 zo leuk!
Een kleine kantekening over de tactieken en opstellingen: Het is me opgevallen dat sommige speler-attributen niet meer bestaan. Zo heb ik Schiet-Techniek niet teruggevonden en zo zijn er een paar meer. Het zal allemaal wel te maken hebben met de nieuwe AI-engine.
Mijn algemene oordeel
Ik kan eigenlijk kort zijn. Ik ben altijd een speler geweest die veel nadruk wil leggen op gameplay en tactiek en ik kom met PES 2012 dan ook geweldig aan mijn trekken. Ik vind het het beste voetbalspel sinds het verschijnen van de next-gen-consoles en ik zeg nú dan wel in goud geschreven:
De King is Back Klik om te vergroten...