[XOne] Dark Souls

Discussie in 'Games' gestart door DulleNL, 1 feb 2011.

  1. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Je moet Dark Souls' motto ''Be Prepared To Die'' ook heel letterlijk nemen. Het is een lastig spel en je zal veel dood gaan. Het hele spel is één grote trial en error.
     
  2. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Gelukkig draait DS gewoon op de 360, dus over die systeem eisen hoef jij je geen druk te maken. :b:

    @BigKabuto: Je moet gewoon weten waaraan je begint. Ik vind dat de moeilijkheidsgraad van het spel wel erg in de kijker wordt gespeeld. Het is echt niet lastiger als de spellen van weleer (zo rond het Snes tijdperk), waar je best goed moest zijn om een game uberhaupt uit te kunnen spelen. Wij als gamers zijn gewoon veel te veel in de watten gelegd, waardoor een game als deze ineens erg moeilijk lijkt! En zoals PowerLines al aangaf: veel dood ga je toch, who cares? Het moet juist als een leerervaring worden gezien. Juist door risico's te nemen leer je elke keer weer iets nieuws in DS. Je wordt vanzelf beter.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  3. SoulSleeper X

    SoulSleeper X Stampertje

    Berichten:
    236
    Leuk Bevonden:
    0
  4. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.783
    Leuk Bevonden:
    556


    Dat is wel zo, en wie weet haal ik de game ook nog wel. Maar nu heb ik gewoon echt de tijd en ruimte niet ervoor, en ik vraag me nog steeds af wat ign bedoelt met 'It will mess with your mental condition' of zo iets dergelijks. Als ik die videoreview ook bekijk zie ik echt alleen maar 'depressieve' omgevingen, wat ik daarmee bedoel is dat alles donker en grimmig is. En als de game ook nog eens zo'n trial& error gehalte bevat, tja...dan vind ik de game al niet echt 'uitnodigend' meer. Daarom heb ik zo'n zin in Skyrim, daar heb je prachtige natuurgebieden met sneeuw, en tegelijkertijd ook duistere dungeons, maar er is nog wat 'kleurrijks' het is niet allemaal zo vreselijk duister.

    Het is een game die ik zal halen wanneer ik hem voor de helft van de prijs een keer zie, mocht ik de game uiteindelijk heel nice vinden, dan is dat goed maar mocht ie mij echt niet liggen...tja dan is het pech maar heeft het niet extreem veel gekost.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  5. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Oke, ben zelf niet meer zo X Box fanatiek. :p
    Even over de moeilijkheids graad, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens. Alleen moet je wel gedreven worden door er bijvoorbeeld voor beloond te worden, dat je ook een satisfaction krijgt en dat kan zijn door het meeslepende verhaal, dat je iets doet voor een bepaald personage die je graag mag binnen of buiten je groep als vreemdeling die je om een gunst vraagt. Leveldesign vind ik ook erg van belang, als je een donkere game als deze hebt moet er wel toch een bepaalde belichting zijn en structuur in de gebieden die dan toch een positieve aansporing geeft. Gamedesigners maken vaak een keus om hun game die donkerder inelkaar zit dan ook zo in beeld te maken, waardoor gebieden enerverend worden, maar je kunt ook een zonnige omgeving behoorlijk morbiede laten ogen hoor, een goed voorbeeld is de eerste Tomb Raider waar je door grotten en ondergrondse tempels je avontuur maakt, maar toch heeft elk level zijn eigen sfeer en creatieve ontwerp.
     
  6. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Beloningen zijn wel degelijk aanwezig in DS, ook als het gaat om omgevingen. Het is namelijk niet overal even bleak... ik heb een paar erg serene omgevingen gezien, al zullen dat er niet veel zijn. DS fuckt inderdaad met je mind, die warped omgevingen horen bij de setting en het is ook totaal niet de bedoeling dat je met een "goh, wat is het warm & gezellig hier" gevoel rondloopt. De gothic horror setting geeft je juist het gevoel dat je maar heel klein bent in dit universum. En verder verhaaltechnisch zul je zelf veel moeten halen uit de context, dus ook daar blijft het lekker vaag (wat ik ook wel prettig vind).

    DS is er echter niet de game naar om je continue te belonen, de satisfaction zul je vooral zelf moeten halen uit overleven en verslaan van lastige gevechtssituaties. Dit is inmiddels nu al heel vaak hier verteld, dus wanneer je graag continue beloond wil worden voor je daden ben je misschien niet aan het juiste adres bij deze game. Nogmaals, het is niet voor the faint of heart, het is echt ook wel een survival game (denk ook aan de oude Resident Evil games, minus de onhandige controls). Er zijn veel gamers onder ons die naar iets "heftigers"" hongeren. :cool:

    Ik denk dat jullie zelf al weten of het spel je dan nog aanspreekt of nog een kans maakt om je positief te verrassen.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  7. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Nu snap ik het hele punt wel, bedoelde ook niet te zeggen dat het een soort blijheid en vrolijkheid moest hebben in setting. De beloning zit inderdaad aan je doorzettingvermogen, jezelf stimuleren een vijand te verslaan, net als dat je in de maatschappij ook voor alles moet vechten bijvoorbeeld. Wat me wel opvalt is dat veel RPG's toch wel vaak een telleurstellend einde kennen, en dan heb je zoiets van - Heb ik het daarvoor gedaan? :p
     
  8. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Begrijpelijk, maar niemand van ons heeft DS al uitgespeeld. We kunnen dus weinig over het einde zeggen. Wie weet ga je wel dood, but this time for real. Dat zou waarschijnlijk als een bevrijding aanvoelen na wat je allemaal hebt mee moeten maken. :)

    Met welke karakters gaan jullie spelen? Ga zelf voor de dief, met de pendant als gift. Wil graag weer een stealthy karakter spelen, met hoge dex zodat fatsoenlijk boogschieten ook een fluitje wordt. Hij heeft de master key, waarmee hij alle deuren kan open maken. De pendant... ik begrijp dat het een event unlocked in de game. Zou niet weten wat, maar het leek me een goede keuze om mee te starten.

    Dark Souls Wiki
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  9. Ravage

    Ravage Active Member

    Berichten:
    1.086
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk aan een wanderer, met de master key als gift. Niet 100% zeker over nog, het kan ook nog een thief of cleric worden.

    Hopen dat de winkels hem gewoon maandag/dinsdag al gaan verkopen, het is niet het type spel waar alle retailers hem per se pas op de releasedag mogen verkopen zoals bij MW3, BF3 en Skyrim oid denk ik, meestal ligt hij al iets eerder op de schappen.
     
  10. Thomazii

    Thomazii Active Member

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    0
    Juist niet, en het is IN de schappen :p
     
  11. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Ik zie veel vette klassen. Twijfel nu nog tussen twee:

    Wanderer
    [​IMG]
    Aimless wanderer.
    Wields scimitar.
    High dexterity.

    Starting Gear: Scimitar, Leather Shield, Wanderer Hood, Wanderer Coat, Wanderer Manchette, Wanderer Boots

    Description:
    Wanderers are another good all-round Class, but
    with a focus on speed and evading, rather than
    high defense. Their Vitality is relatively low, so getting
    hit is a bad idea. The Scimitar is a very useful
    starting weapon due to the Class’s high Dexterity,
    its high attack speed and the large radius of its attacks.
    You’ll want to close the distance quickly and
    use fast combos to take out enemies before they can attack. You’ll
    also have the option to fight at range with spells, thanks to their fairly
    high Attunement and Intelligence stats, or use a Bow.

    Level Vitality Attunement Endurance Strength Dexterity Resistance Intelligence Faith Humanity Total

    3 10 11 10 10 14 12 11 8 0 86

    Thief
    [​IMG]
    Guilt-ridden thief with quiet footsteps.
    High dexterity.
    Has Master Key.

    Starting Gear: Bandit's Knife, Target Shield, Master Key, Thief Mask, Black Leather Armor, Black Leather Gloves, Black Leather Boots

    Descripion:
    The high critical rate the Thief enjoys is a very nice
    advantage, especially when combined with the
    speed of their Dagger attacks. They aren’t built
    very solidly, however, with low Vitality, Strength
    and Endurance stats making them a weak target
    and also reducing their weapon choices. The
    Dagger is capable of dealing with most enemies
    perfectly well, and compliments the Thief’s speed and evasive style.
    They also come with the Master Key by default, which allows them
    to select a different Gift and access many locked doors much easier
    than other Classes could.

    Level Vitality Attunement Endurance Strength Dexterity Resistance Intelligence Faith Humanity Total

    5 9 11 9 9 15 10 12 11 0 86

    Bron: Dark Souls Wiki

    De wanderer doet me erg aan de Royalist denken uit Demon's Souls. Scimitars zijn denk ik meer dex based dan str based en dex is daarnaast de stat voor bows. Perfect dus. De stats in deze klasse geven de mogelijkheid om op magic terug te vallen, so me likes a lot. Aan de andere kant... de dief blijft toch ook vet.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2011
  12. Thomazii

    Thomazii Active Member

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb je hem nog niet dan? Je kan de LE via Nedgames of Yourgamezone bestellen. Kost 55 euro, even duur als de normale editie
     
  13. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Was uitverkocht bij YGZ. Verwacht de LE waarschijnlijk rond release (dinsdag) op de deurmat... als ik net op vakantie ben. Grmbl.

    Wie van jullie heeft hem al en wat zijn de indrukken?

    Ga trouwens toch voor de Wanderer. Nog even afwegen of ik voor de Master Key ga, of voor de Pendant als gift.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  14. Kirimo

    Kirimo rpg'er

    Berichten:
    627
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo ik hier kan lezen lijkt het skillsysteem dus wel oké en er is keuze uit 8 soorten karakters om te starten geloof ik. Die Wanderer lijkt me iets voor mij, maar eerst wil ik de game en dan zie ik wel verder welk karakter ik kies! :)

    Als je van een uitdaging houdt en het verslaan van vijanden jou heel wat voldoening (en zelfvertrouwen) kunnen bezorgen, dan is Dark Souls dé rpg voor jou !
    (dat is mijn advies ;) )
    En het "test" je mentale weerbaarheid volgens ik sterk aanvoel ! Als ik de DKS heel graag speel en men noemt die rpg "hardcore" ... wel, dan is Dark Souls in alle opzichten ook zéker een hardcore rpg !! Maar ik weet nu al dat ik Dark Souls (op Xbox) eerst helemaal ga doorspelen, offline! Ook al doe ik er jaaaaaaaren over, maakt me geen sikkepit uit :p
     
  15. iRoy

    iRoy Held op sokken

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    1
    OMG, ik kan niet wachten op Dark Souls. Heb me onwijs vermaakt met Demons Souls en na het zien van wat gameplay in de IGN 24 hour marathon moest ik ook dit deel zeker hebben. Hopelijk komt 'ie snel binnen! :D
     
  16. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Volgens mij begint het ook wel een beetje een trent te worden om DS op deze manier te beschrijven:

    discussies gaan altijd zo:
    - genadeloos moeilijk
    - nee je moet gewoon goed opletten

    - niet voor de normale gamer
    - maar ik wil ook meer van een computerspel

    etc etc

    true het is grotendeels echt wel terecht en DS is een redelijk uniek spel. Maar tis qua mening iig in de media wel een beetje 'follow the crowd' aan het worden voor mijn gevoel
     
  17. iRoy

    iRoy Held op sokken

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    1
    DS is pure gameplay en dat zijn we tegenwoordig niet meer gewend. Je wordt inderdaad keihard gestraft voor elk (kleine) foutje dat je maakt, maar dat is dan ook meteen het geniale aan de game.
     
  18. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.485
    Leuk Bevonden:
    3.438
    Eff ranten, werd ook weer es tijd. ;)

    Ik weet niet of je met bovenstaande ook het volgende bedoelt, maar de media schildert dit spel ook heel zwart/wit af. Als fan van Demon's Souls krijg ik dan weer het gevoel dat ik de verwachtingen ietswat moet bijstellen, zeker als het om de moeilijkheidsgraad gaat.

    True, DE is ook meer compromisloos dan de meeste hedendaagse games, maar deze moeilijksgraad is echt niets nieuws vergeleken met games van 10+ jaar geleden. Buiten de jonge gamers lijkt het wel net of de rest al is vergeten of verleerd is hoe games toen speelden. Skill en toewijding (vooral het laatste) waren toen veel belangrijker en het lijkt wel of we alleen ons de frustratie die we toen hebben beleefd herinneren. Natuurlijk waren veel games toen frustrerender, maar tegelijkertijd was de voldoening vaak ook groter als het einddoel wel werd gehaald.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik merk dat de meeste hedendaagse games gewoon niet die mate van spanning meer met zich meebrengen. Er zijn zoveel zichtbare en onzichtbare vangnetten tegenwoordig in games, dat je je kunt afvragen of er uberhaupt nog wel van een uitdaging gesproken kan worden. Frustratie wordt door het afvlakken van de moeilijkheidsgraad zoveel mogelijk in de kiem gesmoord door de games industrie, want dat zou onze "enjoyment" als gamer alleen maar in de weg staan. Behalve dat de industrie helemaal niet zoveel in onze well-being is geinteresseerd, we zijn gewoon consumenten en het doel is om zo snel mogelijk deze producten te consumeren (en het liefst met een positieve associatie). Instant gratification = meer sales.

    Case in point: recovering health bij shooters. Dit is de zoveelste fail safe die ervoor zorgt dat we niet meer vast komen te zitten. Duik achter cover weg en je karakter is binnen een minuutje weer op 100% health. Totaal onrealistisch natuurlijk en het verwijdert een groot gedeelte van de spanning en uitdaging bij shooters. Onlangs viel mij Resistance 3 daarin positief op. Zonder regenerating health was het weer ouderwets naar health pickups jagen en risico's nemen. Dat klinkt frustrerend (en ai ai, daar zijn we zo gevoelig voor), maar deze feature zorgt er in de praktijk ook voor dat ik mijn cover juist moet verlaten en door een regen van kogels moet rennen om die pickup te nuttigen. Soms gaat het mis en soms gaat het goed, maar altijd is het spannend. 't Zorgt er overigens ook voor dat ik als gamer beter ga nadenken over shoot outs voor dat moment (heb ik goed geschoten, teveel risico's genomen?), want hoe ben ik in deze shot up situatie terecht gekomen? Bij het regenerating health systeem denk je minder over deze zaken na, risico's zijn er bijna niet en je wordt nog beloond ook voor sloppy shooting. Het meest opvallende was dat het spel helemaal niet langzamer verliep. Juist het regenerating health systeem zorgt ervoor dat je langer in cover blijft hangen en dit vertraagt de game enorm. On top of that was de voldoening ook groter; meer dan anders werd de strijd beslecht door mijn skills en niet door de fail safe features van de programmeurs.

    De vraag is daarom: zorgen de hedendaagse games ervoor dat we ook echt voldaan zijn, of houden we onszelf voor de gek? Wat mij betreft is de industrie in de categorie "uitdaging" helemaal doorgeslagen en de weg kwijtgeraakt. Zover zelfs dat een game als Dark Souls door voor- en tegenstanders naar voren wordt geschoven als de redder in nood of als een relekwie naar lang vervlogen tijden.

    Ik denk dat het uiteindelijk meer zegt over de instelling van de hedendaagse games industie en de mentaliteit van ons als gamers (wat een resultaat is van...), dan dat het iets zegt over het geniale spel waar ik nu al een halve pagina over heb geluld en nog steeds op de deurmat moet vallen. :)

    EDIT: spelling etc.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  19. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    ik ben het helemaal met je eens. Maar omdat er zo weinig van dit soort spellen zijn begint Dark Souls een culthit te worden wat ws meer te maken heeft met het gebrek aan gelijksoortige spellen dan met het spel zelf (ik was zelf trouwens groot fan van Demons Souls en ga Dark Souls ook met plezier spelen).

    Het krijgt zeg maar op voorhand een bepaalde stempel en die wordt af en toe imo nogal overdreven

    dit soort stukken


    joh tis gewoon een origineel en redelijk pittig computerspel. Maar dat lijkt deze serie nu compleet te ontstijgen 8)
     
  20. Kirimo

    Kirimo rpg'er

    Berichten:
    627
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed uitgedrukt Zifnap, en ik kan je helemaal volgen ;)

    Ik waardeer games (speel eigenlijk alleen rpg/puzzel/adventure games) heel erg als ik als gamer zowat verplicht ben om na te denken over ... anders kom ik er niet of alleen via cheaten (uit den boze imo!!) of het aan anderen vragen (maar dan is de fun van het zelf ontdekken er ook wel af!) .. dus hou ik van zulk soort games waar nadenken loont en wordt beloond !
    Hoewel er zeker niets mis is met raad vragen (op dit of een ander forum) en het fijn is om constructieve opmerkingen en hints te krijgen ... vind ik nog altijd fijner en beter dan een walkthrough raadplegen ! (dan is ook de fun weg van het zelf kunnen/mogen ontdekken!)
     

Deel Deze Pagina