Indrukken na een avondje grondig de game gespeelt te hebben:
Wat ben ik blij dat ik Fifa 2012 links kan laten liggen dit jaar. PES is weer grotendeels terug. Voor het eerst sinds PES 6 heb ik weer het idee een goed voetbalspel in handen te hebben. Of het deeltje 5/6 kan evenaren weet ik (nog) niet. Het is anders, maar wel lekker.
Wanneer je dit spel voor het eerst opstart en je een minuut of 10 bezig bent, omarm je het of stoot je het een klein beetje van je af. Dit laatste kan gebeuren wanneer je al jaren Fifa speelt en vastgeroest zit in gewoontes, of na PES 5 of 6 (of later) afgehaakt bent. Speel je de game echter net even wat langer door en je verkent de trainings- challenges- die zowel zowel verdedigend als aanvallend een hoop verduidelijken- dan gaat er een nieuw deurtje open.
Start dan nogmaals een match. Dan ervaar je hoe goed je medespelers reageren. Hoe ze vrijlopen. Dan merk je en ontdek je dat je (op wat scripted momenten na) kan schieten en scoren zoals jij dat wilt. Dan ontdek je wat de game zo mooi maakt. Dit is PES. De game is zowel toegankelijk voor degene die even snel een potje willen spelen als voor de ware voetbal purists die zich alles wat zich onder de motorkap bevind wil ervaren en eigen wil maken.
+toegankelijk voor een snelle match tussendoor of een serieuze voetbalavond met een compleet ingesteld team om je vrienden zowel off als online mee te lijf te gaan
+Verdedigend en aanvallend vele opties en methodes
+leercurve: Het loont om dit onder controle te krijgen
+Enorme tactische diepgang tot je beschikking vanuit je luie stoel.
+Iedere wedstrijd voelt anders aan (mede door tal van tactische opties)
+Game voelt een stuk minder scripted dan FIFA 2012.
+Shieten: voelt realistischer en lekkerder aan dan in Fifa 2012.
+Online lijkt dit jaar beter te werken dan voorgaande jaren
+Gezichten zien er beter uit dan in Fifa 2012
+Looplijnen zijn dit jaar verbetert ten opzichte van PES 2011
+AI is beter dan voorgaand jaar
+Off the ball control: bestuur een tweede speler en stuur hem de diepte in.
-Keepers in Fifa 2012 zijn beter (PES bevat meer blunders, minder realistische animaties)
-Online staat alle (stuur) hulp aan
-Hierdoor worden goals soms anders gemaakt(meer scripted) dan je zelf bedoeld
-Animaties niet op het niveau van Fifa 2012
-Ren-bug (wordt aan gewerkt)
Er zijn en komen vast meer minpunten bij, maar so what. De game is beter dan Fifa 2012. Klaar.
Laatst bewerkt: 12 okt 2011