Sowieso wordt een console duur in het begin, of het nu een xbox een playstation of iets anders is.
Ik zal je uitleggen waarom.
Je kent wel die grafiek met innovators, early adopters t/m laggards.
Het is een feit dat innovators bereid zijn om veel te betalen voor iets nieuws.
Denk aan mensen die veel geld overhebben om als eerste een Apple product
te bemachtigen of als eerste gebruik te maken van een nieuwe techniek.
Bijvoorbeeld een flatscreen tv destijds. De innovators bevat de eerste markt
die aangeboord wordt. Zij betalen de hoogste prijs.
Zodra deze markt verzadigd raakt gaan ze naar de early adopters en hiermee daalt
de prijs lichtelijk. Want early adopters zijn niet bereidt om het voorgaande bedrag te betalen.
Dit gaat net zolang door totdat alle deelmarkten verzadigd raken.
Momenteel kost een Xbox 360 rond de €200,- ofzo? Ze zijn nu de late majority / laggards
als afzet markt aan het benaderen. Volledig uitmelken het product dus.
En om het product, in dit geval een Xbox 360, fresh te houden. Krijgt het product
gedurende de levensloop wijzigingen (arcade, elite, slim) en extra toevoegingen (kinect).
Omdat de Xbox 360 bijna uitgemolken is, is het waarschijnlijk dat de nieuwe Xbox er binnenkort
aan zit te komen. Want anders missen ze een inkomstenbron.
Dus GundamBlade heeft eigenlijk feitelijke informatie, wat mij betreft.
----
Wens: Prijs van spellen moeten niet duurder worden.
Vroeger was een Xbox spel € 49,95 en een Xbox 360 spel € 59,95. De kans is groot dat
een Xbox 720 spel € 69,95 gaat kosten.
Laatst bewerkt: 25 nov 2011