Nog even voor de nuance: Ik heb zelf tot smithing level 50 (tot 63 daarna door de grondstoffen te kopen zodat ik enchanted wapens kon verbeteren) alles met m'n eigen materiaal gemaakt (iron ignots en leather strips die ik in 2 weken had opgespaard en in m'n huis had gedumpt) dus eigenlijk is het niet eens boosten maar iets inhalen door iets vaak te maken waarvan je de grondstoffen gewoon in huis hebt (eigenlijk boost je alles in deze game gezien het een RPG is maar goed) Daarnaast speel ik de game als archer met light armor en gezien je dan vrijwel niets aan smithing hoeft te doen zal dit juist gaan achterlopen tov de andere skills als je ook al goede armor en bogen hebt gevonden en alles wat je tot smithing level 60+ zou kunnen maken hier toch inferieur aan zou zijn.
Bovendien slaat het gewoon helemaal nergens op dat je door het maken van een dolk op lvl 15 (perk level) bijna 2 levels omhoog gaat. De grondstoffen zijn nog altijd 1 iron ignot en 1 leather strip. Dat zijn de goedkoopste grondstoffen en leveren uiteindelijk de meeste xp op om te maken, dit in tegenstelling tot het maken van wapens, armor of juwelen van hoogwaardigere stoffen wat in principe meer xp zou moeten opleveren. Het maken van een gouden ketting met een ruby erin levert dan ook 1/3 xp van het maken van een dolk op.
En voor een archer staat het overigens al helemaal niet in contrast met de rest want ik zou niet weten waar ik die smithing experience dan vandaan zou moeten halen zonder nutteloos dingen te maken die ik niet nodig heb, enkel voor de 'experience'. Zowel m'n wapens als armor waren al superieur aan alles wat ik tot smithing level 60+ zou kunnen maken en als ik dan zou doen waar je smithing xp zou krijgen; het maken van wapens en armor, zou ik dus allemaal nutteloze armors en wapens maken die ik toch niet zal gebruiken omdat ze allemaal inferieur aan m'n dan gedragen gear zijn, oftewel precies hetzelfde verhaal als met daggers alleen levert het minder xp op.
Het is imo eerder een flaw qua balans in de game die pas zichtbaar wordt bij bepaalde speelstijlen maar gelukkig makkelijk te omzeilen is door iets te doen wat van je verwacht wordt bij de wapensmid; het maken van wapens, of het nu dolken zijn of weet ik veel wat.
Laatst bewerkt: 7 dec 2011