Voor wat betreft healen in raids, daar ga ik nu geen heel verhaaltje over typen maar ik heb er wat over geschreven toentertijd in de application jegens mijn huidige guild dus dat zet ik hieronder wel neer in een spoiler.
Kort gezegd wil je altijd Prayer of Mending on cooldown gebruiken, en Circle of Healing eigenlijk ook tenzij er natuurlijk geen damage is. Greater Heal gebruik je op de tank in damage heavy phases, je pre-cast het dan altijd ook al heeft de tank geen damage maar probeert de damage te voorspellen zodat de heal op tijd op de tank terechtkomt. Renew gebruik je eigenlijk alleen in Holy Word: Serenity of als je de mana kan missen terwijl je in Sanctuary zit.
In raids zit je bijna altijd in Sanctuary: Het geeft je beste heals (Circle of Healing, Prayer of Healing) respectievelijk een verminderde cooldown en meer healing. Prayer of Healing wil je gebruiken als tenminste drie mensen volledige benefit krijgen van de heal. Flash Heal gebruik je zelden als je niet oom wil gaan: Daarnaast gebruik je altijd binding heal als zowel jij als een andere target er de volle (of bijna volle) benefit van kunnen krijgen. Shields gebruik je in geen geval als er een disc priest in de groep zit, is die er niet dan spaar je ze op voor spike damage op raid members wat ze kan redden van de dood.
Stat Prio is Intellect > Spirit > Haste tot Haste Cap (Extra renew tick, weet niet meer precies wat de haste cap is) > Dan Haste = Mastery (Ligt aan je voorkeur) > Crit
Je wil dus altijd Crit wegreforgen naar respectievelijk spirit, haste of mastery. Ik hou het meest van haste omdat het je meer throughput geeft in de phases dat je het nodig hebt en als je goed healt en weinig overhealt dan heb je die extra regen ook niet nodig. Mastery doet in principe hetzelfde maar geeft dan extra healing bovenop je heals, maar aangezien dat ook vaak overheal is heb ik zelf liever haste. Dat is een kwestie van voorkeur.
The reason I chose Holy as a spec instead of Discipline is because I enjoy it quite a bit more. During WotLK, I've been playing Holy almost exclusively and especially with the mana changes in Cataclysm where you now actually have to cast the right spell to receive maximum output, I've grown to like it even more. During a standard fight, I would be using Prayer of Mending on cooldown and Circle of Healing whenever there are 2+ targets that can get benefit from the heal. I mostly use the Sanctuary Chakra, but sometimes in tank damage heavy phases I switch to Serenity to complement the mostly existing tank healing with a constant renew, greater heals and a Holy Word: Serenity for the spike damage, as well as Guardian Spirit should things get really tense. If the raid damage is predictable, I like to pre-cast Prayer of Healing to get the healing needed quickly, usually followed by a quick Circle of Healing. When it is not quite predictable though, and the tank also gets quite significant amounts of damage I like to heal up the tank with Binding Heal (That's my favourite spell too, by the way) to get my Serendipity stacks up for increased benefit on the following Prayer of Healing. I use Flash Heal seldomly, mostly on spikey phases where I need to get the tank up quickly, and they're always followed by a greater heal. I'm not too fond of Heal on heroic fights: It's slow, it's healing is marginal and it doesn't give me any benefits in terms of buffs (I'm talking to you, Serendipity) but whenever I don't need to cast to handle significant raid damage, I like to use it as fillers since it's still quite mana-efficient. Renew I reserve mostly for the tanks in damage-heavy phases for them, since otherwise it's mostly going to be overheal. Obviously, I will use Renew pretty much any time I'm in Serenity due to the refreshing nature of the Chakra.