Gisteren tijdens racen met de nieuwe club en uittesten van een Mazda MX5 (dacht ik) en een race met een A600 Aston Martin op road Atlanta kreeg ik ineens een inzicht en ervaring met betrekking tot de instellingen van het CSR-stuurwiel.
De andere clubleden riepen allemaal wat is die MX5 makkelijk te corrigeren terwijl ik bij de lichtste slip en slingerbeweging de auto niet meer gecorrigeerd kreeg. Dit gold ook tijdens de race met de Aston.
Nu had ik voor het stuurwiel de aanbevolen instellingen gebruikt met de sensitivity op 900.
Omdat ik meestal Rivals speel en hotlaps doe viel het niet op dat dit veel te gevoelig is, omdat ik niet van de ideale racelijn hoef af te wijken of onverwachts hoef te remmen. Kortom ideale raceomstandigheden en de rivallaptimes waren redelijk. Daarom viel het niet op.
Tijdens online racen kan niet de ideale racelijn worden aangehouden en moet er ook geremd worden in de bocht voor een tegenstander.
Bij de test-Mazda viel mij dus op hoe nerveus de auto was tijdens raken curbstones/ schakelen en aanremmen.
Later op de avond dacht ik eerst: zal wel aan mij liggen hoe de anderen wel lekker reden met de test-Mazda en gecontroleerd sjeesden over het circuit.
Na een helder moment kreeg ik ineens de herinnering: de sensitivitie was 900 en voor sommige auto's 700.
Ik verlaagde de senstitivity naar 800 en bingo: het leek wel of de auto voorzien was van stability control en tractioncontrol.
De testMazda reed als op rails en zeer makkelijk te corrigeren tijdens een slip.
Dus achteraf een een logische en voor de hand liggende oorzaak waar ik niet bij heb stilgestaan. Stom van mij.
Dit is dus mijn tip voor de CSR wheel racers of toekomstige bezitters van dit stuurwiel.
Ik dacht dat Flavourlicius er een wilde gaan bestellen.
Sensitivity 900 is te hoog en eigenlijk alleen ideaal voor hotlappen zonder tegenstanders. 750 to 800 is voor racen veel beter.
Nu worden stuurfoutjes en uitbreken van de achtzijde niet meteen omgezet in een oncontroleerbare slip.
Andere tip is dat ingame de ABS-funktie uitgezet kan worden. Nu is het zo dat de CSR-elite pedalen en de dure clubsportpedalen ook een rumblemotor hebben op het rempedaal. Op het moment dat de wielen dreigen te blokkeren tijdens het remmen dan begint het rempedaal te vibreren en kan je de remdruk iets verminderen. Erg praktisch. Dit werkt dus ook als ingame ABS uitstaat.
Dus als je genoeg Euries hebt ga dan voor de CSR Elite pedalen en niet voor de normale CSR pedalen.
O ja, ik las dit nog op het officiele FM4 forum dus met ondersteuning en ontwikkeling zit het goed:
Autoclutch is a feature on the CSR Elite Wheel, when enabled it automatically engages the shifter paddle and any button used for the clutch at the exact same instant. It simply maps the clutch button to the paddles, using a macro function, so that when using 'Manual with Clutch' and not using the pedal but a wheel button the clutch is pressed and released for you when you shift.
I believe Fanatec are considering releasing this feature for other wheel models as well.
Nog een tip voor unicorn verzamelaars:
http://forzamotorsport.net/en-us/king_of_the_track_jan/Klik om te vergroten...