[XOne] Street Fighter IV [Deel 5]

Discussie in 'Games' gestart door SHiZ NL, 20 okt 2009.

1. Zer0ch@0s

Zer0ch@0s Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ik zou je adviseren om inderdaad eerst deze maandjes tot Maart uit te zitten en zoveel mogelijk gewoon wat van de basics van fighting games mee te krijgen. Als je daadwerkelijk wilt leren zul je merken dat het zo'n ongelofelijk verslavende game is. Als Street Fighter x Tekken dan uit komt heb je al wat van de basics meegekregen en zul je merken dat het aanleren van die fighting game makkelijker gaat. De engine van sf x t zal niet zo heel veel op links leunen, wat het makkelijker maakt om het voor beginners aan te leren.

Trouwens over die links, chains en target combo's etc (ook cancels :)). Check vesperarcade op youtube. Die gast heeft echt bazentutorials waar ik na ongeveer 2 jaar af en aan spelen nog wat van kan leren. Verder, leer plinken. Wat p-linken doet is het vergroten van je frames waarin je tijd hebt om je combo's te linken aan elkaar. Als je bijvoorbeeld een ongelofelijk moeilijke 1-frame link hebt, wat dus betekent dat je heel precies moet zijn met de timing, en je plinked de link, dan wordt de link een 2-frame link. Dit betekent dat je een soepelere timing kan gebruiken voor je link.

Plinken werkt als volgt (ik zal een uitgebreide tutorial hieronder als link neerzetten): de game-engine werkt op basis van prioriteit wanneer het over je knoppen gaat. Bijvoorbeeld, als ik een LK tegelijk indruk met een HK, zal de HK prioriteit hebben over de LK. De HK zal er dus altijd uitkomen. Sterkere attacks hebben dus altijd prioriteit op minder sterke attacks. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet heel precies. Maar we kunnen de frames van een attack soepeler maken door dit principe te gebruiken. Neem deze combo van Ken (ik adviseer je het om even in training mode uit te proberen, eerst zonder plink, dan met plink. Merk het verschil!): cr. LK, cr. LP, cr. HP XX F. Shoryuken. De eerste light attacks zijn chains. Deze kunnen we gewoon achter elkaar indrukken. De link van cr. LP naar cr. HP kunnen we plinken. Dit is geloof ik een 1 frame link (of een 2 frame link, het maakt niet zoveel uit voor dit voorbeeld). Op een fightstick doen we plinken op de HP-knop als volgt: druk HP en echt een fractie van een seconde daarna druk je MP. Dit moet echt heel snel gebeuren. Ik adviseer je om eerst je middelvinger en je wijsvinger hiervoor te gebruiken. Het moet een vloeiende beweging zijn. Zoals in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=acuTIlxcjz0 Als het goed is zie je in training mode dit in de display van de inputs verschijnen:

HP
    MP HP

Alleen als je deze input ziet werkt de plink!

Hopelijk is het duidelijk zo. Ben niet echt gewend om in deze termen te schrijven.

Blijkbaar hebben ze de tutorial op SRK van James Chen helemaal weggehaald. Stom. Als je hier problemen mee hebt en mocht deze tutorial dan niet duidelijk zijn. Add me even op xbox live. Ook voor andere vragen over Street Fighter.

Cheers.

2. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Ik p-link nu werkelijk alles, helpt me zo ontzettend veel_O_

Overgens is de plink input die je liet zien omgekeerd, het moet zo staan:

MP HP
    HP

Just making sure:+

Wat potjes spelen zo?

3. Sasuke26

Sasuke26 Active Member

Leuk Bevonden:
    276
    Tnx voor je uitleg zal het is gaan proberen. MvsC3 online gaat me wat beter af maar goed met die game komt niet zoveel skill bij kijken ( vind ik ). Er zijn wel gasten met die game die echt alles achter mekaar kunnen en dat vind ik echt mooi om te zien maar bedoel het is meer een button basher. Heb ook nog KOF XIII en Arcana Hearts 3 liggen dus kom de maanden tot maart wel door:)

4. Zer0ch@0s

Zer0ch@0s Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Klopt, zat niet achter mn xbox :).

Heel misschien vanavond wat potjes spelen. Vriendinnetje en studie houden me heel druk deze vakantie. Haha.

5. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Ben zelf voorstander van games waar de executie makkelijk is maar het gevecht zelf tactisch.

6. Silver92

Silver92 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind zelf SF juist zo vet omdat je er echt tijd in moet steken om goed er in te worden.

De instap drempel is best hoog, en dat maakt de game zo interessant voor mij, want het blijft altijd uitdagend. Bij een random shooter ben je binnen no time al op een behoorlijk niveau, waardoor ik er geen uitdaging meer uithaal. Ook hebben de meeste shooters veel gimmicks en dingen om noobs te helpen, die uiteindelijk alleen maar frustrerend zijn voor de betere speler. Plus om echt goed te worden ben je afhankelijk van een team, want een goede speler alleen verliest van 4 slechte spelers die samenwerken. Heb je geen last van bij fighters.

7. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Ben het met de meeste punten met je eens, maar wat is het nut dat moves moeilijk zijn om uit te voeren? Als de gameplay zelf en de strategie erachter complex en uitdagend is, is het toch goed?

Ik ben ook tegen fighting games waar mensen winnen die knopjes rammen, maar stel dat je dezelfde combo's hebt in SSF4 alleen je hoeft ze niet op 1/60 of 2/60 van een seconde te timen, dat zou toch beter zijn?

Je wil zelf meer uitdaging toch? Als meer spelers de lastige combo's kunnen uitvoeren, heb je meer uitdagende tegenstanders :-D

8. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Het combosysteem is zo gemaakt dat je bepaalde moves aan elkaar kan linken, de moves die aan elkaar kunnen worden gelinked zijn niet door Capcom allemaal van te voren bedacht. Het is soms toeval dat er een 1 frame link is die weer een deur vol mogelijkheiden voor je open zet. Je hoeft niet de moeilijkere combos te doen, maar voor de mensen die graag meer tijd in hun excecutie steken willen ze ook graag een voordeel geven...wat imo terecht is.

Er zijn inderdaad onnodige motions zoals dubbele kwart/halve/volledige cirkels alleen maar om ze moeilijk te maken. SFxT hoef je maar 1 motion te doen met 3 punches/kicks. Links is gewoon iets wat SF doet, andere games doen meer aan chains en target combos en dat is vaak net wat makkelijker. Links zijn iets wat je even doorheen moet bijten. Als ik deze shit kan, dan kan iedereen het, werkelijk waar want ik had erg veel moeite met de meest "makkelijke" dingen in deze game en nu kan ik het consistent.

Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wil in deze game.

9. Zer0ch@0s

Zer0ch@0s Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Trouwens, SF is juist meer tactisch dan de meeste fighting games. Speel maar eens een Arcana Heart of MK, leunt echt veel meer op de executie van combo's/pressure door blockstrings etc. Bij SF kan je van iemand winnen wanneer je maar 1 enkele punish-combo weet maar je gameplan retestrak is.

10. Silver92

Silver92 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoef geen uitdagende tegenstanders, ik wil mezelf uitdagen die lastige stuff te kunnen. Als die combo's te makkelijk zouden ze niet zo satisfying zijn om te doen :p.

Anyways combo's zijn niet belangrijk. Hele lastige combo's zijn meestal toch niet te doen zonder meter dus heeft het geen zin om je daar in het begin al op te focussen. Leer 1 of 2 bread en butter combo's en je kent genoeg combo's om matches te winnen. Belangrijker zijn je fundamentals, spacing, range van je aanvallen weten, proberen te lezen wat je tegenstander doet enzo.

En alsnog die fucking fightstick niet binnen. Had kennelijk vertraging :mad:. Krijg 'm na het weekend en zo niet eis ik m'n geld terug.

11. Zer0ch@0s

Zer0ch@0s Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Irritant he. Levering van de sticks is een ramp in NL. Snap dat niet. Hoe moeilijk kan het zijn.

Morgen nieuwe JLF en nieuwe Sanwa buttons binnen. Jeuj.

12. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Kan ik weer option selects gaan oefenen, jij bent 1 van de weinigen die echt backdashed in bepaalde situaties, krijg bij anderen nooit de kans om die dingen toe te passen.

Met de komst van SCV worden er weer nieuwe sticks uitgegeven van Madcatz en Hori, dus als iemand een stick wil kopen is aankomende maand een goede tijd om het te doen. De SFxT sticks zijn allemaal erg gelimiteerd, dus bij die release waarschijnlijk net zoveel kans op het vinden van een goede stick als nu...

Waar bestel jij die onderdelen overigens, lizardlick?

13. Zer0ch@0s

Zer0ch@0s Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Shadaloo.eu. Geen idee of de spullen duurder zijn en het boeit me ook niet zoveel. De man daarachter is Chris Blok. Een Nederlander die ook op veel tourney's etc aanwezig is hier. Hij levert snel, mailcontact is snel en uitgebreid en ik wil dit soort initiatieven graag supporten in Nederland. Als er een man ooit weer een arcade opent in Nederland geloof ik dat hij het gaat doen *). Ook als je bijvoorbeeld een plaatje op je arcade stick wil laten printen + plexi kan je daar doen. Led-buttons. Alles.

14. Silver92

Silver92 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Probeer me wat meer te verdiepen in frame data en stuff. Nu weet ik het volgende: moves hebben startup, active en recovery frames. Als je een jab van Ryu raakt dan krijg je +5 frame advantage, wat betekent dat je kan combo-en in een move die 5, of minder start up frames heeft.

Kwil ff checken of ik de basics van meaty aanvallen begrijp. Stel, ik heb mijn tegenstander neergesweept. dan moet ik bijv. Ryu zn cr. mp timen zodat de active frames pas inkicken op het moment dat hij opstaat, of niet? En dat zou dan alle knoppen verslaan die hij indrukt op wakeup (bijvoorbeeld jump, een jab oid.) behalve moves die invincible zijn. Dus inprincipe worden meaty aanvallen gebruikt om alles op wakeup te stuffen, en het enige wat je ertegen kan doen is backdashen/invincible move, right?

15. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52

Je hebt het helemaal goed:)

Beste moves voor meaties zijn aanvallen met veel active frames, meaty aanvallen verslaan ook throws. Meaty moves dus vooral doen wanneer je weet dat wat je tegenstander z'n wakeup opties. Rufus zonder meter heeft dacht ik geen aanvallen die hij kan doen op wakeup met invincibillity frames, eenmaal meter heeft hij de aanval EX messiah, deze heeft wel die invincibillity frames.

Wat je kan doen, mits je character hierover beschikt en als je weet wat diegene op wakeup gaat doen is zelf een meaty move gebruiken met meer invincibility frames dan die van hem.

Trouwens als je naar frames enzo kijkt zijn die recovery frames niet echt belangrijk, startup, frames op hit en op block zijn eigenlijk de enige dingen waarop je moet letten.

Maarja wederom niet nodig om dit allemaal te kennen, vind het zelf gewoon handig om te weten welke aanvallen ik kan afstraffen met welke moves, voornamelijk special moves. Als je eenmaal hebt verdiept in framedata kan je dit toepassen op alle vechtgames...Behalve DOA4 want bijna alle moves zijn negatief daar...

16. Zer0ch@0s

Zer0ch@0s Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Recovery frames niet belangrijk. Doei Mark.

Ga jij maar lekker een sweep whiffen dan.

17. LocKuM

LocKuM Active Member

Leuk Bevonden:
    52
    Nu moet ik toch m'n woorden eten, Fei Long is een mooi voorbeeld onder andere waar je met Rekka's normals kan afstraffen, excuses Zerocha0s sensei :mad:

18. Silver92

Silver92 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Fightstick was vandaag binnengekomen, maar er was niemand thuis damnit... Morgen ophalen bij het postkantoor :D.

19. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Je weet iig dat de post hem niet is kwijt geraakt :-D

20. Silver92

Silver92 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Yeah, dat iig niet.

Moms had 'm vandaag opgehaald, na het werk gelijk ff geprobeerd. Ik vind de knoppen heel fijn, ze zijn HEEEL erg responsive in vergelijking met een controller. De stick om te bewegen en motions te doen vind ik wel.... lastig. Ik voel me weer net als 4 maanden terug, toen ik nog op internet moest opzoeken wat die z beweging was van de shoryuken :+.

Vind het fijn dat link combo's nog steeds goed gaan (beter zelfs), maar specials en supers/ultra's en bewegen gaat heel veel tijd in zitten denk ik.

Deel Deze Pagina