A Bridge Too Far (1977)
A Bridge Too Far verteld het verhaal over Operation Marketgarden, de grootste luchtlandingsoperatie ooit. Dat Richard Attenborough het groots aanpakt blijkt wel uit het feit dat hij de complete campagne wil belichten: de drie landingen bij Eindhoven, Nijmegen en Arnhem, alsmede de tocht van het Britse XXXe Corps over Hell's Highway. En dan vergeet ik nog de voorbereiding te melden.
Bij zulke grootste plannen hoort ook een grootste cast moet men gedacht hebben. De film zit dan ook volgepropt met fantastische acteurs als Hackman (mijn favo), Connery, Redford, Hopkins en Caine. En dat is nog maar een deel. Alhoewel het geweldig is om de operatie vanaf begin tot aan het einde mee te maken, zit hier ook de grootste valkuil van de film in. Het is allemaal zo massaal en groots dat het de kijkbaarheid weinig ten goede komt. 5 verschillende locaties, 5 verschillende generaals... Het is maar goed dat het allemaal bekende koppen zijn, anders ben je de draad snel kwijt. Nu was het in ieder geval wat makkelijker om bv. Connery te koppelen aan Britisch 1st Airborne en Redford aan de AA 82nd Airborne. Naast dit bijkomende voordeel was het natuurlijk ook zo dat de heren hun rollen stuk voor stuk geweldig neerzette en een zeer geloofwaardige act de presence gaven.
De film voelt uiteindelijk veels te langdradig. Vooral in bepaalde combat scenes mag wel wat geknipt worden, men nemen het eerste vijandelijk contact van het XXXe. We zien hier 10 minuten ongeveer 3200kg kruit de lucht ingaan schat ik, en veel wijzer worden we er niet van. Spectaculair was het maar een fractie. Sowieso zet ik een beetje mijn vraagtekens bij dit stuk van de film. Artillerie die 100 rounds in een open veld schiet? Hoezo dat? Alhoewel de maekrs van de film veel advies hebben ingeroepen van de toen nog levende generaals (o.a. Uruqhart en Horrocks zelf), zitten er een paar ongeloofwaardige scenes in. Terwijl het boek van C. Ryan super accuraat is en de intro van de film meer een stukje documentaire lijkt dat een miljoenenfilm, sluipen er hier en daar fouten in de film. Een generaal die op verkenning gaat? Een generaal die al z'n soldaten kent, nota bene bij voornaam? Dit zijn kleine ergerpuntjes in een verder strakke film.
Uiteindelijk had het mij beter geleken als men een bepaald deel had uitgelicht van Market Garden. Zo had de slag om de brug van Arnhem voldoende geweest om een uitgebreid epos van te maken, desnoods met de rest van Market Garden als subverhaal. Nu zijn er namelijk 4 interessante verhalen met eigen interessante personages, maar wordt er geen enkel deel goed uitgewerkt. De meeste acteurs krijgen bar weinig screentime, en net wanneer je de karakters een beetje leert kennen schuift het strijdtoneel weer naar het noorden waardoor er een harde punt wordt gezet achter dat stuk van de slag. Zo wordt er geen enkel personage uitgediept, wat je als kijker een beetje op de achtergrond houdt. Vandaar dat de film ook zo nu en dan langdradig uitvoert.
Respect heb ik wel voor de film, maar dan vooral op basis van de grootte van dit project. Het is een 3 uur durend epos waar kosten (denk aan al die decors in puin) noch moeite (de luchtlanding zelf is schitterend in beeld gebracht) zijn gespaard om de kijker een zeer mooie kijk te geven in hoe de slag is verlopen. Het bood veel spektakel en kijkplezier, maar filmtechnisch zeker geen topper, ook niet onder de oorlogsklassiekers. De muziek vond ik btw wel top (om positief af te sluiten
)
Klik om te vergroten...