[Films] Meningen, Reviews, Previews, etc [Deel 24]

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Dusky Demon NL, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Damn, een 10 voor Koyaanisqatsi.
    Ik vond hem zo saai, wat vond je zo leuk aan de film?

2. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    The Rum Diary (Bruce Robinson, 2011)

Journalist Paul Kemp trekt naar Puerto Rico om daar een baan aan te nemen als schrijver bij een niets voorstellend plaatselijk krantje. Op de redactie is het een rotzooi en de medewerkers zijn niet veel geordender. Het kost Kemp moeite om z'n draai te vinden, als onder het genot van drank en in gezelschap van een stel losbandige collega's zijn lot als journalist in Puerto Rico duidelijker begint te worden.

Het is lastig The Rum Diary los te zien van Fear & Loathing. Zelfde schrijver, zelfde hoofdrolspeler, zelfde verhaal in een andere setting (journalist wordt op pad gestuurd, maar maakt er een gezellige klerebende van). Daarom waarschijnlijk ook is de film een kleine tegenvaller, want het kan in niets wedijveren met zijn briljante voorganger. Er is minder chemie en het verhaal staat simpelweg minder bol van krankzinnigheid. Maar dessalniettemin kijkt ie aardig weg, zijn sommige momenten hilarisch en is Chenault (Amber Heard, mijn god) bijzonder de moeite waard. Een kleine voldoende.

3. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Dat is juist zo verschrikkelijk aan die film. Het boek is erg goed, Hunter S. Thompson zet een smerige plakkerig verhaal neer zonder doel. Het is gewoon een stukje uit het leven van Paul Kemp die op een vies eiland stukjes schrijft voor een slecht krantje en rum drinkt. Dat is het.

De film heeft Paul Kemp en een ander heel belangerijk personage uit het boek samengevoegd en veel te veel op het succes van Fear and Loathing proberen mee te liften. Erg jammer want het resultaat is niet al te best.

4. vozz

vozz Je kat is je hond

Leuk Bevonden:
    0
    50/50 gekeken
    http://www.imdb.com/title/tt1306980/

Erg mooi, grappig en zeker Joseph Gordon-Levitt laat zien dat hij echt wat in huis heeft qua acteerprestaties.
    Heeft me geraakt deze film en was af en toe even een brok wegslikken.

5. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
  6. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    [yt]pWdd6_ZxX8c[/yt]

Melancholia vind ik niet indrukwekkend. Die film heeft geen blijvende indruk achter gelaten. Ik heb twee dagen geleden Antichrist nog een kans gegeven en hem nu wel afgekeken. Moet zeggen dat ik het totaalplaatje toch een stuk beter vind dan de eerste helft, die ik ooit had gekeken. Nog altijd ben ik er niet weg van, maar ik denk dat ik beter begrijp waarom sommige mensen de film super vinden. Ik heb er in ieder geval met weinig plezier naar gekeken, maar de film laat wel een heel bijzondere indruk achter.

7. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Januari
    Films
    1. [​IMG] XIII (Duane Clark, 2008 ) [​IMG] :: 5.0
    2. [​IMG] Tinker Tailor Soldier Spy (Tomas Alfredson, 2011) :: 8.2
    3. [​IMG] Indiana Jones and the Last Crusade (Steven Spielberg, 1989) [​IMG] :: 7.0
    4. [​IMG] The Inbetweeners Movie (Ben Palmer, 2011) :: 6.5
    5. [​IMG] Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson, 2008 ) :: 8.0
    6. [​IMG] Mission: Impossible - Ghost Protocol (Brad Bird, 2011) :: 7.2
    7. [​IMG] A Good Old Fashioned Orgy (Alex Gregory, Peter Huyck, 2011) :: 7.5
    8. [​IMG] Live Free or Die Hard (Len Wiseman, 2007) :: 7.0
    9. [​IMG] Black Out (Arne Toonen, 2012) :: 7.0
    10. [​IMG] Jack and Jill (Dennis Dugan, 2011) :: 3.0

Series
    11. [​IMG] Misfits - Seizoen 1 (Howard Overman, 2009) :: 7.0
    12. [​IMG] Sherlock - Seizoen 2 (Mark Gatiss, Steven Moffat, 2010) :: 8.5

Best beoordeeld: Sherlock - Seizoen 2 (8.5, 1ste dit jaar).
    Slechtst beoordeeld: Jack and Jill (3.0).

Prima maandje zo :) Met meevallers als Black Out en A Good Old Fashioned Orgy, wat kwaliteit van Tinker Tailor Soldier Spy en Sherlock S2, en helaas als afsluiting het dramatisch slechte Jack and Jill :{

Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    The Bridge on the River Kwai (1957)

Heerlijk onderhoudende oorlogsklassieker die van begin tot (vooral het) eind zeer boeiend is.
    Centraal in deze klassieker staan 3 sterke karakters in de persoon van Nicholson (Guiness), Shears (Holden) en Saito (Hayakawa).

We volgen col. Nicholson die met een enorme groep Britse POWs in het kamp van de Japanse commandant Saito terecht komt. Hier heerst een spannende twist tussen beide mannen die duidelijk vanuit persoonlijke eer handelen. Ik vind dat beide mannen een sterke rol neerzetten, en gelukkig spreekt Saito ook gewoon Japans zodra hij tegen zijn eigen mannen praat. Deze tweestrijd is erg interessant, maar vooral de sfeer in de film wekte mijn interesse. Vele schitterende plaatjes (je hebt er natuurlijk ook wel de locatie voor als regisseur) en de settings/decors zagen er erg gedetailleerd uit. De plaatjes van de brug zijn echt schitterend, en vooral anno 1957 moeten vele kijkers toch hun ogen hebben uitgekeken. Van mij hadden er nog wel wat natuurbeelden in mogen worden gestopt, maar vermoedelijk vonden producers de romantische plotjes van Holden belangrijker (helaas).

De verhaallijn van Shears is een welkome afwisseling in de film. Het verhaal in het kamp sukkelt een beetje in, maar gelukkig is daar een heel spannend subplotje. Dit leidt tot een heel fijn slot van de film, met een heerlijk einde. Ik ben totaal geen fan van Holden of zulke dergelijke acteurs (McQueen etc), maar hij haalt een voldoende. Als totaal voelde de film lekker compleet aan. De tweedeling vond ik goed gevonden en zorgde ervoor dat je constant je aandacht erbij hield. Klassiekertje!

A Bridge Too Far (1977)

A Bridge Too Far verteld het verhaal over Operation Marketgarden, de grootste luchtlandingsoperatie ooit. Dat Richard Attenborough het groots aanpakt blijkt wel uit het feit dat hij de complete campagne wil belichten: de drie landingen bij Eindhoven, Nijmegen en Arnhem, alsmede de tocht van het Britse XXXe Corps over Hell's Highway. En dan vergeet ik nog de voorbereiding te melden.

Bij zulke grootste plannen hoort ook een grootste cast moet men gedacht hebben. De film zit dan ook volgepropt met fantastische acteurs als Hackman (mijn favo), Connery, Redford, Hopkins en Caine. En dat is nog maar een deel. Alhoewel het geweldig is om de operatie vanaf begin tot aan het einde mee te maken, zit hier ook de grootste valkuil van de film in. Het is allemaal zo massaal en groots dat het de kijkbaarheid weinig ten goede komt. 5 verschillende locaties, 5 verschillende generaals... Het is maar goed dat het allemaal bekende koppen zijn, anders ben je de draad snel kwijt. Nu was het in ieder geval wat makkelijker om bv. Connery te koppelen aan Britisch 1st Airborne en Redford aan de AA 82nd Airborne. Naast dit bijkomende voordeel was het natuurlijk ook zo dat de heren hun rollen stuk voor stuk geweldig neerzette en een zeer geloofwaardige act de presence gaven.

De film voelt uiteindelijk veels te langdradig. Vooral in bepaalde combat scenes mag wel wat geknipt worden, men nemen het eerste vijandelijk contact van het XXXe. We zien hier 10 minuten ongeveer 3200kg kruit de lucht ingaan schat ik, en veel wijzer worden we er niet van. Spectaculair was het maar een fractie. Sowieso zet ik een beetje mijn vraagtekens bij dit stuk van de film. Artillerie die 100 rounds in een open veld schiet? Hoezo dat? Alhoewel de maekrs van de film veel advies hebben ingeroepen van de toen nog levende generaals (o.a. Uruqhart en Horrocks zelf), zitten er een paar ongeloofwaardige scenes in. Terwijl het boek van C. Ryan super accuraat is en de intro van de film meer een stukje documentaire lijkt dat een miljoenenfilm, sluipen er hier en daar fouten in de film. Een generaal die op verkenning gaat? Een generaal die al z'n soldaten kent, nota bene bij voornaam? Dit zijn kleine ergerpuntjes in een verder strakke film.

Uiteindelijk had het mij beter geleken als men een bepaald deel had uitgelicht van Market Garden. Zo had de slag om de brug van Arnhem voldoende geweest om een uitgebreid epos van te maken, desnoods met de rest van Market Garden als subverhaal. Nu zijn er namelijk 4 interessante verhalen met eigen interessante personages, maar wordt er geen enkel deel goed uitgewerkt. De meeste acteurs krijgen bar weinig screentime, en net wanneer je de karakters een beetje leert kennen schuift het strijdtoneel weer naar het noorden waardoor er een harde punt wordt gezet achter dat stuk van de slag. Zo wordt er geen enkel personage uitgediept, wat je als kijker een beetje op de achtergrond houdt. Vandaar dat de film ook zo nu en dan langdradig uitvoert.

Respect heb ik wel voor de film, maar dan vooral op basis van de grootte van dit project. Het is een 3 uur durend epos waar kosten (denk aan al die decors in puin) noch moeite (de luchtlanding zelf is schitterend in beeld gebracht) zijn gespaard om de kijker een zeer mooie kijk te geven in hoe de slag is verlopen. Het bood veel spektakel en kijkplezier, maar filmtechnisch zeker geen topper, ook niet onder de oorlogsklassiekers. De muziek vond ik btw wel top (om positief af te sluiten ;))

9. Sandman069

Sandman069 Active Member

Leuk Bevonden:
    94
    Heb gisteren Anchorman nog eens gekeken..:lol:
    Man wat lag ik me toch altijd ziek met deze film, briljant gewoon :)
    By Odin's Raven!
    een dikke 8.5/10 krijgt deze toch!

You stay classy, XBW forum!
    I'm Ron Burgondy? :confused:

10. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Blue Velvet

Het is jammer dat ik bij Lynch-films vaak het gevoel heb dat ik de helft van de clues/verwijzingen mis, maar ik vond het toch een goede en vooral bizarre film. De manier waarop het contrast tussen ogenschijnlijke perfectie en de duisternis daaronder telkens weer terugkomt in de film viel mij vooral op. Dat merk je al op uit de beginscene, waarin wordt ingezoomd op het mooie groene gras en daarna op de insecten die zich daaronder nestelen. Het gehele traditionele Amerikaanse dorpje waarin de film zich afspeelt kan ook zo worden opgevat, zo blijkt naar mate de film verder verloopt. De personages zelf zijn verder uiteraard allemaal een beetje fucked up en gestoord neergezet, wat Lynch als geen ander kan. 'Frankie' als hoogtepunt, angstaanjagend en lachwekkend tegelijk. De acteerprestaties zijn ook goed, met name de hoofdpersoon Jeffrey Beaumont (Kyle McLachlan).

11. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Mensen al de remake gezien van Män som hatar kvinnor?
    Zie echt heel veel 5 sterren. Maar blijf het lame vinden of is die echt goed?

12. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.775
    Nu kom je in mijn ricting. Ik had zelf ook nog wel kanttekeningen bij de regisseur. Meneer heeft 2 mensen in de film dood laten gaan die het in het verslag van Cornelius Ryan overleven. Sterker nog: Als ik me het boek goed herinner overleven ze zelfs de oorlog.

Het gaat om de man met de paraplu en die kerel die achter die barretten aanrend. Beide sterven ze in de film. ;)

13. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Flickan som lekte med elden (The Girl Who Played with the Fire)

Blijft een goede film, maar komt imo niet in de beurt van The Girl with the Dragon Tattoo.
    Dat was een echte spannende thriller. En het is toch wel een tijdje geleden dat ik die gekeken heb maar die kan ik me nog prima herinneren. Morgen even deel 3 kijken. Is wel lang geleden dat ik de boeken gelezen heb.

7.5/10

14. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Heb je al de remake gezien van deel 1?

15. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Check post 171. ;)

16. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ahaa die had ik gemist. Vond 'm zelf erg goed, maar de film heeft wel echt 2 gezichten. Tot aan de climax met
    de vrouwenmoordenaar
    was het top, daarna duurt het stuk erna met de bewijsvoering tegen die CEO te lang wat de film een nare nasmaak geeft. Toch was ik er erg over te spreken, vond 'm beter dan het origineel (da's knap) en ook de cast was erg sterk.

17. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    Heb alle drie de Zweedse films gezien. Van de eerste heb ik de extended edition. Vind het allemaal niet meer dan aardige films. Het is net wat té standaard vind ik. Nergens blinkt het uit. Allemaal normaaltjes...

18. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Hmm toch maar eens checken dan.
    Had meer een principe kwestie tegenover de film. Blijf het nog steeds onnodig vinden dat er een remake is gemaakt. Remake maken van een film uit 1960 tot op zekere hoogte kan net maar een remake maken van een film uit 2009 alleen om het "Amerikaans" te maken blijf ik lame vinden. Zeker omdat het origineel ook gewoon prima is met Engelse ondertiteling ofzo. Het is dan nog steeds uitstekend te volgen. :)

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    Klopt, maar da makers hebben ook niet bestaande karakters gebruikt in de film.
    Die kerel met de paraplu (Carlyle heet ie toch?) is gebaseerd op Digby Tatham-Warter. Die kerel heeft inderdaad de slag overleefd.
    Meer over hem: http://www.pegasusarchive.org/arnhem/tatham_warter.htm

20. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.775
    Dat haat ik dus aan op historisch gezien waargebeurde verhalen. Zeker verhalen die mensen zich nog levendig kunnen herinneren. Omdat ik een liefhebber ben van geschiedenis, WW II in het bijzonder, hecht ik waarde aan historische accuraatheid als dat het juiste woord is. Ik besef ook heel goed wat het belang daar van is. Stel je maar voor dat ze een film over jouw maken. Je wint, even met veel fantasie, de Olympische spelen in de film, maar in het echt krijg je een auto ongeluk en raakt je je leven lang verlamd. Dit is hoe stom ik het vind aanvoelen als ze niet correct omgaan met historische details. Ik kan dit trouwens wel waarderen aan Oliver Stone trouwens, die er wel waarde aan hecht. Braveheart van Mel Gibson erger ik me ook dood aan. Op de BR van die film raakt de vrouw van de kroonprins zwanger van William Wallace. Ik heb posts van Schotten op YouTube gelezen die daar behoorlijk kwaad om waren. Stel je Willem van Oranje voor die een relatie had met tijdgenoot en bondgenoot Elizabeth I. Het is gewoon een Hollywood drama, geen historisch verslag.

Gelukkig is A Bridge too Far verder wel redelijk correct. Vooral het moment dat Bittrich voor het eerst de vliegtuigen ziet overvliegen, dat klopt helemaal. Ik blijf de film wel goed waarderen, zeker wel een 7.5 waard. Ik kan je trouwens wel een goed boek aanraden, van een Market Garden Veteraan. James Megellas - De Weg naar Berlijn, van uitgeverij Mynx. Echt een schitterend verslag en de inname van de brug bij Nijmegen staat er tot op de punt in beschreven. Ook de ergenissen van Megellas over Robert Redford als Julian Cook staan er in. Ik heb Market Garden in De Weg naar Berlijn op sommige punten beter ervaren dan in A Bridge too Far. Dit komt ook omdat Megellas veel persoonlijker schrijft en ABTF de hele slag beschrijft. Je zou het eens kunnen proberen. Ik kan je garanderen dat je er geen spijt van krijgt. Ik gok zelfs dat je het boek een 8+ zou geven. Je bent natuurlijk van harte welkom in het boekentopic. :thumbs:

Laatst bewerkt: 3 feb 2012
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina