Ik ben een beetje aan het rond kijken voor een nieuwe computer, heb alleen geen flauw idee in welke richting ik zou moeten zoeken.
De laatste pagina's met adviezen heb ik doorgelezen, alleen zie ik dat die vooral op games gericht zijn.
Waar wil ik een computer voornamelijk voor gebruiken:
Prioriteit:
- Browsen met veeeulll tabbladen/vensters in Firefox
- Dreamweaver / Photoshop / Illustrator (webdevelopment / webdesign / fotobewerking)
Wat mindere prioriteit:
- Premiere / After Effects: videobewerking nu nog vooral SD, maar dat wordt hoogstwaarschijnlijk in de loop van het jaar / volgend jaar 720p of 1080p.
Dit heeft geen hele hoge prioriteit! Zou alleen zijn voor het monteren van filmpjes die opgenomen zijn op de motor. After Effects evt nog als toevoeging, maar daar moet ik me nog in verdiepen hoe het werkt.
Hard disk capaciteit is op dit moment wel een lastige natuurlijk door de hoge prijzen, ik zou eventueel twee harde schijven willen (1 kleine voor Windows / software / enkele oudere games), tweede voor opslag van documenten/afbeeldingen/muziek/video's).
Wellicht eerst alleen een 250GB schijf (hoewel de meeste die ik zie minstens 500GB zijn). Heb namelijk een externe 1TB schijf die voor de helft gevuld is.
Enne ja, ik ben nog net wel op de hoogte van SSD's
Momenteel heb ik een Asus A6Ja laptop, die is inmiddels al 6 jaar oud. Bij aanschaf was het een prima laptop. Inmiddels zit ik eigenlijk continue tegen de CPU (Core Duo, 1.6Ghz) en het RAM geheugen aan te hikken (2GB), traag switchen tussen programma's etc.
Ik had al bij de Hardware.info adviezen gekeken, als ik daar bv. de allround deluxe PC kies (exclusief monitor/muis/toetsenbord e.d.) zit je toch al rond de €1100.
Eigenlijk had ik meer een budget van €500 in gedachten. Nieuwe motor + kofferset voor vakanties hebben hogere prio
Wellicht dat dat te krap is?
Mochten jullie tips hebben voor mogelijke hardware hoor ik het graag!
Op een rijtje:
- Intel i3 / i5? (of AMD?)
- 250GB harde schijf
- 4GB / 8GB RAM geheugen
- onboard of dedicated videokaart? (neig wellicht onterecht toch altijd naar dedicated)
- moederbord met in ieder geval USB3.0 ondersteuning
Laatst bewerkt: 17 feb 2012