Aanvankelijk was ik ook geneigd om te zeggen: "Er moeten weer nerds zijn die gaan huilen omdat er geen happy end aan zit."
Maar na het zien van het einde kan ik er niet om heen en moet ik toegeven dat ze wel degelijk serieus reden hebben tot klagen.
Ik speelde die laatste minuten ook met de gedachte: "Ben ik nu achterlijk of slaat dit echt nergens op?"
Vervolgens kan je daar die het hele Google Docs bestand wat Seh heeft gepost naast leggen. Overigens Seh, bedankt daarvoor!
Het gekke van alles, is dat Bioware ons 3 fantastische games heeft voorgeschoteld, waarbij alle conversaties en verhaallijnen bijzonder goed doordacht zijn.
Om uiteindelijk volledig teniet te worden gedaan door een einde dat echt kant noch wal slaat.
En dat is gewoon echt heel, heel raar.
Alle gamers die klagen, klagen niet omdat er geen happy end aan zit. We wisten dat dit de laatste game met het karakter Shepard zou zijn. Dat je eventueel moet sterven, is gewoon te accepteren.
Eigenlijk klagen ze over twee dingen.
1.
De verhaallijn op het einde slaat helemaal nergens op en valt op geen enkele wijze recht te praten.
2.
Bioware heeft beloofd in vele marketing uitspraken, om van Mass Effect 3 de meest interactieve game ooit te maken. Uitspraken kan je hier vinden: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/10056886
Serieuze uitspraken als:
“Experience the beginning, middle, and end of an emotional story unlike any
other, where the decisions you make completely shape your experience
and outcome.”
Interview with Mac Walters (Lead Writer)
en
"It’s not even in any way like the traditional game endings,
where you can say how many endings there are or whether you got
ending A, B, or C.....The endings have a lot more sophistication and
variety in them.”
Casey Hudson (Director)
Oftewel er wordt gewoon keihard beloofd dat je totaal verschillende eindes aan Mass Effect kunt breien, maar dit is gewoon niet het geval. Ongeacht of je nu in ME2 al je teamleden om zeep hebt geholpen, ongeacht of je de Collector Base in ME2 hebt vernietigd, ongeacht of je ultiem goed of ultiem kwaad gespeeld hebt. Alle 3 de A, B, C keuzes die je krijgt, zijn nagenoeg identiek.
Concreet vind ik, dat ze wel echt een punt hebben met hun klachten.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012