Maar nu weer ff serieus, after race report Mugello
Scirocco R VISA/MasterCard cup 2012
Locatie incidenten: Mugello, Club Circuit
Datum incidenten: 21-03-2012
http://img837.imageshack.us/img837/7640/mugellob.jpg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 1
Incident met LloyalRonin (hierna te noemen auto nr. 33 ), Bergje360 (hierna te noemen auto nr 24), Arnaud Unltd (hierna te noemen auto nr. 8 ) en Blauw Hok (hierna te noemen auto nr. 192
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Voor het ingaan van de bocht San Donato, direct na de start rijdt auto 24 voor auto nr 33. Auto nr. 33 snijdt de bocht naar de binnenkant aan maar glijdt en raakt daarbij auto nr 24 voor hem. Door het contact gaat auto 33 naar recht en komt op de kerbs, door een overcorrigerende beweging raakt auto nr. 33 opnieuw auto nr 8 en opnieuw auto nr 24. Zowel auto nr24 als auto nr. 33 komen hierdoor dwars op de rijbaan te staan. Auto nr. 192 kan auto nr. 33 niet meer ontwijken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2
LloyalRonin (hierna te noemen auto nr. 33 ) , Surreallistic (hierna te noemen auto nr.: 79) en Asjemenou75 (hierna te noemen auto nr.9)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Direct na de start van de 2e heat haalt auto nr. 33 auto nr. 79 rechts in. Auto nr. 33 moet anticiperen op verkeer voor, auto nr. 9 wijkt uit naar links. Auto nr 33 maakt een corrigerende beweging en raakt daarbij de nog niet volledig ingehaalde auto nr. 79. Auto nr. 79 komt hierdoor op het gras en verliest daarbij plaatsen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2
Flavourlicious (hierna te noemen auto nr.: 199) en Mt Cook (hierna te noemen auto nr.: 22)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties, zie opmerking resumé
Motivatie:
In de eerste ronde rijdt auto nr. 22 ruim voor auto nr. 199. Auto nr. 199 probeert achterstand dicht te remmen in de eerste bocht (San Donato) maakt daarbij een remfout. Daarbij raakt hij auto nr. 22 aan de achterzijde . Beide auto’s kunnen hun weg vervolgen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2
Denvan (hierna te noemen auto nr.: 11) en Rovaro (hierna te noemen auto nr.: 7) en MT Cook (hierna te noemen auto nr. 37)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties, zie opmerking resumé.
Motivatie:
In de eerste ronde van de 2e heat rijdt auto nr. 11 achter auto nr. 7 en 37. Auto nr. 7 snijdt de bocht aan, maar wordt daarbij aan de achterzijde geraakt door auto nr 11. Door de botsing raakt auto 7 bovendien auto nr. 37. Autonr. 11 wint 2 plaatsen omdat auto 7 en 37 schuin komen te staan.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumé:
De aanrijdingen hebben voor de individuele coureurs geen gevolgen. Ze zijn allemaal gekwalificeerd als race incidenten, waarbij voor zover de FlA kan beoordelen geen moedwilligheid, opzet of grove schuld aan de orde is. Een aantal aanrijdingen waren echter wel te vermijden. Deze gebeurde op de racelijn en er was geen sprake dat er
1.) geanticipeerd moest worden op fouten van de voorganger;
2.) geanticipeerd moest worden op andere (externe) factoren ( b.v. slippartijen ) van de voorganger;
3.) rekening gehouden moest worden met meerdere auto’s in de directe omgeving, b.v. druk verkeer direct na de start, waarbij je niet de racelijn kunt aanhouden.
Ookal heeft dit nu individueel geen gevolgen, bij de aankomende cup zullen er, indien dit soort aanrijdingen binnen een bepaalde tijd bij een coureur vaker voorkomen, maatregelen getroffen worden.
Houdt daar rekening mee bij het eventueel (dicht)remmen van een achterstand op je voorganger waarbij schade en of plaatsverlies bij je voorganger ontstaat. (er is tijdens de replay van Mugello nog een “alles of niets poging” opgevallen bij de FlA waarbij uiteindelijk geen contact tussen de auto’s onderling is geweest, maar dat was meer geluk dan wijsheid). Indien een voorganger een “brake test” uitvoert zal dit opgemerkt worden door de wedstrijdleiding.
Verder een algemene opmerking over het wachten op een tegenstander. Indien je naar je eigen mening betrokken bent bij een botsing waar je naar je eigen mening de veroorzaker van bent, is het wel zo netjes (ongeschreven regel) om te wachten en de plek terug te geven (tenzij de schade bij je tegenstander te groot is om verder te rijden of dat de tegenstander op zijn zijkant ligt).
Incidenten kunnen altijd gemeld worden, maar worden meestal, zelf al opgemerkt door de wedstrijdleiding. Deze kijkt daar onafhankelijk naar en indien nodig zullen er sancties volgen
De incidenten waarbij een coureur van de organisatie bij betrokken is, zijn beoordeeld door een extern persoon.
Tegen deze uitspraak is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2012