Laptop Advies [Deel 3]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Lenny-t, 3 mrt 2011.

  1. RemcoM

    RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

    Berichten:
    4.278
    Leuk Bevonden:
    2.041
    Ik zal even de belangrijkste specs van de laptop die ik had uitgekozen (deze dus) bijlangs gaan en je uitleggen waar alles voor staat, dan weet je zelf ook een beetje hoe het zit.

    CPU-type Intel Core i5 2430M: Dit is de processor, het 'hart' van de computer. De processor berekent hoe alles moet. De processor van de laptop die ik heb uitgekozen heeft 4 cores (rekenkernen) die het rekenwerk doen.
    De i3 proccesors die in deze en deze laptop zit (die jij had uitgezocht) hebben 'maar' 2 cores waardoor de computer minder rekenwerk kan doen en dus langzamer is.

    Snelheid 2,4GHz: Dit is de snelheid van de processor. De snelheid van de processor die jij had uitgekozen is 2,2GHz, dus iets langzamer dan die ik had uitgekozen, want die is 2,4GHz. GHz geeft bij een processor aan hoe snel ie is. Hoe meer GHz hoe sneller maar meestal ook hoe meer warmte er word geproduceerd en hoe meer stroom je nodig bent. De afkorting van GHz is trouwens Gigahertz. 1 GHz is 1 miljard hertz, en hertz is een eenheid van frequentie die in dit geval de snelheid van de processor aangeeft.

    Geheugengrootte 4GB: Dit is de grootte van het werkgeheugen (ook wel ram, random acces memory, genoemd).
    Letterlijk vertaal betekent ram geheugen met willekeurige toegang.
    Werkgeheugen stelt een computer in staat om informatie op te slaan voor later gebruik. Stel, jij wilt muziek luisteren en tegelijkertijd wat nieuwtjes checken over GTA V op XBW. Dan slaat je werkgeheugen alle taken die het moet onthouden op, zodat je zonder horten of stoten rustig je ding kan doen. Als je een trage computer hebt is een goedkope optie om m wat sneller te maken meestal om wat werkgeheugen erbij te kopen.

    Geheugentype DDR3 (SODIMM): Dit is het type van het werkgeheugen wat er in je computer zit. DDR3 is momenteel het nieuwste, goedkoopste en meest gebruikte type werkgeugen dat er is.
    SODIMM geeft aan dat het voor een laptop bedoeld is.

    Schermdiagonaal 15,6": Dit geeft de grootte van het scherm in inch aan. 1 inch is 2.54 cm. De schermdiagonaal van deze laptop is dus 15,6 inch, of 39.6cm. Het scherm van de tweede laptop die jij hebt uitgekozen is 17,3", dus iets groter.

    Videochip Intel HD Graphics: De videochip (of videokaart, maar videokaarten zitten meestal in normale pc en zijn groter omdat er een extra koeler op zit) tover alles op je scherm. Het 'hart' van de videochip is de gpu, de rekenkern van de videokaart, dus ongeveer hetzelfde als de cpu waar ik het in het begin over heb maar dan speciaal voor de videochip.
    Ik kan zo niet vinden watvoor videochip in deze laptops zit, maar het zal vast een prima chip zijn die ruim aan je eisen voldoet gezien de rest van de specificaties van de laptops.

    Video uit D-Sub (VGA), HDMI: Dit zijn de uitgangen van je moederbord (op je moederbord zitten de meeste onderdelen, dus bijvoorbeeld het werkgeheugen, je processor en je videochip en de uitgangen). Stel, je hebt een film op je laptop staan en die wil je graag op je tv bekijken. Dan kun je er een HDMI kabel aanhangen, die stuurt dan het signaal (geluid en beeld) van je laptop naar je tv.
    D-Sub (VGA) verstuur alleen beeld, en hdmi beeld en geluid.

    Schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide): Dit is de resolutie van het scherm. De resolutie houd in hoeveel pixels er op je scherm zitten In dit geval zijn er 1 049 088 pixels op het scherm (1366 (pixels in de lengte) x 768 (pixels in de breedte), wat prima is voor een laptop.
    De resolutie van de tweede laptop die jij had uitgezocht (deze) is 1600 x 900, wat betekent dat er meer pixels zijn maar de beeldschermen ongeveer even scherp zijn omdat het scherm van de tweede laptop die jij hebt uitgekozen groter is. Dus de dpi (dots per inch), hoeveel pixels er op 1 inch zijn ongeveer is ongeveer gelijk.

    Opslagcapaciteit 500GB:
    Dit geeft aan hoeveel hoeveel GB er op de hardeschijf past.
    Een liedje is ongeveer 3MB en een film in dvd kwaliteit is ongeveer 700MB. 1MB (megabyte) is ongeveer 1 miljoen bytes. 1GB is ongeveer 1 miljard bytes, dus 500GB is aardig wat.

    Hardeschijftype 5400rpm: Dit geeft de snelheid van de hardeschijf aan, in dit gevaal 5400rpm (revolutions per minute oftewel rondjes per minuut, hoe vaak de hardeschijf in 1 minuut ronddraait).
    Dit is een HDD, in een HDD zit een ronde schijf waar een naald opstaat die alles van de schijf afleest.
    Je hebt ook SSD's, die zijn een stuk sneller, dunner, zuiniger en steviger, omdat er geen bewegende onderdelen inzitten.
    Het enige nadeel is dat ze heel veel duurder zijn dan HDD's.

    Als je iets niet snapt stel dan gerust je vraag, ik doe het met plezier :).
     
  2. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    i5's in laptops zijn geen Quadcores maar Dualcores net als de i3's, Enkel de i7's in laptops zijn Quadcores. Zie hier voor de CPU die in de genoemde laptop zit: 2 Cores 4 Threads.


    Edit: @Maarten00, Dat wist ik nog niet, Bedankt voor de info.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2012
  3. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Ook niet waar helaas. Alleen de I7's waar QM in het typenummer staat is een Quad Core. Goed opletten dus. Als het bijv een i7-2657M is, dan heb je te maken met een dual core. Is het een I7-2670QM is het een quad core. Het is wel goed om erbij te vermelden dat Windows ze echter ziet als 4 en 8 cores omdat ze allemaal hyperthreading hebben. Je hebt echter geen fysieke core extra, en dus ook niet de volledige kracht van een extra core.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2012
  4. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Integrated graphcis :F:
    Daar wil je dus niet mee gamen.
     
  5. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    //verkeerde topic
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2012
  6. Phoubus

    Phoubus Active Member

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste XBW'ers,

    Enige tijd geleden heb ik een post geplaatst waarin ik vroeg om advies bij de aankoop van een laptop. Mij werd destijds geadviseerd nog even te wachten met de aankoop van een laptop. Dit omdat Intel rond april een nieuwe lijn processoren/chips (?) uit zou brengen. Ik vroeg me af of dit al gebeurd is en het nu al wel het moment is om een laptop aan te schaffen.

    Ik wil mijn laptop gebruiken voor Office, muziek, internetten, streamen en het kijken van films via een HDMI kabel op mijn TV. Daarnaast wil ik hem gemakkelijk mee kunnen nemen (15"?). Ook vind ik het belangrijk dat ik verschillende dingen gelijktijdig kan doen zonder dat hij gaat haperen. Er zal niet echt op gegamed worden (daarvoor heb ik een xbox natuurlijk!) tevens lijkt het mij handig om ook een usb 3 aansluiting te hebben. Hebben jullie verder nog ideeen/suggesties? Mijn budget ligt rond de 800 euro.

    Alvast bedankt!
     
  7. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Intel komt inderdaad binnenkort met een nieuwe lijn, maar exacte data zijn helaas nog steeds niet bekend. Als ik zo kijk waar je je laptop voor wilt gebruiken is het niet per se nodig om te wachten, omdat het niet veel voor je zal toevoegen. Het kan natuurlijk wel

    Met dat budget kan je echter wel een laptop kopen met een mooi 1080P scherm, mits je op zoek bent naar een 15". In dat geval is dit zeker een laptop om naar te kijken:
    http://tweakers.net/pricewatch/295513/asus-n53sv-s1827v.html#tab:info

    Mocht je op zoek zijn naar een kleinere, grotere of goedkopere laptop, dan moet ik even naar wat anders op zoek gaan. 15" is in principe het standaard formaat, maar veel mensen willen tegenwoordig graag een iets kleinere laptop.
    Wanneer je zakt naar ~600 euro heb je ook nog steeds een prima laptop, hoewel de schermresolutie dan wel omlaag gaat. Hetzelfde geld als je een kleinere laptop gaat zoeken, het 1080P scherm zal dan waarschijnlijk vervallen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2012
  8. JustBlaze

    JustBlaze Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    23
    Ik heb sinds kort de Asus n53sv (model met i5, 6gb geheugen, 2.4hz) aangeschaft voor 750 euro die waarschijnlijk ook wel aan jouw eisen zal voldoen. Tot dusver bevalt het apparaat erg goed, het beeldscherm geeft mooie heldere kleuren en door de resolutie kan je makkelijk 2 internet tabs tegelijk bekijken.

    Qua multitasken van wat verschillende tabs en programma's zal de i5 processor weinig problemen hebben, ik heb nog geen haperingen meegemaakt met msn, twitch tv streams, youtube en tabs met andere websites tegelijk open. Daarnaast vind ik het ook prettig dat hij vrij weinig geluid maakt, zelfs tijdens het gamen blijft de laptop opvallend stil. Ook de B&O speakers geven een aardig geluid voor een laptop. Ik heb een standaard formaat eastpak tas waar de laptop net inpast, de laptop is niet opvallend zwaar (2,6kg) dus ook nog vrij makkelijk vervoerbaar. Aan de linkerkant zit zowel een hdmi port als usb 3 aansluiting die ik beide nog niet uitgeprobeerd hebt.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2012
  9. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Als je kan wachten zou ik wachten tot de lancering van Windows 8 (oktober 2012), dan komen de nieuwe modellen uit
     
  10. Phoubus

    Phoubus Active Member

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben bij de bcc even gaan kijken naar de laptop die jij mij aan zou raden. Het is een mooi dingetje alleen vind ik de 'lijst' om het scherm best wel groot. Daarnaast zag ik de volgende laptop van asus staan:
    http://tweakers.net/pricewatch/296280/asus-k53sv-sx707v.html#tab:info

    Is dit vergelijkbaar alleen dan zonder grote 'lijst'?

    Gr
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2012
  11. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Hij is vergelijkbaar, maar de schermresolutie ligt een stuk lager. Hoewel het op het moment de standaard is vind ik de resolutie simpelweg veels te laag om fijn mee te kunnen werken. De resolutie op de laptop die je zelf hebt uitgekozen is slechts 1366x768, terwijl de laptop die ik aanwees 1920x1080 heeft. Hieronder even een plaatje om duidelijk te maken wat dat betekend:

    [​IMG]
    Het plaatje zelf is exact 1920x1080, dat is dus hoeveel schermruimte je zult hebben op de laptop die ik je aangeraden heb. Degene die je zelf koos heeft iets meer dan 720P. Heb je slechte ogen en/of moeite met lezen van kleine lettertjes is het verstandig om voor de laptop met de lagere resolutie te gaan, in alle andere omstandigheden zou ik voor de N53 gaan. Ik heb hem zelf ook, alsmede een aantal anderen op dit forum.
     
  12. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Nou ja, als je de 1920x1080 pakt kan je gewoon de tekengrootte instellen. Je kan zelfs alles vergroten van Windows. Maar tegelijkertijd wel van mooie films e.d. genieten.
     
  13. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Dat kan inderdaad, maar niet alle programma's zullen die instelling overnemen helaas. Je loopt vroeg of laat toch tegen problemen aan als je moeite hebt met het lezen wanneer je een 1080P scherm hebt. Ik heb bij mijn vader laatst mijn eigen 23" 1080P scherm neergezet, en op de standaard instelling had hij teveel moeite met het lezen. Ik kon de windows textgrootte wel veranderen, en outlook e.d. veranderde dan ook wel mee. Zijn factureringsprogramma alleen niet, en dat is nog maar 1 voorbeeld, zo zijn er nog een hoop anderen.
     
  14. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ah, natuurlijk. Da's waar.
     
  15. GoDz ViSioN

    GoDz ViSioN .

    Berichten:
    2.594
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik zoek een laptop voor een vriend van mij.

    Eisen:
    - Football Manager en Pro Cycling Manager moeten gespeeld kunnen worden
    - Dus een goede videokaart
    - Max 400,-
     
  16. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Met deze laptops moet het kunnen.

    Ik raad je vriend aan om door te sparen tot de €600. Krijg je iig meer specs voor je geld
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2012
  17. ThomasJ

    ThomasJ Active Member

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Reageer hier ook ff, ik ben 'die vriend'. Maar sparen gaat hem niet worden omdat ik ook andere dingen nodig heb enzo. Max 400 is het wel zo ongeveer. Heb nu namelijk ook nog niet zo veel en heb hem eigenlijk wel snel nodig.

    De goedkoopste is die goed genoeg denken jullie?
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2012
  18. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Ja voor office applicaties en Patience is hij perfect maar voor games gaat het niet worden.

    Wil je echt games spelen raad ik je toch echt aan om door te sparen
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.038
    Leuk Bevonden:
    9.591
  20. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35

Deel Deze Pagina