1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Boeken/TV] A Song of Ice and Fire | A Game of Thrones

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door oeloeimanu, 20 apr 2012.

  1. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2

    A Song of Ice and Fire | Game of Thrones
    De Boeken |De Serie |De Wereld |De Personages |Links

    Deze thread is bedoeld om de A Song of Ice and Fire -boeken en de HBO-adaptie Game of Thrones te bespreken. Deze thread is primair bedoeld voor mensen die het boek aan het lezen zijn of al gelezen hebben. Mocht je de serie volgen, maar niet de boeken lezen: Pas op, er zullen spoilers voorkomen in deze thread! In deze Game of Thrones-thread zijn boekspoilers verboden en die thread is dus ‘veiliger’ voor niet-boeklezers.

    [​IMG]

    [gb]De Boeken[/gb]Het lied van ijs en vuur (A Song of Ice and Fire) is een serie van epische fantasy geschreven door de Amerikaanse auteur en scenarioschrijver George R.R. Martin. Martin begon met het schrijven van de serie in 1991 en het eerste deel verscheen in 1996 in de Verenigde Staten. Het originele idee betrof een trilogie, maar gaandeweg werd besloten dat de complexiteit van het verhaal te groot was; er werden dan ook nog vier extra titels aangekondigd.
    Er zijn tevens drie prequels verschenen, en verschillende staan gepland voor publicatie. Een van deze novelles ontving een Hugo Award.
    De serie werd tot dusver in meer dan twintig talen vertaald en haalde meerdere keren de top van de New York Times bestsellerslijst. Alleen al in de VS heeft de serie tot nu toe meer dan 4,5 miljoen exemplaren verkocht, en meer dan 7 miljoen wereldwijd.

    Het verhaal van Het lied van ijs en vuur speelt zich af in een fictieve middeleeuwse wereld, vooral dan op het continent Westeros, maar ook op Essos. De meeste personages in de boeken zijn menselijk, maar door de serie heen worden ook andere rassen voorgesteld, zoals de koude en genadeloze Anderen en de draken uit het verre Noorden. Er zijn drie verhaallijnen in de serie: de oorlog om de Troon van Westeros tussen verschillende adellijke families; de groeiende dreiging van de Anderen en de ambities van Daenerys Targaryen, de verstoten dochter van een koning die vijftien jaar eerder werd vermoord en nu de troon van Westeros wil opeisen.

    De serie wordt verteld in derde persoon enkelvoud en door de ogen van verschillende personages, waaronder dat van Eddard Stark, Bran en Jon. Tegen het einde van het vierde boek zijn er meer dan zeventien hoofdpersonages gepasseerd.

    De groeiende populariteit van de serie heeft geleid tot een filmadaptie door HBO voor televisie. In april 2011 werd de eerste aflevering van Game of Thrones uitgezonden, met meer dan 2 miljoen kijkers. Ook een tweede seizoen werd aangekondigd.

    Ja, ja, rechtstreeks van wikipedia...

    [​IMG]

    Er zijn vijf hoofdboeken in de serie uitgekomen: A Game of Thrones (1996), A Clash of Kings (1999), A Storm of Swords (2000), A Feast for Crows (2005) en A Dance with Dragons (2011). Er staan nog twee delen in de planning, te weten The Winds of Winter en A Dream of Spring. Aangezien er tussen de vorige boeken meerdere jaren zaten, kan het nog wel even duren totdat deze delen uitkomen. De boeken zijn ook in het Nederlands vertaald.
    [gb]De Serie[/gb]
    [​IMG]

    In 2011 werd het eerste seizoen van de HBO-adaptie uitgezonden onder de naam Game of Thones. Game of Thrones wordt geproduceerd door David Benioff en D. B. Weiss en bevat acteurs als Sean Bean en Peter Dinklage (die voor zijn rol als Tyrion Lannister een Emmy heeft gewonnen). Deze serie is algemeen erg goed ontvangen door zowel de media als de fans. Momenteel wordt het tweede seizoen elke zondagavond uitgezonden op HBO.

    Hieronder staan enkele trailers van de serie:

    Seizoen 1


    [yt]5PxLidxnAE8[/yt]

    Seizoen 2
    [yt]WBtNzTVmB0A[/yt]

    [yt]UV3RflsNxak[/yt]

    [gb]De Wereld[/gb]
    De serie is bijna berucht door de gigantische hoeveelheid locaties, gebeurtenissen en personages die George gecreëerd heeft. In deze sectie wordt een kort overzichtje gegeven van de wereld van A Song of Ice and Fire.

    De serie speelt zich af in een fictieve wereld die erg op de onze wereld tijdens de Middeleeuwen lijkt, maar toch net wat anders is. Zo zijn de seizoenen niet regelmatig zoals bij ons: zomers en winters kunnen jarenlang duren en kunnen moeilijk voorspeld worden. Hoewel de serie in het fantasy-genre valt, is het een aardig realistische wereld. Toch zijn er een aantal magische elementen aan deze wereld. Zo bestonden er ooit draken en reuzen en leven er in het hoge Noorden de geheimzinnige bovennatuurlijke Others.

    [​IMG]

    Een groot gedeelte van het verhaal speelt zich af op het continent Westeros. Dit continent wordt geregeerd door één koning, maar bestaat eigenlijk uit zeven losse gebieden die vroeger aparte koninkrijken waren. Westeros wordt dan ook wel ‘The seven Kingdoms’ genoemd. In het Noorden wordt het begrensd door The Wall: een enorme muur van ijs, bewaakt door The Nights Watch, beschermt het koninkrijk tegen de Wildlings en de Others.

    The North is ongeveer even groot als de overige zes koninkrijken en wordt bestuurd door de Starks van Winterfell. Grote delen van het verhaal worden beleefd vanuit de oogpunten van familieleden van de Starks. Eddard ‘Ned’ Stark is het huidige hoofd van de familie en doet in het eerste boek dienst als een soort hoofdpersonage. Hij is getrouwd met Catelyn Tully-Stark en heeft vijf kinderen (Robb, Sansa, Arya, Bran en Rickon) en één bastaardzoon Jon Snow. De Starks staan bekend als eervol en de familieleden kunnen het erg goed met elkaar vinden.

    In het Westen ligt het koninkrijk van de tweede belangrijke familie: The Lannisters of Casterly Rock. The Lannisters staan bekend om hun grote rijkdom. De familie wordt geleid door Tywin, die drie kinderen heeft: Jaime, Cersei en Tyrion. In tegenstelling tot de Starks kunnen zij het juist slecht met elkaar vinden, zeker Cersei en Tyrion willen nog wel eens botsen.

    Andere belangrijke families zijn onder andere de Baratheons uit de Stormlands, waar de huidige koning Robert een lid van is, de Arryns uit The Vale, de familie Tully uit de Riverlands, de Martells uit Dorne en de Tyrells uit The Reach.

    Een ander deel van het verhaal speelt zich af op het andere continent Essos. Hier wordt primair Daenerys Targaryen gevolgd. Zij is een afstammeling van de koningen voordat Robert Baratheon de ‘Mad King’ Aerys Targaryen van de troon stootte. Daenerys probeert een manier te vinden om de troon die zij rechtmatig bij haar vindt horen terug te winnen.

    [gb]De personages[/gb]
    Hieronder staan afbeeldingen van belangrijke personages uit de eerste twee seizoenen van Game of Thrones. Ik heb het in spoilers gezet omdat het om aardig wat plaatjes gaat, dat het laden van de pagina kan vertragen.
    [​IMG]
    Khal Drogo en Daenerys ‘Stormborn’ Targaryen

    [​IMG]
    Bronn en Tyrion Lannister

    [​IMG]
    Samwell Tarly en Jon Snow

    [​IMG]
    King Robbert Baratheon en zijn jongere broer Renly

    [​IMG]
    Septa Mordane, Sansa en Eddard Stark

    [​IMG]
    Jon Snow met Bran, Rickon en Robb Stark

    [​IMG]
    Arya Stark en Syrio Forel

    [​IMG]
    Jaime ‘The Kingslayer’ Lannister en Barristan ‘The Bold’ Selmy

    [​IMG]
    Joffrey en Cersei Lannister

    [​IMG]
    Melisandre of Asshai en Stannis Baratheon

    [​IMG]
    Petyr ‘Littlefinger’ Baelish en achter hem Janos Slynt

    [​IMG]
    Varys ‘The Spider’

    [​IMG]
    Theon Greyjoy

    [​IMG]
    Catelyn Stark en Brienne of Tarth

    [​IMG]
    Davos Seaworth, Salladhor Saan en Matthos Seaworth.

    [​IMG]
    Tywin Lannister

    [​IMG]
    Roose Bolton (met de rug van Robb Stark)
    [gb]Links[/gb]
    Hieronder staan nog wat handige links:

    Westeros.org
    Eén van de grootste fansites, heeft onder andere een uitgebreid actief forum.

    TowerOfTheHand
    Een andere grote fansite, deze heeft onder andere van elk hoofdstuk een samenvatting met opmerkingen erbij. Voor nieuwe lezers zeker aan te raden om na elk hoofdstuk hier even te kijken, heeft mij bij mijn tweede leesbeurt wat nieuwe inzichten gegeven. Je hoeft niet bang te zijn voor spoilers, want je kan instellen tot welk boek je gelezen hebt en alleen content tot dat punt kan je zien.

    WinterIsComing
    Voor nieuws over de tv-serie is dit volgens mij de beste site.


    Nogmaals: Deze thread is bedoeld om de A Song of Ice and Fire -boeken en de HBO-adaptie Game of Thrones te bespreken. Deze thread is primair bedoeld voor mensen die het boek aan het lezen zijn of al gelezen hebben. Mocht je de serie volgen, maar niet de boeken lezen: Pas op, er zullen spoilers voorkomen in deze thread! In deze Game of Thrones-thread zijn boekspoilers verboden en die thread is dus ‘veiliger’ voor niet-boeklezers.

    Ik zou graag willen benadrukken om zoveel mogelijk de spoilertags in deze thread zo correct mogelijk te gebruiken. Er zullen hier ook mensen komen die de boeken niet hebben gelezen of momenteel aan het lezen zijn. Gebruik om hun plezier niet te verpesten dus zoveel mogelijk de spoilertags en geef ze ook duidelijk aan door op z’n minst het boek te noemen waarop de spoiler betrekking heeft. Noem ook niet van welk personage het hoofdstuk is, dat is in ASOIAF vaak al een spoiler omdat zo veel karakters dood -kunnen- gaan.


    [​IMG]

    En nog wat slotwoorden: Hodor, Hodor, Hodor, Valar Morghulis, Valar Dohaeris and Brace Yourself, Winter is Coming!
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2012
  2. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Dit is mijn eerste grote thread, dus als iemand wat aan- of opmerkingen heeft, moet je het maar zeggen. Het kan allemaal nog wat uitgebreider, maar volgens mij gaat toch niemand het uitgebreid zitten lezen. Ik zat nog even te twijfelen in welk subforum dit geplaatst moest worden (ASEL of Films/Series) maar imo past het momenteel meer hier omdat de discussie waarschijnlijk vooral over de serie zal gaan. Het laatste boek is alweer een jaar uit en de volgende kan nog wel even op zich laten wachten, terwijl de serie nu in volle gang is.

    Om maar de discussie te starten: ik vind het toch wel jammer dat de tv-serie zoveel moet schrappen. Het is natuurlijk zeer te begrijpen qua budget en tijd, maar het blijft toch jammer. Volgens mij missen niet-boeklezers daardoor toch veel details en vooral diepgang. Ok weet ik niet helemaal of alles wel zo goed overkomt. Vrienden van mij hadden zoiets van “Wie is die Stannis waar je het over hebt? Is dat die gay?” toen we de afgelopen episode aan het bespreken waren. Oh, en de Myrcella-discussie van een paar dagen geleden natuurlijk, als boeklezer had ik erg het idee dat kijkers moesten snappen dat ze naar Dorne werd gestuurd, maar blijkbaar kwam dat niet echt goed over. Is toch jammer. Twee rollen die wat mij betreft wel heel erg goed overkomen zijn Varys en Tyrion, mijn favorieten in de tv-serie.

    Ik heb zelf trouwens de gehele boekenserie tweemaal gelezen (in een jaar tijd 8)). Eén van de beste verhaalseries die ik ken_O_
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2012
  3. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Misschien ook slim om het dan juist niet in het TV, Film & Series gedeelte te doen? ;)

    Wel +1 voor de gif. :p
     
  4. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Mooie startpost man :thumbs: Ben nu op de helft van boek vijf en vind hem echt sterk tot nog toe!
     
  5. Shcaap

    Shcaap Liev Gastje

    Berichten:
    2.443
    Leuk Bevonden:
    4
    zijn je dingen ook opgevallen in je tweede lees run?
    Ik heb ze allemaal 1x gelezen, zelfs dat preview hoofdstuk van wind of winter.

    maar ik heb gewoon te veel boeken over om dingen twee keer te lezen....
     
  6. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Ten eerste kon ik alles natuurlijk wat beter volgen omdat ik de personages kende. De eerste keer had ik hierdoor toch wel wat informatie over bepaalde karakters en gebeurtenissen gemist. Een andere belangrijke zijn de vele voorspellingen die gedaan worden, waarvan je opeens ziet dat veel daarvan uitgekomen zijn. Zoals:
    Spoilers over alle boeken!
    Bran's droom uit AGOT, The House of the Undying en dat oude creepy vrouwtje op zo'n heuvel als Arya op weg is naar Beric Dondarrion. Zo is de Red Wedding aardig wat keren voorspeld. En je let in de eerdere boeken natuurlijk wat meer op personages die later een belangrijke rol spelen, zoals Theon, Littlefinger en Varys, terwijl je in de eerste leesbeurt vooral op de POV-characters als Ned let.

    En dan zijn er nog wat theorieën waarover ik op internet had gelezen nadat ik de boeken uit had gelezen, waar je dan toch even op gaat letten. Zoals bijvoorbeeld de theorie dat Jon de zoon is van Lyanna Stark en Rhaegar Targaryen. Of bijvoorbeeld dat Renly gay is, dat was mij de eerste keer nog niet duidelijk, terwijl er toch echt wel eens naar verwezen wordt.
     
  7. NanoZ

    NanoZ Active Member

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien is het handig wanneer je een spoiler post, je erbij zet uit welk boek het komt en ongeveer welk deel ervan. Ik vind trouwens dat het stuk met Arya en Gendry niet zo mooi gedaan is.

    Spoiler halverwege boek 2
    Namelijk dat er niet echt een gevecht om die toren was, waar iedereen van de nights watch zat, de enige die wat deed was Yoren. In het boek waren Arya, Gendry en Warme pastei ontsnapt en pas veel later gevangen genomen door mannen van ser Greger Clegane.

    Ik vond trouwens die scenes met Anje (gilly) bij Crasters keep, best mooi gedaan met die extra scene. In het boek geeft Sam Anje zijn cape maar in de serie een vingerhoedje? Of iets dergelijks. Dit was helemaal mooi omdat.
    Spoiler einde boek 4
    Anje nog een best grote rol gaat spelen

    Dinsdag trouwens beginnen aan A dance with dragons
     
  8. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Mijn tip voor dit topic: De titel van het topic even verkorten tot boeken ijs en vuur ofzo. Song of ice and fire. Of gewoon Game of Thrones boeken, nog beter denk ik. Het is ietsjes te lang en misschien verwarrend omdat je ook TV noemt.

    De meeste in het GOT topic wilden boeken en tv echt gescheiden houden, maar hier lijkt het nu alsof de TV ook besproken kan worden.

    No offence, verder prima topic. Nu voor het eerst gezien hoe bizar groot de wereld is en nog denk ik niet dat het alles is, zoals ik dat dacht met Oblivion toendertijd. Ook zoiets.

    Mods kunnen btw de titel wel aanpassen. En misschien verplaatsen naar een geschikter forum.
     
  9. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    Nog steeds spoilers over Clash of Kings!
    Als ze toch wat delen uit het boek moeten halen, vind ik dat geen erg stukje. Er gebeurt daar toch niks belangrijks voor het overkoepelende verhaal van Arya. Hooguit misschien dat je in die hoofdstukken goed kan zien hoe erg de oorlog is voor de gewone burger. Dat is in de serie nog niet echt naar voren gekomen.
    Oh, en trouwens: Warme Pastei:lol: Zijn er nog meer van die letterlijke vertalingen die totaal niet klinken in het Nederlands? Ik heb zelf de boeken in het Engels gelezen, vandaar.

    Plezier met A Dance with Dragons. Het was naar mijn mening het boek met de meeste extremen qua kwaliteit. Het bevat enkele van mijn meest favoriete hoofdstukken van de hele serie, maar bevat tegelijkertijd ook een aantal zeer saaie gedeeltes.

    De grap van dit topic is juist dat boeklezers ook over de serie kunnen discussiëren zonder de niet-boeklezers per ongeluk te spoilen. Denk bijvoorbeeld aan dingen als "Ik denk dat volgende week de dood van X te zien zal zijn!" of "Hoe denken jullie dat ze gebeurtenis Y gaan verfilmen?". Dat soort dingen kan je niet in de andere thread bespreken, omdat er ook veel mensen zijn die de boeken niet gelezen hebben. In dat andere topic kwam dat wel vaak voor, dus blijkbaar willen mensen dat toch graag melden. Dat kan dus nu in dit topic.
     
  10. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Heel goed initiatief! Ik was eigenlijk te lui om er een aan te maken en zit nu ook veel op A forum of Ice an Fire te lezen (onderdeel van westeros.org die je in de startpost noemt), maar man, man wat zitten er veel verwijzingen, voorspellingen en aanleidingen voor theorieën in die boeken. Dat vind ik vooral jammer dat dat in de serie minder naar voren komt.
    O en ik vind wel dat er toch bijzonder veel personages gesneden zijn zoals de bannermen van Robb. We kennen de Greatjon, maar Roose Bolton, de Mormonts en in mindere mate de Glovers etc. mis ik toch wel een beetje.

    Naar wat of wie kijken jullie het meest uit om in de serie terug te zien? (dit seizoen, maar ook in het algemeen)
     
  11. sikory

    sikory Active Member

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    0
    De reden waarom zit dit gedaan hebben is zodat ze deze mensen nog niet hoeven te casten. Meeste van deze mensen krijgen pas later in de boeken een grotere rol. Dit hebben ze trouwens met meerdere personages gedaan.
     
  12. Shcaap

    Shcaap Liev Gastje

    Berichten:
    2.443
    Leuk Bevonden:
    4
    ik ben bang voor
    the red wedding
    ik had bijna het boek weg gesmeten.
    volgens gaat hier veel over geklaagd worden door de mensen die alleen de serie kijken.
     
  13. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, ik vroeg me ook een beetje af of ik nog wel door wilde lezen. Denk wel dat het minder erg is dan in het boek.
    storm of swords
    Mede doordat we die bannermen in de serie niet of nauwelijks kennen denk ik dat de impact ook minder groot is. Het gaat natuurlijk vooral om Robb, maar dat zal toch minder teweeg brengen dan Ned denk ik.
    A feast for crows
    Is het jullie trouwens opgevallen dat Jaqen hier weer een rol lijkt te spelen?
     
  14. sikory

    sikory Active Member

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is mij niet opgevallen. Welk gedeelte is dat?
     
  15. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    AFFC
    Nou het was mij ook niet opgevallen, maar de Alchemist uit de proloog (in Oldtown) die iets doet met Pate (waarschijnlijk doodmaakt) wordt hetzelfde beschreven als het nieuwe gezicht van Jaqen dat hij aanneemt in Harrenhal als hij afscheid neemt van Arya. De theorie is dat hij als Faceless Man de identiteit aanneemt van Pate en dat Sam in de epiloog hem dus ontmoet bij Alleras en Marwyn. En dat hij daar dus is voor een onderzoeksmissie/liquidatie.
     
  16. oeloeimanu

    oeloeimanu Ah yes, "Reapers"

    Berichten:
    508
    Leuk Bevonden:
    2
    De reacties van niet-boeklezers gaan erg grappig worden:)

    Over de nieuwste aflevering:
    S02E04: Garden of Bones én Clash of Kings/Storm of Swords spoilers
    Had eigenlijk verwacht dat we de dood van Renly zouden zien als cliffhanger, volgende week dus pas. En is dat ene meisje dat met Robb praatte de vervanger van Jeyne Westerling? Oh, en ik heb foto's van Roose Bolton en Tywin Lannister toegevoegd aan de startpost.
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
  18. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    haha ik ben echt een debiel, lees ik hier een spoiler voor volgende aflevering :+ Maar goed, zijn alle boeken met zoveel dialoog geschreven? Moet nog beginnen, maar dat lijkt me toch wat lastig
     
  19. NanoZ

    NanoZ Active Member

    Berichten:
    1.780
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik hoop niet dat het Jeyne westerling wordt eigenlijk. Trouwens die man die bij Robb stond, episode 4 is dat Roose Bolton?
    Hoop trouwens dat "A Dance with Dragons" beter is dan boek 4 wordt dat was eerlijk gezegd een beetje aan de suffe kant.Boek 4 spoiler
    Met name de hoofdstukken met Brienne
     
  20. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, dat van die mogelijke Jeyne vervangster (WTF?), de Qarth scene en de cliffhanger vond ik wel slecht. Tywin, Tyrion, Robb, Renly, Margaery_O_
    Oh en ja dat is Roose die voorstelt om gevangenen te flayen, perfecte stem heeft ie vind ik.

    Boek 4 vond ik ook niet zoveel aan door de keuze van POV, maar Dance is wel heel vet hoor!

    @Jingga: Ik vind het moeilijk te zeggen, er zit meer actie in de boeken (sommige dingen zijn in de serie verkleind of worden niet getoond wegens budget), maar er is ook veel politiek. Vloog zelf door de boeken heen en het is bijvoorbeeld veel makkelijker om in te komen dan LotR imo.
     

Deel Deze Pagina