Bij deze mijn uitgebreide hands-on/impressie van Max Payne 3
En dit kregen we als presentje voor ons bezoek, echt lachen.
http://imageshack.us/photo/my-images/546/img20120421wa0002.jpg/
http://3nter.nl/nieuws/hands-on-max-payne-3/
Afgelopen vrijdag, 20 april zijn we in Breda bij Take Two op bezoek geweest om een presentatie en hands-on te krijgen van Rockstar’s Max Payne 3. Er werd ons gevraagd of we nog een kleine uitleg moesten krijgen over de game, dit was uiteraard niet nodig want het is onze job om alles wat met gamenieuws te maken heeft te volgen en op de hoogte te blijven hiervan. Zeker wanneer het een Rockstar game betreft, dus we gingen gelijk naar de bigscreen televisie waar Max Payne 3′s main menu al op stond. Deze hands-on betreft de Xbox 360 versie van de game.
We kregen eerst een cutscene te zien voordat het level begon, dit betrof het stadium level wat in de game de derde chapter is. Er werd een dramatische camera gebruikt tijdens de cutscene met letters die middenin het beeld verschenen, dit zijn vaak stukjes uit zinnen die de personages zeggen. Toen de cutscene het einde begon te naderen maar dus nog niet afgelopen was. kregen we de controle over Max Payne. In de game zitten er nog veel meer van dit soort stukken waar de camera heel cinematisch is neergezet en de gameplay al bezig is.
Ook zaten er geen enkele laadtijden in de game, de overgang tussen cutscene en gameplay gaat vloeiend. Dit ziet er niet alleen hartstikke vet uit, het zorgt ook voor dat extra stukje immersie. De cutscenes zien er verder erg cool en spectaculair uit en dit alles gaat gepaard met het nodige gescheld zoals we gewend zijn van een Max Payne game. Ook hebben we te horen gekregen dat de game zich niet in een chronologische volgorde zal afspelen. Zo kan het eerste level zich afspelen in de tegenwoordige tijd, en kan het volgende level ineens een soort flashback zijn.
Er zijn een paar sites geweest die beweerden dat de besturing stroperig aanvoelde en dat dit niet zo verwonderlijk was aangezien dit ook het geval in Grand Theft Auto IV en Red Dead Redemption was. Ik kan jullie vertellen dat dit klinkklare onzin is, Max Payne 3′s besturing is soepel en vloeiend. De besturing voelt juist realistisch aan en er zit echt gewicht in , in de zin van dat Max als een echt mens beweegt, maar stroperig is het absoluut niet.
Met de LB knop kan de inventory opgeroepen worden waaruit je kunt kiezen tussen je guns zoals dual handguns,shotguns,rifles en ga zo maar door. Met RB kan een ‘shootdodge’ uitgevoerd worden, wat erop neerkomt dat Max naar voren/zijwaarts duikt en op de vijanden kan schieten terwijl er een soort slowmotion effect in werking treedt. Nadat de speler een ‘shootdodge’ heeft gedaan blijft Max op de grond liggen en kan hij vervolgens in 360 graden richten en vuren. Handing om nog een paar extra badguys om te leggen en aan de andere kant ben je gewoon een sitting duck.
Max kan zowel een shotgun als handgun tegelijkertijd in zijn handen houden, hij kan dan echter alleen de handgun gebruiken aangezien een shotgun met twee handen vastgehouden moet worden. Ook hoef je niet te verwachten dat Max een oneindig arsenaal aan wapens bij zich kan dragen, iets wat het dus heel realistisch maakt en het is dan ook duidelijk dat dit Rockstar’s bedoeling was. Verder kan Max nu ook over de grond rollen om sneller in cover te komen of kogels te ontwijken, dit wordt gedaan door de A knop twee keer in te drukken. Mocht je toevallig over een wapen heen rollen, dan zal Max deze automatisch oppakken en dat is erg handig.
Painkillers zijn terug in Max Payne 3 en Rockstar heeft een erg coole vernieuwing toegevoegd. Wanneer Max geraakt wordt door een fatale kogel en hij draagt painkillers met zich mee, dan zal de Bullet time automatisch geactiveerd worden. Het vizier van Max zal dan langzamerhand richting de vijand gaan en zo krijgt de speler nog één laatste kans. Lukt het je om nog een fataal schot toe te dienen aan deze vijand, dan zal Max een kleine health-boost krijgen wat ten koste gaat van een painkiller en wat er dus voor zorgt dat Max het alsnog overleefd.
Maar natuurlijk kan de speler zelf ook Bullet time activeren door de rechter analoge stick in te drukken. Zoals in de voorgaande Max Payne games zal alles langzamer gaan tijdens Bullet time, vijanden bewegen veel langzamer en Max zal gewoon duidelijk in het voordeel zijn tijdens Bullet time. Het is de bedoeling om de schoten zo effectief mogelijk te maken. Headshots zorgen voor instant-kills en het zorgt ervoor dat je weer wat Bullet time terug krijgt, waarvan rechts van je levensbalk een balkje voor Bullet time staat. Nadat Max een fataal schot heeft afgeleverd aan een vijand, dit kan zowel met of zonder Bullet time, kan de game extra vertraagd worden door de A knop ingedrukt te houden. En als de speler gewoon de trekker blijft overhalen zal de inslag van de kogels ook echt te zien zijn en geloof me wanneer ik zeg dat dit heel bruut en bloederig is. Verder is er nog een nieuwe final kill move die uitgevoerd kan worden met RT wanneer Max vlak voor een vijand staat. Max zal dan een bepaalde melee move uitvoeren en vervolgens de vijand bruut afslachten met een kogel uit zijn handgun, of een ware kogelregen met een MP5 bijvoorbeeld.
Grafisch gezien vond ik het aan het begin van de presentatie en later toen we het zelf mochten spelen, het er wat tegenvallend uitzien. In de intro cutscene van chapter 3 was erg veel aliasing te zien en het was duidelijk een stuk minder dan wat we in de trailers zagen. Het betrof hier echter wel een vier maanden oude build en als we iets van Rockstar weten dan is het wel dat ze hun games altijd uitermate goed afwerken. Van aliasing was in GTA IV en RDR niks te merken, het lijkt me dan ook raar als Max Payne 3 dit wel zou hebben. Verder stond naar mijn mening de contrast setting van de televisie veel te hoog, iets wat naar mijn mening een game meer slecht dan goed doet.
Verder zagen de character models er uitstekend en gedetailleerd uit en later in het Stadium level kregen we behoorlijk indrukwekkende lighting-technieken te zien. Qua detail zit het ook, gewoon zoals je mag verwachten van een Rockstar titel heel erg in orde. Kogelhulzen blijven allemaal op de grond liggen, omgevingen zitten vol met kleine details zoals vitrines met bekers en andere prijzen. Alles komt gewoon heel geloofwaardig over.
De graphics waren over het algemeen heel erg goed, behalve waar ik het eerder over had, maar ik heb er al het vertrouwen in dat dit wel goed komt. Wanneer Max Payne aan het rennen is zie je de kreukels op zijn overhemd bewegen, wat in het echt ook het geval zou zijn. Echte grafische pracht zagen we in in het tweede level, het Favela level in Sao Paulo. Het deed ons nog het meeste denken aan het begin van Resident Evil 5, alleen wel een stukje mooier.
Struiken en bomen die realistisch met de wind meebewegen, smalle straatjes vol met sfeer. In een soort afgebakende speelplaats zagen we jongetjes voetballen en op andere plekken stonden burgers met elkaar te praten. Favela straalt één en al sfeer uit en ziet er verbluffend uit. We hebben overigens ook te horen gekregen dat Favela een speelbare map voor de multiplayer modus zal zijn. Maar vooral mag het gezegd worden dat het een knap staaltje werk is wat ze hebben afgeleverd en dat met zeven jaar oude hardware. En het feit dat dit allemaal op de engine draait waar Rockstar’s Table Tennis op gemaakt was en het daarop volgende Grand Theft Auto IV en Red Dead Redemption, is gewoon gigantisch indrukwekkend te noemen.
De animaties zijn ook van een hoog niveau, Max beweegt realistisch door de levels heen en wanneer hij een trap op loopt zie je hem echt tree voor tree de stappen doen. Wanneer hij cover neemt achter objecten gaat alles heel soepel en zonder problemen. Cover is overigens ook volledig te verwoesten, dus je zal nooit heel erg lang veilig zijn achter een muurtje of pilaar. Niet alleen cover is volledig vernietigbaar, vrijwel alles in de omgeving is te vernietigen. Van lichten tot televisies, cola automaten, ramen, houten balkonnetjes en ga zo maar door.
Net als Grand Theft Auto IV en Red Dead Redemption maakt Max Payne 3 ook gebruik van de Euphoria physics engine en als je dacht dat het gewoon niet mooier dan Red Dead Redemption kon, heb je het goed mis. De physics zijn werkelijk magnifiek in Max Payne 3, nog nooit heb je zo realistisch een vijand zien doodvallen of van een trap af zien tuimelen. Het zorgt gewoon voor een andere ervaring en ziet er fantastisch uit. Ik dacht echt gelijk weer aan de huidige en aankomende third-person shooters die deze physics niet zullen hebben en wat een gemis dat zal zijn. Ook wanneer je een vijand bijvoorbeeld in zijn buik raakt, zal hij er heel anders op reageren dan wanneer je hem door zijn arm of been schiet. Dit allemaal dankzij de Euphoria engine en dit in combinatie met Bullet time is een waar genot om naar te kijken, één en al spektakel. Ook maakt het verschil uit met wat voor wapen je op een vijand schiet, zo zal een shotgun ervoor zorgen dat iemand echt met kracht achterover flikkert en het zal er duidelijk anders uit zien wanneer dit met een handgun of assault rifle gebeurd.
Verder is de A.I. aardig meedogenloos te noemen. De ene vijand komt agressief op je af rennen en de ander blijft veilig achter cover verscholen. Er was een moment dat ik dacht dat ik de perfecte schuilplek had gevonden om vijanden één voor één af te maken, totdat ik ineens van achteren werd beschoten. Een groepje vijanden had dus een flank-techniek gebruikt om mij te omsingelen. Één ding is zeker, Max Payne 3 is een pittige game. Het is misschien maar goed dat de game een soort auto-aim systeem gebruikt, die wel te deactiveren is, anders was het misschien wel iets te uitdagend geweest voor sommige mensen. Iets wat naar mijn mening juist goed is, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven.
Qua audio zat het behoorlijk in orde tijdens onze speelsessie. Zo hoorden we het welbekende Max Payne melodietje tijdens het main menu en werd er gebruik gemaakt van passende muziek bij cutscenes en hectische situaties. De voice acting is zoals we gewend zijn van een Rockstar game uitermate geloofwaardig en van een hoog niveau. James McCaffrey staat wederom garant voor de stem van Max Payne en je zal hem dan ook vaak genoeg horen praten tijdens de gameplay. Vaak om uitleg te geven over de huidige situatie of iets uit het verleden. Persoonlijk vind ik dat dit echt bijdraagt aan de game en dat het heel erg goed is uitgewerkt. Verder praten de vijanden echt in hun eigen taal, wat de geloofwaardigheid ook ten goede komt. Pistoolschoten klinken krachtig en realistisch en het gaf mij ook echt een kick om ze te horen.
En dan natuurlijk , last but not least, een vraag die extreem belangrijk is voor de hardcore Max Payne fans onder ons: Voelt en speelt het nou echt als een Max Payne game? Absoluut, 100% zelfs. Toen Rockstar aankondigde dat ze bezig waren met een derde Max Payne game, waren er een hoop hardcore fans die al huiverden dat het weliswaar een geweldige game zou gaan worden, maar niet een waardige Max Payne game. Niet zo lang geleden liet de ontwikkelaar van Max Payne 1 en 2, Remedy al weten dat ze zéér trots waren op Rockstar met Max Payne 3 en ik sluit me daar gewoon bij aan. Voor zowel de hardcore Max Payne fan en third-person shooter fan is dit een game om naar uit te kijken. Verwacht binnenkort onze review.
Laatst bewerkt: 22 apr 2012