De essentie van voetbal is de verbinding met de bal. Nee, het is niet Johan Cruijff, maar Jon Murphy die deze voetbalwijsheid de wereld in slingert. De Europese PES-teamleider legt uit dat Konami met PES 2013 terug willen gaan naar de basis van het voetbal: het balgevoel. Daarom ligt de focus in PES 2013 op volledige controle en uitgebreide balbehandeling. Vrij vertaald: er wordt op technisch gebied een flinke inhaalslag ten opzichte van de FIFA-serie gemaakt.
Full manual passing, full manual shooting en deft touch dribbling moeten ervoor zorgen dat je meer controle over je spelers hebt. Full manual betekent dat je de bal helemaal in de richting laat rollen die jij met je linkerpook aangeeft door de linker trigger in te houden tijdens het passen of schieten. Volledig 360 graden en met veel gevoel, net zoals dat al enkele jaren in FIFA zit. Daarnaast kun je bijvoorbeeld bepalen of je een trage hoge of een wat snellere middelhoge steekbal geeft, zodat je meer middelen hebt om verdedigers te verschalken.
Deft touch dribbling is een stuk inventiever, omdat het allerlei manieren toevoegt om controle te krijgen over de bal. Zo kunnen spelers met de zool van hun voet dribbelen, met een hakje in de lucht de bal verlengen of de borstkas gebruiken om een bal op de stropdas direct door te kaatsen. Belangrijker dan de losse uitingen van deft touch dribbling is het gevolg: je bent minder afhankelijk van snelle spelers om passeeracties te maken, omdat trage technici als Iniesta hun balbeheersing kunnen inzetten om kort te kappen of panna’s te geven.
De gevolgen van deft touch dribbling merkte ik direct in de demo. Via de rechter trigger kun je deze dribbelvaardigheid gebruiken, bijvoorbeeld om verdedigers af te houden of de bal kort bij je te houden. Ik probeerde met Messi de lompe Pepe te snel af te zijn – en het lukte. Door deft touch dribbling te gebruiken, bleef ik ondanks een paar stevige obstructies toch de bal bij me houden. Zo won ik tijd die door mijn ploegmakkers gebruikt werd om loopacties te maken.
Er zijn ook veel meer animaties toegevoegd aan de game, waardoor spelers beter in staat zijn om tackles te ontwijken, nog net even een been uitsteken om een bal te blokken, of zelfs net als Terry als een torpedo voor de bal te duiken. Het maakt de game een stuk dynamischer en geeft je het gevoel dat medespelers nog meer met je meedenken om een doelpunt te voorkomen – of juist te maken.
Nog meer meedenken ja, want het vorig jaar geïntroduceerde Active A.I. is omgetoverd tot ProActive A.I. Kort gezegd komt het erop neer dat er nog meer naar het tactische aspect van voetbal gekeken is. Verdedigers letten nu bijvoorbeeld erop dat de linies gesloten blijven door te kantelen naar de zijde van het veld waar de bal zich bevindt. Ook letten verdedigers erop dat ze op de lijn van hun teamgenoten blijven staan (en niet zoals Theo Lucius in PES 6 structureel buitenspel opheffen). Vleugelaanvallers proberen ruimte te creëren door in de bal te komen en de flank over te laten voor de opstomende back. Het fijnste is nog wel dat spelers reageren wanneer je de bal afschermt met deft touch dribbling, zodat je ze niet continu hoeft aan te sturen iets te gaan doen. Ze denken zelf na en dat maakt het voetbal een stuk vlotter.
Die vlotheid is wat nog het meest opvalt aan de E3-demo. Er mag zeker nog het nodige gesleuteld worden aan de game, maar PES 2013 speelt nu al best lekker en voelt behoorlijk solide. De welkome technische vooruitgang die geboekt is, zorgt ervoor dat het spelverloop vlot is en het tempo hoog ligt. Spelers strekken zich uit om een slechte pass te verlengen, een schot te blokken of een bal snel door te spelen. Keepers duiken goed naar de hoeken en stoten ballen naar de zijkant, in plaats van voor de voeten van een goaltjesdief. En de scheids? Die geeft genoeg gele kaarten om alle doodschoppen en – schrik niet – ‘professionele overtredingen’ te bestraffen.
Ik walg van de term professionele overtredingen, omdat ik vrees voor misbruik van deze in theorie toffe toevoeging. Naast dat het onsportief is, is het ook dodelijk voor het speltempo als iemand je telkens kan stuiten met een slecht getimede obstructie. Toch denken de mannen van het PES-team dat het geen probleem is. Er wordt immers door de scheids opgetreden tegen spelers die misbruik maken van de mogelijkheid om obstructies uit te voeren. Als spelers te laat instappen voor een onderschepping, krijgen ze minimaal een vrije trap tegen en mogelijk een kaart aan de broek. Bovendien zorgt deft touch dribbling ervoor dat aanvallers allerlei extra manieren hebben om gemene gelekaartenverzamelaars in de luren te leggen. Al met al genoeg voorzorgsmaatregelen, zo denkt het PES-team. Ik heb er mijn twijfels bij, maar de computergestuurde tegenstander in mijn demo was te lief om mijn twijfels te bevestigen danwel weerleggen.
De belangrijkste kanttekening bij PES 2013 is dat de vernieuwingen wellicht niet zo ambitieus zijn. Het is duidelijk dat vooral deft touch dribbling direct een positief effect op het speltempo en de balcontrole heeft, maar de technische inhaalslag is niet direct onderscheidend van concurrent FIFA. Daarom een Cruijffianisme van mij voor het PES-team: de verbinding met de bal wordt goed gelegd, maar de essentie van voetbal maakt nog geen totaalvoetbal. Vrij vertaald: de eerste tekenen zijn goed, maar een gloednieuwe, unieke stap op gameplaygebied zou PES 2013 niet misstaan.
Klik om te vergroten...