Voordelen aan iOS:
-Meer apps in de Appstore.
-Gesloten systeem waardoor je weinig kunt aanpassen maar ook weinig kunt verprutsen.
-Je hebt redelijk snel door hoe alles werkt omdat het simpel is.
Nadelen aan iOS:
-Gesloten systeem waardoor je weinig naar eigen wens kan aanpassen.
-Nieuwe update's zijn meestal minder goed op oudere apparaten (ze worden bijvoorbeeld trager) of missen functie's die je wel bij nieuwere apparaten krijgt waardoor je min of meer gedwongen word om een nieuwer apparaat te kopen.
-Je zit vast aan een lijst met iconen, dus geen dingen zoals widgets.
-Geen echte multitasking (je kunt bijvoorbeeld geen bestand downloaden terwijl je aan het gamen bent met muziek op de achtergrond).
-Je kunt weinig bestanden downloaden of aanpassen, dit moet allemaal via iTunes of je computer.
-Geen vaste terug, zoek en opties knop waardoor ze in elke app weer ergens anders zitten.
-Je kunt geen flash bestanden afspelen.
Voordelen aan Android
-Je zit niet vast aan iTunes.
-Je kunt op je homescreen 'widgets' zetten (bijvoorbeeld een widget die het nieuws en het weer laat zien en een widget waarmee je muziek kunt afspelen), waarbij je met iOS aan een lijst met iconen vastzit.
-Custom roms (aangepaste versie's van de fabieks software of een aangepaste versie van de standaard versie die Google levert om de tablet/telefoon bijvoorbeeld sneller te maken, eerder toegang te krijgen tot nieuwe software versie's of alles er heel anders uit te laten zien).
-Uitgebreide notification bar (je kunt bijvoorbeeld 'toggles' erin zetten, bijvoorbeeld een om je Wifi aan of uit te zetten en een netwerk te kiezen of een om de felheid van het scherm aan te passen).
-Apps zijn goedkoper en er zijn meer gratis apps.
Nadelen aan Android
-Fragmentatie (er komen bijvoorbeeld nog telefoons uit met Android 2.3 terwijl Android 4.0 al lang uit is en update's duren meestal lang als je een telefoon/tablet waarvan de fabrikant de software heeft aangepast).
-Het duurt langer totdat een app is ontwikkeld voor Android omdat er veel verschillende apparaten zijn.
-Minder apps in de Playstore.
Ik kan bij wijze van spreken nog wel 100 argumenten verzinnen waarom je voor de Asus of voor de iPad zou moeten gaan, maar als ik zou mogen kiezen zou ik voor de Asus gaan.
Laatst bewerkt: 16 jun 2012