Prometheus
Ik las hier ergens "Love it or hate it", dat is denk ik de juiste bewoording. Laat ik beginnen met het onbetwistbare feit dat het visueel watertanden is bij deze film. De film is duister en beklemmend, omdat het op momenten erg confronterend en hard is. Het gekke is dat het detailniveau zo compleet in beeld komt, terwijl de grote lijn altijd vaag blijft. Als ik alle kritische reviews (ook hier) lees, dan stuit ik vooral op de vraag "waarom?" over bijna alle aspecten van de film.
De film behandelt de vraag der vragen, "waar komen wij vandaan?". En de meeste science fiction films en novels bieden een prima platform om daar een eigen interessante draai aan te geven. Prometheus verraadt halverwege echter al de clou; we kunnen het nooit weten. De mens is altijd gedreven door nieuwsgierigheid, maar op dit soort fundamentele vragen zal ze enkel nieuwe vragen vinden; als zij ons gemaakt hebben, wie heeft hen dan gemaakt?
Ik lees dat mensen vraagtekens stellen bij sommige scènes, als in wat is de toegevoegde waarde? De kracht zit hem juist in al die scènes die zo gruwelijk suggestief zijn in wat er is gebeurd of wat de motieven van alle characters zijn, maar nooit hard het antwoord geven. De kracht van film is juist dat het zo sterk naar een conclusie werkt die eigenlijk weer een vraag blijkt te zijn. Het is verfrissend, zo'n film die eens niet alle kaarten op tafel gooit aan het eind.
Neemt niet weg dat sommige scènes op het randje van cliché liepen.
7,5