Eigenlijk is het nog te vroeg voor een oordeel, maar ik geef toch mijn eerste indrukken (na zo'n 30 min. spelen).
+ Het eerste wat me meteen opvalt is dat de schoten, zelfs met assisted aan, beter te plaatsen lijken te zijn dan in PES 2012.
- Er zit een wereld van verschil tussen manueel- en assisted schieten. Daar kaart ik meteen een -in mijn ogen- groot/klein minpunt aan. Het verschil lijkt namelijk té groot te zijn. Op assisted kan je weliswaar beter geplaatst richten dan de 2012 incarnatie, maar in manuele modes moet je alles zelf doen. Nu denken jullie wellicht van, eehmm ja, logisch toch? Ja en nee.
In PES 4/5/6 leek het alsof de assisted mode (weet niet eens meer of deze toen al bestond, shame on me) 'een stukje lager' stond. Hierdoor kon je, met een beetje hulp, fantastisch schieten maar verlangde het wel inzicht/vaardigheden van de speler. Die zelfde spelers zullen nu merken dat bepaalde schoten op assited wel erg rap richting de hoeken vliegen, maar dat tegelijkertijd de meest simpele intikkertjes op manueel worden gemist.
De balans tussen beide modes (assited en manueel) is niet goed/niet voldoende uitgewerkt. Het verschil is te groot.
Konami, zet het 'assisted gebeuren' een stapje lager, en je wint in ieder geval mij weer terug als PES veteraan zijnde.
Edit: Iets over de animaties. Het zijn er meer dan in voorgaande delen. Zeker ten opzichte van PES 4/5/6 (ik weet het, golden oldies). Maar het mag van mij nét iets vloeiender zijn, bring back PES 4/5/6 wat dit betreft (hoewel de aanwezige trucjes/schijnbewegingen vloeiend verlopen, dus dit maakt weer het nodige goed).
Ik ben ieder geval positiever dan bij de voorgaande 5(!) edities. Konami, stel me alsjeblieft niet teleur bij de retail versie door de goede dingen weer te verpesten
Klik om te vergroten...