Nieuwe details over Far Cry 3 onthuld
Met het verschrijden van de tijd komt er steeds meer nieuws over Far Cry 3 naar buiten. In een interview met Kokatu is Dan Hay, gameproducer van Far Cry 3, erg scheutig geweest met nieuwe details. Wij sommen er wat voor jullie op:
- Het vriendensysteem van Far Cry 2 komt niet terug. Je zult geen computergestuurde buddy’s meer hoeven te reanimeren.
- Pyromaantje spelen keert terug. Zet een stuk heide in de fik en de vlammen grijpen ouderwets vrolijk om zich heen.
- Er zal een fast-travel systeem zijn.
- Dweilen met je AK-47 open zal het niet meer worden. Iedereen blijft gewoon hartstikke dood zoals het hoort. “Je bezoekt een locatie, schakelt iedereen uit en nu is deze plek ook definitief van jou”.
- Wapens roesten niet meer.
- Geen malaria-pillen meer. De ontwikkelaars hebben hier blijkbaar veel kritiek over gekregen na Far Cry 2 en zij hebben geluisterd.
- De hele game speelt zich af op een eilandengroep. Meervoud dus. Wat zij bedoelen is dat de singleplayer, multiplayer, vier speler co-op en ‘player-vs-player battle’ zich allemaal op een afzonderlijk toegewijd eiland afspelen.
- De in-game editor geeft iedereen de mogelijkheid om zelf eilanden en maps in elkaar te schroeven. Hoe geweldig is dit?
Op een aantal van deze beslissingen gaf Dan Hay nog een nadere, tot de verbeelding sprekende, toelichting. Ondanks de afwezigheid van malaria en roestende wapens, is er zorg voor gedragen dat jij je nu ook niet meteen helemaal het mannetje voelt. “Wij willen dat wanneer je iets oppikt, je nu ook meteen de volledige mogelijkheid voor het gebruik van dit wapen hebt. De vraag is alleen of je wel de benodigde vaardigheden en ervaring al bezit. Jason is uiteindelijk een doodgewone jongen, niet iemand met een militaire opleiding”, meldde Dan.
“Wanneer hij een wapen opraapt, zit hij er eerst maar wat mee te knoeien. Daarna heb je zoiets van ‘whoa, ok, ok’ voor je vertrouwd raakt met de notie dat je nu een AK-47 in je handen hebt, en beseft dat je nu in staat bent mensen om te leggen. Maar in het begin beschouw je het alleen als een noodzakelijk kwaad om te overleven, niets meer. Dit gevoel is iets dat we nadrukkelijk willen overbrengen, het gevoel dat jij een slachtoffer in dit alles bent. Later, wanneer jij begint te groeien, en ok, een beetje aan het doordraaien bent, merk je dat je overstapt van iemand ‘kunnen’ vermoorden, naar het doelgericht aanvallen van groepen, met een vooropgezet plan en een helder doel voor ogen.”
Als uitsmijter heeft hij ter begeleiding hiervan een ronduit filosofische metafoor bedacht voor wat de game wil ‘zijn’. “Ken jij dat gevoel wanneer je voor het eerst uit huis gaat en je naar je ouders kijkt en denkt: ‘Zij snappen er niets van,’ en dat je dan naar je vrienden kijkt en denkt: ‘Dit zijn mijn vrienden voor het leven.’ En dan vijf jaar later, kijk je op dit moment terug en heb je zoiets van ‘What the hell? Mijn ouders waren zo achterlijk nog niet, integendeel eigenlijk, en hoe lullig dit ook klinkt, sommigen van mijn vrienden waren eigenlijk maar een stel sneue lamzakken.’ Dat gevoel willen we vangen met dit spel. Die levenslessen waar je normaal vijf of tien jaar over doet en nu noodgedwongen in twee maanden door je strot krijgt geduwd op een waanzinnig eiland.”
En dat is dat. Dus hoe staat het ermee? Ben jij al bereid de releasedatum van Far Cry 3 als nationale feestdag voor te stellen in de Tweede Kamer, of hebben deze ambitieuze vergezichten van de ontwikkelaar weinig vat op jou?
Klik om te vergroten...