Hobbit gekeken bij nachtelijke première. Erg vermakelijke film, maarrrrr...
hij viel toch wel erg tegen. Personages waren er teveel om ze goed te introduceren. De introductie (het stuk voordat ze op reis gaan) duurt echt gewoon veel te lang en uitgerekt, en veel stukken vond ik er wel erg 'cmputer' uitzien. Het mooie aan LOTR vond ik bijvoorbeeld dat veel van die orcs echt leken (doordat het gewoon mooie pakken, schmink was, maskers ed.) en in the hobbit zijn ze in dit opzicht echt over de top gegaan. Daarbij weet ik niet of ik de meerdere schermen per seconde nou een toevoeging vond of niet. Aan de ene kant zag het heel natuurlijk, bijna als een natuurdocumentaire, aan de andere kant vielen juist daardoor teveel stukken op die met de computer waren gedaan. Had soms het gevoel dat ik daardoor een soort Beowolf zat te kijken door die vele effecten die zo opvielen wat geen compliment is.
Verder inhoudelijk, vond ik dat Radagast wel wat meer aandacht kon gebruiken, vraag ik me af of hij terugkomt in deel 2, ik mag hopen van wel anders wordt een stuk van het verhaal gewoon afgekapt, en wordt in de silmarion juist gesuggereerd dat Radagast verantwoordelijk was voor de communicatie met de Arenden (zoals de vlinders in deze film en de volgende) terwijl hier Gandalf weer de credits krijgt (net zoals in LOTR). Tevens probeerde de film wel heel nadrukkelijk een link te leggen met LOTR, iedereen kreeg een bijna verplichte cameo, grapjes die bekend voorkomen, het hele sauron gebeuren (de necromancer). In the hobbit als boek speelde dit (het gevaar wat hij kon vormen ed) allemaal veel meer op de achtergrond en werd er, als ik me goed herinner, niet eens naar sauron gerefereerd in het boek.
Al met al, een leuke film, waarbij ik vooral de opening (eerste 10 min) eigenlijk zal onthouden, wat ik eigenlijk het beste van de film vond. Ik denk dat deel 2 en vooral deel 3, net zoals bij LOTR echt spektakel zullen worden, maar na dit deel gezien te hebben kan ik me niet onttrekken van de gedachte dat dit een beetje een uitgemolken film is, die in één uur ook verteld zou kunnen worden waarna ze meteen naar het 'echte' werk konden gaan.
6.5-7