WTF boeit het dat 't er staat? Vind het zelf handig wanneer ik het bij anderen zie.
En o ja, Het Bombardement.
Eindcijfer: 4,5/10
Pluspunten:
Professionele productie
Minpunten:
Vreselijke opbouw
Teleurstellende climax
Cliché personages
Simpele special effects
Slecht acteerwerk
Review:
Pff... wat een vreselijke film. Echt tandenknarsend moeilijk om uit te kijken. Had voor het eerst het idee om weg te lopen uit de bioscoop.
Het verhaal draait 85% van de film om de opbouwende liefdesrelatie tussen Vincent en Eva, een arme sloeber en een rijke dame. Wanneer het het daadwerkelijke bombardement volgt, gebeurt er niets dat hun 'strijd' mooi maakt.
Het bombardement zelf wordt veel te simpel in beeld gebracht. De gevolgen die je ziet zijn brandende gebouwen en een enkele dode, verder niets. En vervolgens monoloogt een bejaarde Vincent er over heen: "Als ik het over zou kunnen doen, zou ik het net zo over doen." WAAAAAT?! Het bombardement opnieuw mee willen maken voor een liefje dat dood gaat? For real?
De liefde tussen Vincent en Eva wordt helemaal niet mooi of boeiend in beeld gebracht, waardoor ik dit echt niet snapte. Vind het best wel respectloos over de gebeurtenis zelf.
Daarnaast is het hele subplot met de verloofde van Eva suf (en ook heel cliché). Zitten er echt grote fouten in de film (een door een vliegtuig beschoten auto vol kogelgaten is hier opeens van hersteld) en worden de gevolgen en nasleep van het bombardement te weinig belicht. Ook het leven na de het bombardement van Vincent wordt nauwelijks getoond. Pff...
Jan Smit speelt slecht. Ligt nog niet eens per se aan hem denk ik, de dialogen waren simpel en vlak. Ik zou Jan Smit best nog eens op het witte doek willen zien, hij heeft er zeker de uitstraling en houding voor. Als hij een niet-zoetsappig personage mag spelen, geloof ik best dat hij boeiend kan acteren. Zeker voor Nederlandse begrippen.
Enfin... slechte film dus.