1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Films] Algemeen [Deel 27]

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Fiasco, 9 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    8.901
    Leuk Bevonden:
    3.280
    Nee

    Video: 720x304 @bitrate 1700 2pass
    Audio: English AC3 2.0 Stereo
     
  2. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Damn, doh. 8)
     
  3. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    The Hobbit (2012)

    Het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat de laatste Lord of the Rings film uitkwam. 10 jaar. Toendertijd heb ik bijna verplicht de trilogie eens uitgekeken, maar afgezonderd van Helm´s Deep was er geen nieuwe Tolkien fan in mij geboren. Nu The Hobbit in de zalen draait ben ik wederom maar weer verplicht met vrienden gaan kijken of het dit keer misschien anders zou lopen.

    Allereerst de aanpak van de film: als mij iets duidelijk is, is dat Peter Jackson iemand is die kosten noch moeite wil besparen om zijn verhaal te kunnen vertellen. Het voordeel hiervan is dat al zijn films van het scherm afspatten. Het nadeel is dat Peter Jackson niet weet hoe het is om een ingetogen film te maken. Omdat hij al vroeg in de kans kreeg om met The Fellowship of the Ring een major blockbuster te maken, heeft hij nu een stijl ontwikkeld die ook enkel geschikt is voor blockbusters. The Hobbit (het boek) is daarentegen gewoon een ‘simpel’ losbandig fantasy noveltje van Tolkien van slechts 250 pagina’s dat ‘gewoon’ het verhaal verteld van 14 dwergen die hun thuisland Erebor willen terugveroveren op een machtige draak genaamd Smaug.

    Op het eerste gezicht klinkt het dus alsof het script alle ruimte heeft tot een epische invulling, maar ik heb serieus (ook na het kijken) grote vraagtekens bij de keuze voor 3 films en niet 2 of zelfs 1. Vooral het feit dat zelfs de luchtige conversaties flink worden opgeblazen zat me meer dan dwars. Wat mij echter nog meer stoorde is dat de dialogen en het script zelf gewoon nog redelijk simplistisch en basaal van aard zijn. De humor in The Hobbit is bijvoorbeeld veel nadrukkelijker aanwezig dan in de Lord of the Rings trilogie, wat regelmaat botst met opvolgende scenes en de algehele indruk die de film probeert te wekken. Daarbij opgeteld is de banale humor in de film ook niet echt aan mij besteed, het is meer dan eens nogal flauw. Men neme Radagast, waarbij ik eerder het idee heb dat hij vrolijk uit de Smurfen set is komen lopen.

    Maar toch, het verloop van de film en de epische opzet hebben ook hun charme. De odyssee van het gezelschap is echt spectaculair in beeld gebracht en dit zorgt ervoor dat film zeker lekker wegkijkt. Hoogstens het begin (in The Shire) is iets langdradig, maar daarna komt de film in een positieve flow. De manier waarop het verhaal verteld wordt bevalt mij ook prima. Zo nu en dan een flashback waarin de dwarves of Gandalf vertellen over oude mythen (zoals het verlies van Erebor) zijn lekker afwisselend en gewoon prima in beeld gebracht.

    Wat verder uitsteekt in de film is de sterke CGI en strakke actie. Waar de CGI mij echt compleet wegblies, vind ik de actie zo nu en dan net wat te snel. Vooral het gedeelte in de Goblin mine is van dusdanige snelheid dat ik meer het gevoel had dat ik oppervlakkig toeschouwer was in plaats van dat ik alles aandachtig kon volgen. Maar misschien hoort dat ook wel een beetje bij zo’n massaal gevecht.
    De CGI en alle animaties zien er werkelijk verbluffend uit. Ik word blij van het feit dat we anno 2012/2013 eigenlijk alles kunnen creëren wat we willen. Ok, het kost uiteraard een flinke duit, maar de mogelijkheden binnen het fantasy genre zijn nu eindeloos. Ik kan dan ook niet wachten wat Peter Jackson met de andere 2 films gaat doen. Sowieso ben ik al benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren, want als je het einde ziet met The Lonely Mountain vraag je je toch af hoe ze dat nog gaan uitrekken.
     
  4. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Dude. Als JeePee deze reactie maakt (zie quote onder) dan is het niet meer dan terecht dat hij daarvoor door de mods 'aangepakt' wordt. Het is beledigend en nergens voor nodig en zeker niet de eerste keer. Vind je het écht onbegrijpelijk?

    @Tyrant: Goed gezegd! Ik denk ook zo over de film, behalve dat ik de drie films wel zie zitten. Ik vind de start wat traag, maar wél mooi. Ik heb vorige week het boek opnieuw gelezen (al was ik veel vergeten) en ik snap wel dat er drie films komen. :9
     
  5. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Oslo, August 31st (Joachim Trier, 2012)

    [​IMG]

    Een Noorse mid-dertiger is ernstig depressief en zojuist klaar met zijn afkickprogramma. De film beschrijft die dag.

    Erg rauw en indrukwekkend. Weer zo typisch Scandinavisch. Wat mij betreft een van de beste films die ik uit 2012 gezien heb. Waarschijnlijk de beste als ie wat bezonken is.
     
  6. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.432
    Leuk Bevonden:
    17.525
    Keek je HFR 3D?
    Ben idd ook erg benieuwd wtf ze met 3 delen moeten doen.
    Helemaal als je bedenkt dat dit deel bijna 3uur duurde, volgende wss weer ook en de derde ook..
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Nee gewoon 24p en geen 3D
     
  8. scarluuk

    scarluuk Hail me!

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    7
    Willen jullie echt dat ik hier op in ga?
    Of krijg ik dan weer te horen dat ik uit dit topic moet blijven vanwege de ego van Remco en JeePee waar ik schijnbaar ook enorm veel mee te maken heb?

    Ik laat het maar achter me, want schijnbaar wordt het toch niet gewaardeerd als ik voor hun op kom dus wat heeft het dan nog voor zin?


    @Tyrant, Het langdradigheid met the Shire viel toch wel mee?
    Vond het stuk met Gollum juist net te lang duren, er is epische spanning bezig daarboven en we krijgen een veel te lang dialoog tussen Bilbo en Gollum.
    Wel episch though, maar net te lang.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Moet zeggen dat ik een permban ook way overdreven vind, ik zie in voetbaltopics veel hardere woorden vallen.

    Maarja dit is niet de plek om dat te discussiëren.

    @hobbit: ik vind het vooral langdradig omdat ik dat boek niet gelezen had en dus zoiets had van 'waarom zijn al die dwergen er'. Het werd echt laat duidelijk wat hun intenties waren... Ik zat ook steeds van 'vertel het die arme Bilbo dan ipv hem kaal te vreten'.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2013
  10. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.432
    Leuk Bevonden:
    17.525
    Binnenkort Dredd checken. Ook maar ff checken waarom Pim dan de slowmotions nergens op vond slaan. :+
     
  11. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.811
    EN DAN IN HOOFDLETTERS TYPEN DAN KRIJG JE EEN BAN JONGEN
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Michael Clayton (2007)

    Michael Clayton verteld het verhaal van misstanden in de juridische sector en wat voor invloed wroeging op het geweten krijgt. Alhoewel het verhaal prettig in elkaar steekt had ik constant het idee dat ik deze film al 4x had gezien, want het is allemaal niet bijster origineel natuurlijk. Maar uiteindelijk is het juist de invulling die de doorslag geeft.

    Clooney zet namelijk een ijzersterke Clayton neer, en de regie van Gilroy is ingetogen en geeft toch de atmosfeer van het harde business wereldje goed weer. Daarnaast speelt vooral Wilkinson een erg sterke rol. Het eerste uur van de film verwonderde ik mij dan ook over het feit dat de film vanuit het oogpunt van Clayton werd gespeeld en niet vanuit Wilkinson, maar later voelde dat al weer wat logischer aan.
    Vooral de donkere editting beviel mij goed. Als een soort metaforische wolk hangt er constant een donkere ruis over de scenes, wat de film veel harder en kouder maakt, en dat gaat perfect samen.

    Het subplot met de persoonlijke drama’s van Clayton kan ik echter niet goed plaatsen in relatie tot de rest van de film, behalve met het feit dat Clayton genoeg heeft van ‘alles’. Daarnaast vond ik de meerwaarde van het knippen in de chronologische volgorde van de film niet duidelijk genoeg om op waarde te schatten, het voelde meer aan als een truc.

    Het is daarnaast erg jammer dat we verder geen inkijk krijgen in de persoonlijke worstelingen die meerdere karakters moeten doormaken. Van Wilkinson hebben we al snel door dat zijn geweten al snel zo hoog opspeelt dat hij redelijk krankjorum wordt, maar zowel de vrouwelijke advocate van U/North (Swindon) als Clayton zelf vind ik hier wat minder in uitgewerkt. Swindon heeft hoogstens een scenetje op het toilet waar het allemaal wat teveel lijkt te worden, maar vooralsnog plaats ik dit meer als zorgen voor het bedrijf/baan dan dat ze daadwerkelijk lijkt te beseffen dat het bedrijf wat ze vertegenwoordigt is vergiftigd is tot het bot. Het is mij dan ook een groot vraagteken waar de Oscar vandaan komt.

    Toch is de 2e helft van de film erg goed. De spanning is duidelijk aanwezig en ontwikkelt zich ook duidelijk tot een climax. Wel moet worden gezegd dat dit einde een beetje anti-climax aanvoelde (met het telefoontje), maar dit nemen we maar voor lief.

    Echter heb ik nog een klein vraagteken,
    en dat is waarom Clooney bij de paarden ging kijken? Was dit gewoon omdat hij er tussenuit moest? Wel toevallig dan. Des te meer omdat in dat boek van z’n zoon een plaatje stond van 3 paarden bij een verlaten boom. Had gehoopt dat we als kijker hier nog een geniale hint zouden krijgen, maar helaas…
     
  13. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.432
    Leuk Bevonden:
    17.525
    Het is nog echt zo :lol:
    Wat vond men hier van taken 2? Vond het een vreselijke incasher.
     
  14. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ik vond de slomo in Dredd wel wat te lang duren af en toe. En het klopt ook niet. Dat zal je wel zien op het einde.

    Verzonden vanaf mijn smartphone.
     
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Film was zeker te simpel voor jou?
     
  16. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik vond het begin tof, 2000 A.D altijd leuk gevonden en ik vond het geen slechte uitvoering van die setting. Komt natuurlijk ook door die film met Stallone,. een betere Dredd is al snel gevonden

    maar toen de film zeg maar qua actie echt op gang kwam en het voor mn gevoel alleen nog maar actie werd verslapte de aandacht en ben ik wat anders gaan doen

    Dat had ik met the Raid btw een stuk minder. Weet niet waarom, zal wel zijn omdat die film lekker rauw is en Dredd toch een stuk gelikter oogt
     
  17. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Goeie review. Ben het wel met je eens op de meeste punten. Over de laatste zin: het was nog wel echt een rot eind naar die berg, hij lag echt in de verte nog. Maarja als Gandalf die vogels gewoon op het begin er al bij hadden geroepen was iedereen al lang weer thuis. :+
     
  18. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Tsja dat geld voor LOTR ook, snap niet dat hij niet direct wanneer hij de ring vind een mot naar Gwahir stuurt zodat die de ring ff in mount doom kan gooien, ben je voor t eten weer thuis :+
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Haha ja dat is helemaal erg :9

    Moet wel zeggen dat The Hobbit mijn interesse voor de Lord of the Rings lore heeft aangetrokken. Want het lijkt toch allemaal verrekte veel op Elder Scrolls enzo (al is Elder Scrolls nog iets toffer...). Gisteravond dus maar 'ff' The Fellowship of the Ring aangezet, Extended Edition. Gestopt waar ze net Moria ingaan. Ik heb nu zo een beter beeld van die shit, ik was namelijk met een gast die echt al die boeken had gelezen en echt alles wist te vertellen etc. Maar nu ik The Hobbit heb gezien snap ik alles ook veel beter. Want ik weet nog wel toen ik Fellowship of the Ring voor het eerst keek vond ik het allemaal maar saaie boel. Nu realiseer ik me dat er echt een hele wereld en boek achter zit.

    Als ik maar geen fan word :+
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2013
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.432
    Leuk Bevonden:
    17.525
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina