Het is blijkbaar wel GDDR5 omdat de videochip en de processor het geheugen delen.
Er zit namelijk een APU (CPU en GPU op één chip) van AMD in, die kun je ook voor laptops/pc's halen alleen is de GPU die er in zit krachtiger dan de GPU die in de APU's voor pc's/laptops zit (volg je het nog?
).
Dan is 8GB eigenlijk wel wat weinig op lange termijn, de rest van de specs zijn zeker ook niet mis maar ik ben bang dat ze over 2 a 3 jaar al tegen de lamp aanlopen omdat de PS4 dan niet meer krachtig genoeg is (ook omdat ie pas eind 2013/begin 2014 te koop is).
Ik denk dat je voor 500 euro al een pc kan bouwen die net zo krachtig is al de PS4 (maar dat is nu nog wat moeilijk inschatten omdat het nog niet bekend is hoe krachtig de GPU is).
Nu is dat natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je met een PC veel meer kunt en omdat ze games voor consoles beter kunnen optimaliseren.
Als je in 2005 een PC wou bouwen die net zo krachtig was als de Xbox 360 was je echt een stuk meer kwijt, en dat baart me toch wel een beetje zorgen, helemaal als de tijd tussen de release van een nieuwe generatie consoles niet kleiner word.
Ik wacht zelf nog even af hoe duur de PS4 word, wat MS gaat doen, welke exclusives er voor de next-gen consoles komen en wat mijn vrienden gaan kopen voordat ik besluit of en welke console ik ga halen.
Klik om te vergroten...