Heb er dus eens over nagedacht
Ik denk dat het goed zou zijn wanneer de puntenverdeling van race 1 inderdaad meer op race 2 gaat lijken (met wat grotere verschillen tussen 1,2,3,etc.).
Bijvoorbeeld
(Heb voor het gemak even de uitslag erbij gepost
Nu heb je namelijk de situatie dat eigenlijk het enige wat eigenlijk écht telt is dat je race 2 wint, want dat is eigenlijk de enige race waar je echt verschil met je concurrenten kan maken. Allemaal heel leuk en aardig: kwalificatie en race 1 winnen, maar eigenlijk schiet je (Suzuka: zie miJ) niet gek veel mee op.
Stel dat ik race 2 win (25 pt), dan hoef ik slechts 6 puntjes (lees: 5e finishen in race 1 en de kwalificatie gewoon verprutsen) extra te scoren in race 1 + kwalificatie om gegarandeerd als beste of (in het slechtste geval) als gedeeld beste te eindigen qua punten die dag, dan scoor ik namelijk 25 + 6 = 31 punten. Immers, wanneer mijn concurrent dan maximaal scoort dus 2e finisht in de hoofdrace en verder alles wint dan verdient die nu ook 18+10+3=31 punten. Wanneer je de kwalificatie en race 1 wint, en dus achteraan start in die belangrijke hoofdrace, dan is het haast ondoenlijk, ik spreek uit ervaring, om die nu zo belangrijke race 2 te winnen.
Dat leidt ertoe dat het met het huidige puntenregime aantrekkelijk is om álles op de hoofdrace te zetten. Dat wil zeggen, race 1 en de kwalificatie zo inrichten/opofferen dat je voor de hoofdrace een heel goede uitgangspositie hebt. Dat kan dus inhouden: allerlaatste eindigen in de kwalificatie ('verlies' je in het slechtste geval slechts 3 puntjes mee, maar het scheelt wel 6 à 7 startplekken naar voren voor de belangrijke hoofdrace) en 'top 5' als (reeël en haalbaar) doel voor race 1. Dan heb je daar al 6 puntjes gescoord, én een heel goede uitgangspositie voor de hoofdrace.
De huidige puntentelling in race 1 devalueert denk ik dus eigenlijk niet alleen het belang van race 1 een beetje, maar ook die van de kwalificatie. Door goede resultaten in de 1e race meer te belonen wordt voorkomen dat de eerste race en/of de kwalificatie op een te tactische manier worden benaderd denk ik!
------------------
Gezien het verloop van de eerste racedag heb ik natuurlijk 'belang' bij een andere puntentelling van die dag, dus ik stel voor om het voor de afgelopen race gewoon te laten zoals het was, en te overwegen 'mijn' voorstel vanaf volgende week toe te passen!
Zoals gezegd, ik heb er even over nagedacht
Haha, dankje! Beetje GTA-1 stijl he. Vind dat zelf altijd wel een mooie positie om dingetjes op terug te kijken
Tenks, telt koffie ook als doping .
Laatst bewerkt: 30 mrt 2013