Catalunya school race-report.
Dit was weer zo'n gekke race met tegenslag en ook een dosis geluk.
Kwalificatie: Keurig op tijd in de lobby en op het moment van de start werd ik uit de lobby gegooid. Vermoedelijk internet probleem. Jammer van de verloren extra punten.
1e Heat.
Helemaal achteraan gestart. Wist dat het moelijk ging worden om in te halen.
En dat klopte ook.
Ik moest erg pushen en verloor veel tijd om veilig in te halen.
Wel af een toe licht kontakt gemaakt tijdens aandringen.
Ik moest alleen bij JoeWie en Asjemenou stevig aandringen omdat zij zich goed verdedigden.
Ik had toen trouwens nog niet helemaal door dat er een nieuwe rijder meedeed.
Ik dacht nog JoeWie? Huh?!
Aangenaam verrast door zijn race-skills. Was duidelijk te zien dat hij wist wat er rondom hem heen gebeurde op de track.
Hij werd niet nerveus van het stevig aandringen.
JoeWie maakte maar een enkel foutje waardoor ik voorbij kon komen.
Een ronde daarvoor tikte ik JoeWie iets te hard aan in de 1e bocht waardoor hij uit balans raakte en een slechte exit had.
Ik besloot om mijn inhaalpoging af te breken en ging van het gas af om JoeWie gelegenheid te bieden om weer op snelheid te komen zodat ik weer een nieuwe poging kon wagen.
Uiteindelijk toch een middenmoot klassering in heat 1.
Gezien de onfortuinlijke omstandigheden van een disconnect bij de qualifying en de daarbij behorende start achteraan toch een fantastische 1e heat gehad. Lekkere gevechten gehad met JoeWie en Asjemenou om naar voren te komen .
2e Heat.
Weer een overwinning die ik niet meer had verwacht.
Ik wist dat ik bij de start vanaf plek 4 echt een of twee plaatsen moest winnen om kans te maken op een podium en om race-incidenten te vermijden.
Dat lukte tijdens de start.
Aan het begin van ronde 2 reed Rovaro voorop die daarna zich volgens mij verremde bij de 1e bocht en daardoor een slechte exit had waarvan ik kon profiteren.
In de U-turn daarna stuurde ik op de racelijn naar binnen en remde af. Ik zag opeens Rovaro links van mij naar mij toe schuiven. Ik stuurde nog iets naar rechts maar het was al te laat en kreeg een licht tikje in de linker flank zonder al te veel verlies in exit speed.. Alleen wat bodyschade wat de auto wat onstabiel maakte tijdens het insturen in de laatste snelle bocht..
In mijn spiegel zag ik daarna chaos ontstaan doordat Rovaro spinde of werd aangereden.
Ik werd toch nog nerveus omdat er een herstart werd voorgesteld.
Daarna begon Freaky aan te dringen vanaf plek 2.
Ik moest nog even wennen aan het rijgedrag van mijn beschadigde Peugeot en reed een aantal ronden op safe. Doordat ik moest verdedigen kon ik toch mijn eigen racelijnen niet volgen.
Ik kon gelukkig alle aanvallen van Freaky afslaan.
Mede omdat hij geen grote risico's nam en niet over de limit pushte om in te halen.
Op een gegeven moment zat ik in mijn ritme en was Freaky juist uit zijn ritme gehaald.
Ik kon een gaatje slaan en mijn eigen racelijnen rijden. Ik ben met een veilig buffer als eerste over de finish gekomen in de tweede heat. De (on)geluksfactor speelde een grote rol.
In ieder geval met een goed humeur mijn nachtdienst ingegaan.
Laatst bewerkt: 11 apr 2013