[XOne] Xbox: A new generation revealed

Discussie in 'Games' gestart door Flavourlicious, 24 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flavourlicious

Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

Leuk Bevonden:
    1.409
    zoiezo betwijfel ik of er games gaan zijn die echt veel voordeel hebben aan ddr5. Veel games lopen op max settings prima op 4 of 6 gig aan ddr3. En dat is met een zwaardere windows op de achtergrond.

Ik denk dat games nooit de totale hoeveelheid en snelheid aan ddr5 van de ps4 gaan benutten omdat dat gewoon niet nodig is. Als of je een auto hebt die 300 kan, maar de snelheids limiet is 120.

2. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Das toch geen vergelijking??8)

je hebt wel een punt denk ik hoor, vooral als het op multiplatform titels gaat, maar met de first party games en de 3rd-party exclusives zullen we toch echt wel het verschil zien (net zoals dat nu bv ook het geval is).

3. Flavourlicious

Leuk Bevonden:
    1.409
    Moest even snel wat verzinnen joh! :+ Maar goed. Maat van mij kan BF3 op full draaien met 4 gig aan ddr3. wtf moet je met 8 gig aan DDR5

4. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ja maar dat is nu. Een console moet wel 8 jaar verder kijken. :)

5. Flavourlicious

Leuk Bevonden:
    1.409
    De huidige xbox heeft trouwens slechts 512 mb aan ram en kijk waar we nu zitten! 8) GTA V is enorm en ziet er echt goed uit (okee zijn screens, maar er zijn genoeg games te noemen die bizar zijn voor die hoeveelheid aan ram). lijkt me dat 8 GB aan DDR3 wel genoeg is om 8 jaar mee door te komen. :)

6. Raafie

Raafie GT: Raafie

Leuk Bevonden:
    677
    Inderdaad, kijk bijvoorbeeld naar BF3. Die graphics zijn eigenlijk echt wel goed voor zo'n oud apparaat . Kan je nagaan wat die 8gb's gaan doen.

7. xboxlol

xboxlol Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    Je vergelijking klopt niet helemaal.

- Een PC heeft ook nog grafisch geheugen, GDDR, dat foutgevoeliger en duurder is, maar vele malen sneller is dan DDR geheugen. Waar een PC bijv. 6GB aan RAM DDR5 geheugen heeft, heeft je grafische kaart 2 tot 4GB aan GDDR5 geheugen. De nieuwe Xbox en PS4 moeten het doen met een geheugen pool van 8GB aan GDDR5 of DDR5 geheugen.

- Games gaan deze snelheid nooit gebruiken? Onzin. Vergelijk Xbox 360 launch titles met de games die we nu hebben. Als de Xbox voor het tragere DDR5 geheugen gaat, loopt hij op een gegeven moment harder achter als de PS4.

- Je verglijking klopt daarbij niet aangezien games telkens steeds verbeteren in grafische kwaliteit, waardoor er steeds een hogere bandbreedte nodig is. Je zult nog altijd minimaal 30 frames per seconde willen, met steeds meer grafisch geweld. Snelheidslimieten worden daarintegen niet elke 18 maanden verdubbeld. :emo:

Dat heeft te maken met optimalisatie. Het grootste probleem bij deze kwestie is hoe console games gemaakt worden. In plaats van een game te maken en dan daarvoor systeemeisen te maken. Kijkt men hoever men de console kan pushen. Men ontwerpt de game voor wat de console kan, niet wat men allemaal in de game wilt stoppen. Het nadeel is dat als straks de PC of PS4 als hoofdplatform gekozen word, ze dingen moeten schrappen voor de Xbox omdat hij het niet aankan.

Verder heeft RAM niks te maken met de grootte van de gamewereld. Je hebt namelijk opslag en geheugen. Opslag zijn je discs en je harde schijf en daar staat alle content op. Echter, kun je programma's niet direct draaien vanuit deze opslag omdat het veel te langzaam is. Daarvoor is er geheugen. Super snel, direct in verbinding met de CPU en GPU om zo met gigabytes per seconde data over te brengen naar de processoren. Alles wat "draait" op het moment in de wereld, zit in je RAM geheugen. Bij een openworld game heb je vaak zogenaamde cellen, ieder iets van 200 meter in doorsnee om jouw character heen waarin de wereld actief is. Loop je vooruit wordt de volgende 200 meter actief en het gebied achter wordt inactief.

Omdat alles wat actief is in je RAM geheugen zit, is dit meer dan alleen graphics. Het bepaald daadwerkelijk alles. Het aantal spelers in een online game, het aantal characters tegelijk in beeld, de complexiteit van gameplay elementen, hoe dynamisch de wereld is, hoe groot de bovengenoemde cellen zijn oftewel je draw distance. Daarbij komt ook kijken dat je bijvoorbeeld in shooters niet een bepaald gebied inactief kan maken. Want als sniper wil ik gewoon die gast 500 meter verder kunnen snipen. ;)

Kortom, het bepaald hoeveel "data" er op dat moment actief kan zijn, terwijl je CPU/GPU bepaald hoeveel data er verwerkt kan worden tegelijkertijd.

8. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    http://forum.teamxbox.com/showpost.php?p=13951777&postcount=3205

Zie ik dit nou goed...een 4 uur durende media briefing? No way dat dat gebeurd.

Ik denk dat als MS echt met mindere specs gaat komen, dat ze er niets over zullen zeggen op 21 mei. Wat ik wel verwacht dat ze doen is een game tonen die er prachtig uit ziet, waardoor zo'n beetje iedereen gewoon stil is en zich niet bekommert om de specs meer. Ik vind het hele gebrabbel over specs sinds de PS4 aankondiging erg vervelend....met de 360 maakte ik me daar totaal niet druk om. Ik zag die videoreel van eenkomende games en dat was genoeg. Nu is alles ineens...8gb ddr5 bla bla dit en dat, pffff.

Laatst bewerkt: 11 mei 2013
  9. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Kerel, maak je is niet zo druk man :+ Serieus.

Het is helemaal niet des-Microsoft's om met specs aan te komen die velen malen minder zijn.

Sterker nog, het siert Microsoft dat ze de boel zo goed op "slot" hebben kunnen houden en niet in paniek zijn geraakt van Sony. Al die geruchten van mensen die beweren de boel gezien te hebben ... kom op zeg.

Leuk dat de PS3 8GB aan DDR5 geheugen heeft. Als de rest vele malen minder is valt die 8GB echt in het niets.

Ik verwacht een console die even goed is, of zelfs beter. Maak me nergens druk om en maak de keuze na 21 mei. Waarom ik me niet druk maak? Simpel.

Microsoft heeft een JAAR ( EEN FUCKING JAAR ) eerder dan Sony de 360 gereleased. Een jaar later kwam Sony met de Playstation 3. In een jaar tijd kan er veel gebeuren. Sony kan hun specs aanpassen zodat de 360 de mindere zou kunnen worden. Dat is dus niet gebeurd. Wat weten we nu? Juist. Beide consoles zijn zowat gelijk aan elkaar. De 360 had 512 MB GDDR3 geheugen. De PS3 had 256MB voor video en 256MB voor het systeem. Zo zie je ook maar weer, wat voor type geheugen er gebruikt word maakt geen zak uit. Het is het systeem eromheen en hoe het ingedeeld is...

Als je logisch nadenkt ... dan weet je zelf ook wel dat de komende generatie echt niet veel van elkaar gaat verschillen ;)

10. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Deze gen heeft Sony een flinke misstap begaan door de Cell op te zadelen met de lage hoeveelheid RAM. Komende gen willen ze duidelijk die fout niet weer maken en gaan ze voor een ontzettend goede hardware setup. De rest van de console zal echt niet vele malen minder zijn. MS zie ik een keuze maken uit twee varianten:

1) een behoorlijk stuk mindere hardware met winst/minimaal verlies per console en een aantal multimedia features waar vooral Amerikanen blij van worden
    2) een stuk hardware wat zich kan meten met de nieuwe PS4.

Je geeft terecht aan dat Sony deze gen ook geen aanpassingen meer heeft doorgevoerd (ook al kwam de vertraging overigens door het niet op orde hebben van bepaalde onderdelen). Voor MS geldt dat komende gen ws ook. Mochten de geruchten waar zijn dan gaan ze voor optie 1.

Ik sta er niet van te kijken als MS wel met hardwarematig een mindere bak aan komt zetten en op andere vlakken gaat concurreren. Ik zou het zelfs wel leuk vinden om te zien wat dat doet met de markt.

@Kabuto: waarom maak je je daar zo druk om? Het is de enige 'info' die we hebben, logisch toch dat daar dan op wordt vergeleken? :)

11. Rampage

Leuk Bevonden:
    3.329
    Ik denk niet dat Microsoft met een veel mindere bak aan gaat komen. Het is niet des-Microsoft's dat ze met iets aankomen wat totaal niet tegen DE concurrent op kan boksen. Microsoft heeft met de 360 bewezen te weten wat er in een console hoort te zitten en wat "gamers" willen zien. Daarom kan ik me totaal niet vinden in die geruchten over "gedwongen Kinect".

Grappige aan de leaks vind ik dat mensen zich daar zo ontzettend aan vasthouden. Spec's die 1,5 tot 2 jaar oud zijn. Dan zijn er ook nog de "experts" die beweren dat er in 1,5 jaar tijd niks aangepast kan zijn? Give me a break.

Een console die veel minder is geeft ontwikkelaars ook genoeg kopzorgen. Als er verschil zou zijn, dan is het echt minimaal.

EDIT
    Lees overigens ook net dat Microsoft DE grootste R&D afdeling heeft van de wereld. Groter dan Sony, Google etc. Daar word dus ontzettend veel geld in gepompt. Schijnbaar is 50%/60% van die afdeling op de nieuwe XBOX gezet.

12. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Ik spreek alleen maar in 'als' termen he. Het is inderdaad echter wel zo dat ik het echt jammer zou vinden, want dan 'moet' ik ineens third party titels voor de PS4 gaan halen. We gaan het gauw genoeg zien nu.

As for de 360 en PS3...er was iets wat beter was aan de hardware toch? Of was dat puur de cell, waar Sony uiteindelijk heel weinig aan had? Aan bepaalde titels zoals Uncharted, Killzone en The Last of Us zie je toch wel insane knappe graphics...eerlijk is eerlijk, die hebben we op 360 niet gezien. Niet op die manier.

13. Rampage

Leuk Bevonden:
    3.329
    De Cell CPU zou vele malen beter zijn als die van de 360. Het is er in 7~8 jaar tijd NOOIT uitgekomen. Wie zegt dat er in 8 jaar tijd goed gebruik gemaakt gaat worden van de GDDR5 die in de PS4 zit? Dat weet niemand.

Vind ook dat Uncharted, Killzone en The Last of Us er mooi uitzien. Echter vond ik dat van Halo 4, Gears of War, Batman Arkham City en Mass Effect ook.

Ook al zou Microsoft niet meedoen aan de GDDR5 en komen met spec's die voor ontwikkelaars beter zijn om mee te werken hebben ze daar al een streepje voor. Mindere spec's betekent niet altijd gelijk dat de console veel minder zal zijn. Weet zeker dat Microsoft zichzelf echt niet laat aftroeven door Sony. Veel van de geruchten zijn ook door fan-boys de wereld in geholpen.

In die broeinesten ( walgelijke forums ) van NeoGaf en TeamXBOX zitten veel mensen die stoken, flamen en denken alles beter te weten. Dan komt er ineens een gozer naar dat forum toe ( nergens anders waar WEL normaal gediscussieerd word ) en staat de hele wereld op z'n kop.

Vertrouw op Microsoft en laat je 21 mei verassen.

14. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Grappige vind ik dat zodra het negatief is over de nieuwe Xbox velen het bestempelen als 'geruchten' en het wegpraten, maar zodra het wat positiever is krijg je snel het 'zie je wel' en dan is alles ok.....
    Dat denk ik ook, en zoals ik al eerder zei, we zullen het verschil denk ik echt gaan zien bij de 1st party games/exclusives....net als nu.

Je kunt ook de huidige PS3/360 niet vergelijken met de PS4/nextXbox qua games, omdat de PS4 simpelweg veel makkelijker zal zijn om games voor te maken, en dus makkelijker een ontwikkelaar er mooie dingen op kan toveren.

15. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Het verschilt per forum denk ik dan, want op NeoGaF en Team Xbox is het juist, is het een negatief gerucht dan is de kans groot dat het waar is. Krijgen we eindelijk een echt positief gerucht dan wordt het meteen gezien als onzin :D.

Dit is een voorbeeld van een gerucht wat erg mooi klinkt, overduidelijk te mooi...maar check het maar even:

http://forum.teamxbox.com/showpost.php?p=13952127&postcount=3336

16. baszs

baszs Active Member

Leuk Bevonden:
    6

Klinkt wel awesome!, dit zou ik wel van de R&D departement van microsoft verwachtn, nog een paar nachtjes slapen.

17. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Is wel in lijn met het ESRAM gerucht.

18. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
  19. Nightbringer

Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    556
    Nog maar iets meer dan 1 weekje :) ben erg benieuwd.

Vraag me af waarom zou deep-tech team nodig moet zijn... (heb het artikel nog niet gelezen)

20. Flavourlicious

Leuk Bevonden:
    1.409
    Er staat wel 'from Xbox to office'. Het gaat dus niet alleen om next gen games, maar next gen software voor allerlei Microsoft platforms. Windows 8, Windows Phone, Xbox etc.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina