Ok, nu ga ik toch maar eens op de discussie in.
Als ik een console koop dan kijk ik naar wat dat ding mij te bieden heeft. Tot nu toe heb ik het volgende gezien.
TV features
Ik kijk al jaren geen tv meer. En het werkt hier nog niet eens.
Sports
Don't care.
Call of Duty
Ik speel al vanaf deel 4/5 geen COD meer. Ik heb MW2 en Black Ops gekocht en dat zijn nog steeds mijn grootste miskopen. Een hond, vissen die voor je weg zwemmen. En mijn PC van 4 jaar oud draait veel betere graphics dan van wat ik op die presentatie zag.
Halo TV serie
1. Daar koop ik geen console voor.
2. Melk. Melk. Ik wil een goede Halo game maar zelfs de laatste stelt op sommige punten teleur. Nu komen ze in plaats van een game met een TV serie.
Remedy game + tv serie
Zoiets bestaat nu al en het is niet een denderend success (zoek "Defiance"). Natuurlijk kan Remedy er wel iets moois van maken. Alan Wake was bijvoorbeeld geweldig.
Maar is die TV serie ernaast wel daadwerkelijk nodig? Ik denk persoonlijk dat het enigste wat het doet de aandacht op het verhaal van de game weghalen en je noodzaken de serie te kijken om het verhaal te snappen. Ik heb nu er al een hekel aan als ik een mini-serie moet kijken om het verhaal van een game te snappen (*kuch* Halo videos in Waypoint *kuch* ), dus ik ga me bij deze game hier aardig aan irriteren.
Hardware: PS4 vs Xbox One
Nu ben ik zelf een IT-er dus ik weet wel wat van hardware af. Ik zie hier veel mensen de nieuwe situatie vergelijken met de oude: de PS3 was veel krachtiger en daar merken we maar weinig van deze generatie. Dus de volgende generatie zou dat ook weleens kunnen zijn.
Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens. De reden dat we weinig verschil zien is dat de PS3 qua hardware helemaal niet zo krachtig is vergeleken met de 360. Qua geheugen en GPU zijn ze vrijwel identiek, alhoewel de PS3 apart systeemgeheugen heeft. Alleen de Cell processor is veel krachtiger dan de PowerPC tri-core in de 360. Gevolg is dat alleen games die veel gebruik maken van de CPU hier baat bij hebben. Vaak zijn dit games met veel AI in beeld en daar zie je dan ook de voordelen in. Grafisch kun je wel gebruik maken van de Cell, maar dat vereist dat de engine er helemaal voor gebouwd wordt.
Deze generatie heeft de PS4 ten opzichte van de Xbox One sneller geheugen. Het klopt dat GDDR5 meer latency heeft en je CPU er weinig aan heeft omdat hij die snelheid toch niet aankan. Maar de GPU in de Xbox One moet wel gebruik maken van het trage geheugen in tegenstelling tot de PS4. En Microsoft kan wel een ESRAM cache erbij zetten, uiteindelijk loopt de PS4 dan alsnog voorop.
Tevens heeft de PS4 een snellere GPU als de Xbox One. Games zijn vooral grafisch, dus dat zal zeker wat gaan uitmaken.
Het ergste is nog wel Microsoft's leuke idee met twee besturingssystemen in een hypervisor omgeving. Leuk dat je daardoor snel kan switchen, het kost wel mooi 3GB geheugen, waardoor er maar 5GB voor games overblijft. De PS4 heeft voor het besturingssysteem maar 1GB nodig. Dus 7GB voor games.
Geheugen is er belangrijk voor de levensduur van de console. Kijk maar naar Skyrim en Fallout 3. Die draaide voor geen meter op de PS3 vanwege geheugengebrek. Bij de 360 kon de ontwikkelaar dat geheugen stelen van het grafische geheugen.
Laatst bewerkt: 26 mei 2013